Brusselse hub van Start it @KBC keert terug naar haar roots

PERSBERICHT — Brussel, 17 januari 2024

De Brusselse hub van Start it @KBC keert terug naar de plek waar het voor hen allemaal begon, maar dan groter: het Pericles-gebouw in Etterbeek. De opening op 25 januari 2024 markeert een van de eerste mijlpalen ter ere van het tienjarig jubileum van de accelerator en wordt gevierd met de eerste van vier Start it Soirées én een Pitching Contest. De winnaar mag een jaar lang gratis werken in de nieuwe Start it Hub.

Op 15 september 2015 opende Start it @KBC zijn vijfde vestiging in Vlaanderen, in de Wetenschapsstraat in Etterbeek, maar na amper twee jaar ontgroeide de hub in onze hoofdstad zijn capaciteit en verhuisde naar de kanaalzone in Sint-Jans-Molenbeek. Nu zet Start it @KBC Brussel opnieuw een stap vooruit met de terugkeer naar een ruimere locatie in het Pericles-gebouw.

www.startit-x.com

Het begin en Start it Café

Na Antwerpen, Leuven, Hasselt en Gent landde Start it @KBC eind 2015 in Brussel. De keuze voor onze hoofdstad kwam er na een weloverwogen onderzoek, op café. De accelerator organiseerde speeddates tussen investeerders en start-ups in verschillende bruine kroegen, met als doel zowel de interesse van beginnende ondernemers in de stad te peilen als te onderzoeken welke bijdrage Start it @KBC kon leveren aan de start-up economie in Brussel.

Uiteindelijk bleken beide partijen erg enthousiast. De beginnende ondernemers zochten vooral begeleiding, mentorschap en toegang tot een co-workingspace met een wervende community. De accelerator zag dan weer veel potentieel in de creatieve en ambitieuze jonge ondernemers in Brussel. “Onze hoofdstad wordt soms ondergewaardeerd, maar innovatie en ondernemerschap kennen er weinig grenzen”, aldus CEO Lode Uytterschaut.

Brusselse alumi

Onder andere CitizenLab, het participatieplatform voor lokale overheden, en student.be, het grootste netwerk voor studenten, zetten hun eerste stappen op de markt met ondersteuning van Start it @KBC Brussel. Ook Julie Foulon, mede-oprichter van het Brusselse Molengeek, Hassan Al Hilou, oprichter van CAPITAL en crypto-ondernemer Juan David Mendieta van Keyrock, zijn alumni. Na negen jaar stimuleerde de accelerator de groei van zo’n 283 start-ups in onze hoofdstad.

Start it Soirée en Pitching Contest

De nieuwe hub wordt feestelijk geopend tijdens de eerste Start it Soirée van 2024, inclusief hapjes, drankjes en een networking event. Start it @KBC keert ook hier terug naar haar roots met een Pitching Contest, waar start-ups, zowel van binnen als van buiten de Start it-community, de jury proberen warm te maken voor hun innovatieve ideeën. In die jury zetelen alumni Pieterjan Verhaeghen (Bolt), Aline Muylaert (CitizenLab), Alice Tranchant (Huapii) en Start it @KBC CEO Lode Uytterschaut.

De nadruk tijdens de wedstrijd ligt op het concept van 'paying it forward', of hoe de winnende start-up een voortrekkersrol wil spelen bij de groei van de Brusselse Start it-community. De start-up die op de meest overtuigende manier zijn meerwaarde daarin aantoont, wint memberships voor één jaar voor 4 personen in de nieuwe co-working space in Brussel, ter waarde van maar liefst €10.000.

Lode Uytterschaut

Praktische info

Wat: Brussels hub van Start it @KBC verhuist naar nieuwe locatie met feestelijke opening en pitching contest

Wanneer: 25 januari 2024 vanaf 19u

Waar: Pericles-gebouw - Wetenschapsstraat 21-25, 1040 Etterbeek

RSVP: inschrijven kan via deze link

Klik hier voor meer beeldmateriaal

Start it @KBC is hét platform voor start-ups met een schaalbaar businessmodel. De accelerator biedt een uniek eenjarig programma en een internationaal ecosysteem aan ondernemers, zodat die snel en duurzaam kunnen groeien. Wie geselecteerd wordt, maakt voor altijd deel uit van de no strings attached en founder-centric community. De start-up accelerator is met meer dan 1.300 gecoachte start-ups de grootste in België, en met meer dan 1.500 gecoachte start-ups over alle landen samen de grootste in Europa.

Aurélie Cordier

PR Manager, Marnix and Ally

Persberichten in je mailbox

Over Start it X

Start it X is het grootste Belgische ecosysteem dat ondernemingen helpt bij innovatie en groei. De community herbergt volgende business units: Start it Accelerate, Start it Academy, Start it Expand, Start it Hubs en Start it Ventures.

Start-ups, scale-ups, intrapreneurs binnen grote bedrijven en corporates die willen innoveren en accelereren kunnen bij Start it X rekenen op een netwerk van ervaren mentoren, ondernemers, tonnen expertise en bewezen methodes.

De community achter Start it X werd in 2014 opgericht door Lode Uytterschaut. Het ecosysteem is met meer dan 2.000 ondernemers en mentoren actief in België (Gent, Brussel, Antwerpen, Hasselt, Leuven, Kortrijk en Luik), de Verenigde Staten (New York), Hongarije (Boedapest en Gyor) en Tsjechië (Praag). Start it X is tevens de organisatie achter accelerator Start it @KBC, het grootste startup netwerk in België.

Meer informatie vindt u op www.startit-x.com.

Persdossier Start it X
Persdossier Start it Accelerate