70 ondernemers lanceren collectie babyartikelen uit afval

Afval van de ene wordt grondstof voor de andere. Zo werkt dat in de natuur ook. Alleen is het niet altijd eenvoudig de juiste partijen bij elkaar te brengen en dit al van bij de ontwerpfase. Met de steun van de provincie Oost-Vlaanderen, slaan vier partners de handen in elkaar om een circulaire collectie van babyartikelen op de markt te brengen.

Het project vertrekt vanuit de vraag: 'Welke babyspullen kunnen we vervaardigen uit hout- en textieloverschotten?' Voor dit project gaat een team van designers, makers, verkopers én gebruikers letterlijk in elkaars afvalcontainer zitten om nieuwe ontwerpen te bedenken voor de markt van kinderspullen. Zo krijgen oude materialen een nieuw leven in een innovatief design-jasje.

De Biotoop, een sociaal inschakelbedrijf o.a. actief in duurzame crèche-inrichting, en circulair designbureau Atelier Watt staan in voor de materiaalstroom hout. “We slagen er momenteel al in om 90% van ons duurzaam hout te verwerken in onze inrichtingsprojecten”, benadrukt Guy Taffijn, zaakvoerder van de Biotoop. Toch belandt er nog steeds een te grote hoeveelheid kleinere houtresten in de container. Ook bij een Hart Voor Vluchtelingen weten ze geen blijf met de blijvende toestroom van gul geschonken textiel.

“Dat is geen afval, maar grondstof op de verkeerde plaats", menen de projectpartners. Een nieuw sociaal naaiatelier wordt het kloppend hart voor een circulaire collectie van originele babyartikelen uit stofoverschotten. Met de modernste designtechnieken, zoals lasercutting en CNC-prototyping, krijgt ook het hout-'afval' een nieuwe, rendabele toekomst.

“Cradle-to-cradle wordt zo wel heel erg letterlijk”, zegt Jona Mukabalisa, mede-oprichter van Mic Mac Minuscule, een start-up in hippe, tweedehands geboortelijsten en initiatiefnemer in het project. Mic Mac Minuscule maakt deel uit van accelerator Start it @KBC, die innovatieve ideeën en schaalbare businessmodellen ondersteunt. “Van de overschotten van stapelbedjes voor een crèche-omgeving kunnen we bijvoorbeeld een co-sleeper (wieg aan bed) samenstellen, een veel gevraagd product op onze geboortelijsten.” Het bedrijf komt dagelijks in contact met ouders in spé die ze adviseert bij het samenstellen van een circulaire geboortelijst. Dat geeft het consortium de mogelijkheid om de nieuwe producten in snelle cycli te testen bij de doelgroep.

De verschillende projectpartners lichtten deze week een tipje van de sluier op tijdens een Open Coffee-moment in duurzaam bedrijvencentrum De Punt. Samen met Martine Verhoeve, gedeputeerde Economie van provincie Oost-Vlaanderen, organiseerden zij een brain hack. Een zeventigtal ondernemers dachten collectief na over de ontwerpmogelijkheden van evenveel resten hout. Deze ideeën vormen alvast een eerste denk- en doecyclus voor het innovatieve consortium.

Het consortium bestaat uit Mic Mac Minuscule, Atelier Watt, De Biotoop en Een Hart Voor Vluchtelingen en wordt ondersteund door de provincie Oost-Vlaanderen.

Kerncijfers:

• Jaarlijks geven Belgen naar schatting 500 miljoen euro uit aan babyspullen (FOD Economie)
  • Jaarlijks worden in België 110.000 baby’s geboren (STATBEL)
  • Gemiddeld spenderen ouders het eerste jaar 6.500 EUR aan kinderspullen
  • Circulaire producten hebben gemiddeld een 90% lagere voetafdruk dan nieuwe (OVAM Ecolizer)
  • 2 op 3 Vlamingen tussen 18 en 34 overweegt een geboortelijst met circulaire producten (bron: marktonderzoek van marktonderzoeksbureau Qwibl bij 1.600 Vlamingen in 2017)

////

Over Mic Mac Minuscule
Mic Mac Minuscule stelt geboortelijsten met herbruikte, faire én gepimpte kinderspullen samen voor stijl- en milieubewuste ouders die fan zijn van hip, tweedehands en eco, maar geen zin of tijd hebben om zelf alles bij elkaar te snuisteren.

Mic Mac Minuscule startte in 2017 in Gent, maar heeft ondertussen tien Mic Mac Madammen en Meneren en afhaalpunten in Oost- en West-Vlaanderen, Antwerpen, Vlaams-Brabant en de Brusselse rand.

Over Atelier Watt
Atelier Watt is een denk-en-doe atelier dat lokale ontwerpers ondersteunt in de uitvoering van hun producten. Het combineert tijdloos design met slimme opbouwtechnieken en duurzame materialen.

Over De Biotoop
De Biotoop is vandaag sterk in inrichting en maatwerk voor kinderdagverblijven, waarbij duurzaamheid in alle facetten centraal staat.

Over Een Hart voor Vluchtelingen
Een Hart voor Vluchtelingen is een vzw die nieuwkomers ondersteunt en begeleidt met huisvesting, een doorgeefwinkel, ontmoetingsmomenten, …. Door de opstart van een naaiatelier willen ze bij de nieuwkomers bestaande vaardigheden benutten en verder uitbouwen.

Gert Linthout Co-founder, Mic Mac Minuscule