Activ84Health is laureaat 'Radicale Vernieuwers'

Kasterlee - Activ84Health, de Kempische start-up die technologie ontwikkelt om personen met een beperking fysiek actief te houden in een motiverende, prettige en tegelijk veilige omgeving, is vandaag uitgeroepen tot Radicale Vernieuwer, één van de meest prestigieuze innovatie-awards van Vlaanderen.

Wouter Deprez, voorzitter van de jury van Radicale Vernieuwers, een wedstrijd georganiseerd door de Sociale InnovatieFabriek, Radio 1 en De Standaard, maakte vanmorgen in het radioprogramma Hautekiet de namen bekend van de 10 Radicale Vernieuwers die gekozen waren uit 322 verschillende inzendingen. Met de wedstrijd bekroont de jury burgers, bedrijven of organisaties die met hun nieuwe tegendraadse, onverwachte en trendsettende ideeën streven naar oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen zoals klimaatverandering, armoede, verstedelijking, eenzaamheid, zorg, enz.

Roel Smolders, CEO van de Kempische Start-up Activ84Health, is vereerd met de nieuwe bekroning als laureaat: “Hoewel dit niet onze eerste innovatie-award is, voelt deze bekroning tot Radicale Vernieuwer toch anders aan. De wedstrijd kijkt specifiek naar de sociale en maatschappelijke impact die we bieden aan onze gebruikers. We merken dat ouderen die met onze technologie aan de slag gaan om bijvoorbeeld door hun straat van vroeger te fietsen, spontaan verhalen en herinneringen delen. Ze delen als het ware hun geschiedenis met anderen. Op die manier maakt Activ84Health van een saaie oefening op een hometrainer een leuk vertel- en beleef-moment en stimuleert het tegelijkertijd het geheugen.”

In September 2016 mocht Activ84Health ook al de Smart Ageing Challenge Award van de Europese Commissie ontvangen, wat voor het jonge bedrijf de start van een Europese doorbraak betekende. Roel Smolders: “We hopen dat ook deze bekroning als Radicale Vernieuwer verder kan bijdragen tot onze naambekendheid en interesse bij nieuwe klanten in binnen-en buitenland. We zijn al aanwezig in meer dan 35 woonzorgcentra en ziekenhuizen in Vlaanderen en Nederland, maar voeren tegelijk gesprekken met distributeurs in andere Europese landen om ook daar voet aan de grond te krijgen. We zijn ervan overtuigd dat ook buiten Vlaanderen onze technologie een wezenlijke bijdrage kan leveren tot de levenskwaliteit van personen met een beperking.”

Over Activ84Health
Activ84Health ontstond als een hobby-project van zorg- en IT-professionals uit Woonzorgcentrum  Witte Meren (Mol), VITO en KU Leuven (Departement Computerwetenschappen). In de voorbije 4 jaar werd de technologie achter het bedrijf al meermaals bekroond met verschillende nationale en internationale innovatie-awards. Sinds iets meer dan één jaar is de technologie commercieel beschikbaar in Vlaanderen en Nederland, en wordt hard gewerkt aan internationale opschaling. Meer info via www.activ84health.eu.

Roel Smolders Founder Activ84Health

Start-ups genieten bij Start it @KBC gedurende drie maanden van een sterk acceleratieprogramma op maat en mogen anderhalf jaar rekenen op mentorship, expertise, een uitgebreid netwerk en co-working space. Start it @KBC optimaliseert haar aanbod voortdurend in co-creatie met de start-ups.

Start it @KBC stimuleert (internationale) kruisbestuivingen: tussen de meer dan 650 start-ups en scale-ups, maar ook met investeerders, ervaren mentoren, met experts in uiteenlopende domeinen (technologie, sales, juridisch, marketing, communicatie,…) en andere acceleratoren en incubatoren wereldwijd. De community speelt een voortrekkersrol op het vlak van diversiteit en vrouwelijk ondernemerschap.

Start it @KBC ontstond in 2014 als een partnership tussen Accenture, Cronos Groep, Flanders DC, imec, joyn, KBC, Mobile Vikings, Telenet & lokale academische partners.