Activ84Health wint prestigieuze Europese technologiewedstrijd

Innovatieve broers winnen 50.000 euro met AAL Smart Ageing Prize

Start-up Activ84Health heeft de allereerste AAL Smart Ageing Prize gewonnen, een belangrijke Europese Award die op 29 september werd uitgereikt in St Gallen, Zwitserland. De start-up werd als winnaar gekozen uit bijna 200 inzendingen van over de hele wereld. Activ84Health werd opgericht door de broers Jan en Roel Smolders en is een spin-off van het VITO. Aan de award is 50.000 euro verbonden die het bedrijf zal gebruiken om zijn activiteiten verder uit te breiden in Europa.

Hoe de bewoners van je rusthuis fysiek actief houden in een veilige, motiverende en plezierige omgeving? Die vraag stelde Jan Smolders zich als verantwoordelijke van een Belgisch rusthuis. Met zijn broer Roel Smolders (gezondheids- en technologie-expert bij VITO), Jesse Davis (Prof. fac. computerwetenschappen aan de KU Leuven) en Wannes Meert (Research Manager aan de KU Leuven) startte hij Activ84Health. Samen gingen ze op zoek naar een technologie om mensen met een fysieke beperking opnieuw in beweging te krijgen.

Het slimme systeem waarvoor Activ84Health de AAL Smart Ageing Prize ontving, is de Activ84Health Explorer. Daarmee kunnen gebruikers steden of het platteland verkennen tijdens het fietsen op een hometrainer vanuit het comfort van hun eigen huis. De Explorer vraagt sociale interactie en autonomie en stimuleert de herinneringen; aspecten die het fysieke en cognitieve welzijn van mensen verbeteren.

De Activ84Health Explorer wordt met behulp van Google Streetview aangesloten op een fiets, werkt met cloud-gebaseerde software en wordt via een touchscreen bestuurd. Daarmee kunnen mensen opnieuw bewegen in een omgeving die voor hen vertrouwd is. De toepassing is bedoeld voor zorgcentra, revalidatiecentra en ziekenhuizen die het welzijn van mensen met een fysieke beperking willen verbeteren en opvolgen.

Uitbreiding in heel Europa
Met de 50.000 euro, verbonden aan de Award, wil Activ84Health zijn activiteiten uitbreiden over heel Europa. Het bedrijf heeft al verdelers in België en Nederland maar verwacht dat de toenemende vergrijzing veel nieuwe mogelijkheden en zakenpartners zal opleveren.

Roel Smolders: "We hebben al een aantal innovation awards in België gewonnen met onze Activ84Health Explorer, maar we waren nog niet zeker of onze technologie ook zou worden gewaardeerd in het buitenland. Deze award bewijst dat Europa klaar is voor Activ84Health!"

Activ84Health maakt deel uit van de Start it @kbc community die innovatief en schaalbaar ondernemerschap ondersteunt.

Activ84Health
Roel Smolders