Antwerp Startup Fair brengt start-ups samen met investeerders, aankopers en werknemers

Antwerpen - Na een succesvolle eerste editie in 2016, bundelt stad Antwerpen opnieuw de krachten met verschillende partners voor de organisatie van de Antwerp Startup Fair, de beurs voor iedereen die geïnteresseerd is in het kopen van, werken voor of investeren in een start-up. Al meer dan 65 start-ups, 117 investeerders, 182 potentiële werkzoekenden en 106 aankopers schreven zich in voor de beurs. Antwerp Startup Fair vindt plaats op dinsdag 28 maart van 10.00 uur tot 18.00 uur in De Shop, Rijnkaai 2 2000 Antwerpen.

Voor de tweede editie van de Antwerp Startup Fair brengt stad Antwerpen een aantal partners binnen het start-up landschap samen. “Als stad vinden we het belangrijk om het bruisende ondernemersklimaat in Antwerpen te versterken door verschillende partners samen te brengen en op te treden als matchmaker”, zegt Caroline Bastiaens, schepen voor economie. “Op die manier verankeren we een sterk Antwerps ecosysteem waarin private organisaties, kennisinstellingen en overheid naadloos samenwerken.

Investeren in start-ups
In de voormiddag staat de Antwerp Startup Fair volledig in het teken van investeren in een start-up. Maar liefst 117 investeerders, gaande van ‘business angels’ tot investeringsmaatschappijen en individuele beleggers, schreven zich al in om kennis te maken met beloftevolle start-ups.

Werken voor een start-up
Start-ups zorgen voor werkgelegenheid. De deelnemende start-ups aan de Antwerp Startup Fair bieden meer dan 50 openstaande vacatures aan, gaande van IT-ontwikkelaars tot marketeers en mensen met een salesprofiel. Daarnaast staan zij open voor open sollicitanten, jobstudenten en stagiairs.

Werken voor een startup staat garant voor werken in een innovatieve en dynamische werkomgeving”, zegt Stefan Goos, teamleider accountmanager van VDAB. “Als medewerker krijg je de kans om mee te groeien met een start-up en deze van nul mee op te bouwen. De structuren zijn er minder hiërarchisch dan in grote bedrijven, en de taken vaak minder vastomlijnd. Je springt bij waar nodig en kunt zo ervaringen opdoen in verschillende domeinen, zoals finance en marketing.”

Kopen van start-ups
Om start-ups extra kansen te bieden om business te doen, nodigt de Antwerp Startup Fair bedrijfsleiders en aankopers uit om kennis te maken met hun innovatieve diensten en producten. Oprichter Start it @kbc, Lode Uytterschaut: “Toen we vorig jaar het idee van een Startup Fair lanceerden, kreeg de “buy from startups” insteek veel bijval van de start-ups zelf. Enerzijds is een eerste referentieklant voor start-ups vaak doorslaggevend voor hun slaagkansen en van grote waarde in kapitaalrondes. Het geeft anderzijds gevestigde bedrijven de kans om nieuwe innovaties te ontdekken en zo hun eigen concurrentiekracht te verhogen.

Stad Antwerpen en IT-partner Digipolis geven met ‘Buy from Startups’ alvast het goede voorbeeld.

Dankzij ‘Buy from Startups’ koopt Digipolis IT aan van start-ups, waardoor zij al vroeg klanten vinden voor hun producten. Op die manier kunnen start-ups sneller groeien.

Programma Antwerp Startup Fair
10u00 - 12u00:    Investeren in een startup
13u00 - 14u00:    Workshops

• 13u00 - 13u20:    Buy from Startups - Digipolis
                              Wet van de overheidsopdrachten - aankoopdienst stad Antwerpen
  • 13u20 - 13u40:    Type arbeidscontracten - VDAB
  • 13u40 - 14u00:    Samenwerken met een designer. Welke meerwaarde brengt dat voor een startup?
                              – ANTWERP. POWERED BY CREATIVES.

14u00 - 14u15:    Marc van Peel - waarnemend schepen van economie, stad Antwerpen
14u15 - 18u00:    Werken voor een startup - Kopen van een startup

De Shop, Rijnkaai 2 2000 Antwerpen Belgium

Inschrijven
Geïnteresseerden kunnen zich gratis inschrijven via de website van Antwerp Startup Fair.

Partners van de Antwerp Startup Fair
De partners van de Antwerp Startup Fair zijn stad Antwerpen, Digipolis, Voka, Kamer van Koophandel Antwerpen - Waasland, Microsoft Innovation Center, Start it @kbc, Telenet Kickstart, VDAB en Wolters Kluwer. De koepelorganisatie van de Belgische startups, Startups.be, organiseert de beurs.

Perscontact
Wilt u er graag bij zijn op de Antwerp Startup Fair, of wenst u een interview? Neem dan contact op met:
Saar Dietvorst - Start it @kbc / startit@contentcats.be / +32 468 19 75 07