Antwerpse scale-up For Good winnaar op Belgian Business Awards for the Environment van VBO

Wedstrijd ‘om ter kleinste ecologische voetafdruk’ wint duurzaamheidsprijs

For Good, de app die je ecologische voetafdruk in kaart brengt, is in de prijzen gevallen op de Belgian Business Awards for the Environment. De Antwerpse scale-up kreeg de Young Talent Award voor de ‘challenges’ die het uitwerkte. “Bedrijven kunnen met de For Good-app een wedstrijd ‘om ter kleinste ecologische voetafdruk’ houden”, verduidelijkt oprichter Maarten Desmet vanuit Canada, waar hij mee is op handelsmissie met de koning en de koningin. “Een leuke, laagdrempelige manier om zowel bedrijven als individuen aan te moedigen om ecologischer te leven.”

Met de Belgian Business Awards for the Environment zet het Verbond der Belgische Ondernemingen (VBO) bedrijven in de bloemetjes die er dankzij groene innovaties in slagen om economische activiteiten en zorg voor het milieu te combineren. Onder andere Janssen Pharmaceutica, Infrabel, Sioen en Lidl hoorden bij de twaalf genomineerden. For Good ging op de prijsuitreiking aan de haal met de Young Talent Award. De start-up maakt deel uit van accelerator Start it @KBC, die innovatieve ideeën en schaalbare businessmodellen ondersteunt.

For Good-founder Maarten Desmet kon de award niet zelf ophalen, hij is een van de jonge sociale ondernemers die werd geselecteerd om mee te gaan met de koninklijke handelsmissie naar Canada. “Maar we zijn bijzonder blij met deze bekroning”, reageert hij vanuit Canada. “We combineren onze economische activiteit niet met zorg voor het milieu, onze economische activiteit is de zorg voor het milieu. We gebruiken innovatieve technologie om duurzaamheid eenvoudig te maken. Met de For Good-app kunnen mensen snel en eenvoudig hun ecologische voetafdruk meten én verkleinen. Geen overbodige luxe als je weet dat de Belgen de vijfde grootste ecologische voetafdruk van de hele wereld hebben.”

‘Challenges’: werknemers maken hun bedrijf duurzamer
For Good won de Young Talent Award voor de ‘challenges’ die vanaf eind maart 2018 deel uitmaken van de app. Teams of departementen binnen bedrijven of organisaties kunnen met elkaar een wedstrijd houden om uit te maken wie na zes maanden de kleinste ecologische voetafdruk heeft. Ze kunnen hun ecologische voetafdruk niet alleen meten, maar krijgen ook opdrachten om die gedurende een half jaar kleiner te maken: de auto x-aantal kilometer inruilen voor de fiets, een paar dagen per week vegetarisch eten,…

“Met dat wedstrijdelement willen we bedrijven én hun medewerkers aanmoedigen om hun ecologische voetafdruk te verkleinen en een groenere werkomgeving te creëren ”, legt Maarten Desmet uit. “Niet door opgelegde maatregelen van bovenaf, maar door inspanningen die van de medewerkers zelf komen. Maar we willen vooral tonen dat relatief kleine opofferingen, kleine aanpassingen aan onze dagdagelijkse levensstijl, een heel groot verschil kunnen maken. We hebben berekend dat een bedrijf van 50 mensen tijdens zes maanden Challenge 121.875 kilo CO2 uitspaart. Om hetzelfde effect te bereiken, zouden maar liefst 7.000 wagens één dag in de garage moeten blijven staan.”

Dit jaar organiseert For Good een challenge met Securex. Ook met de provincie Antwerpen staat er dit jaar een samenwerking op til. De provincie organiseert voor al haar inwoners een challenge onder de naam ‘de Klimaatstrijd’. Vanaf 30 maart daagt ze haar inwoners en alle Antwerpse gemeenten uit om niet alleen te strijden voor een betere planeet, maar ook tegen elkaar. De gemeente die zich het meest inzet en het meeste vooruitgang boekt, neemt de titel van ‘Gemeente met de Kleinste Ecologische Voetafdruk’ mee naar huis. De challenge loopt een jaar lang. Eind dit jaar volgen er nog vijf Challenges met scholen. For Good organiseerde al succesvolle challenges met de Adecco Group (2016) en VKO, een middelbare school in Opwijk (2017).

For Good telt bijna 6.000 gebruikers. De nieuwe versie van de For Good app is al gratis beschikbaar via de Google Play Store en vanaf volgende week ook via de App Store. De Challenge wordt eind deze maand met een update geïntegreerd in de nieuwe app.

For Good Challenge

MP4 - 33 Mb