Antwerpse start-up FLAVR haalt 450.000 euro op bij Vlaamse investeerders

Het Antwerpse bedrijf FLAVR heeft 450.000 euro opgehaald bij Vlaamse investeerders. Met deze investering kan de start-up hun ambitieuze groeiplannen realiseren. FLAVR werd begin dit jaar opgericht door twee jonge ondernemers: Alexander Van Laer (25) en Moos Tits (28). FLAVR is een online platform dat mensen de mogelijkheid geeft om te genieten van huisbereide maaltijden van getalenteerde hobbychefs in hun buurt. Daarmee behoort FLAVR tot het nog selecte kransje van Belgische start-ups in de deeleconomie, waarin ze een faciliterende rol vervult. Daarnaast zorgt FLAVR voor dat duwtje in de rug voor hobbykoks naar horecaondernemer of cateraar. Dankzij deze financiële injectie kan het jonge bedrijf zich verder ontwikkelen en hun ambitieuze groeiplannen uitrollen in de rest van België.

Volta Ventures
In maart kaapte FLAVR de hoofdprijs weg in de prestigieuze pitchwedstrijd South by Southwest (SXSW) in de Verenigde Staten. FLAVR bleek uit meer dan zestig internationale start-ups te overtuigen en dat werd ook opgemerkt door Vlaamse investeerders. Durfkapitaalfonds Volta Ventures besliste namelijk de kapitaalronde van 450.000 euro in deze Antwerpse start-up te leiden.

“We waren onder de indruk van de gedrevenheid van het team”, zegt Frank Maene van Volta Ventures. “Verder trok de schaalbaarheid van het businessmodel ons aan. Er zijn bijvoorbeeld geen legers van thuisbezorgers nodig want men gaat de maaltijd zelf afhalen in de buurt”. Frank Maene neemt samen met Stefan Tournoy (o.a. Vente Exclusive) en de twee oprichters een zitje in de raad van bestuur.

Groei in binnen- en buitenland
Concreet plant FLAVR de investering te gebruiken om na Antwerpen, Gent en diens randgemeentes uit te rollen in heel Vlaanderen. “Daarvoor willen we nieuwe chefs rekruteren en ons online platform verder uitwerken”, verklaart CEO Alexander Van Laer. “We focussen op de kleinere gemeentes. Daar zijn, in tegenstelling tot de grootsteden, minder alternatieven voor mensen die niet dagelijks zelf willen of kunnen koken.”

FLAVR is ook dé manier om mensen die wonen of werken in de buurt beter te leren kennen. Wanneer je je gerecht afhaalt bij de FLAVR-chef, leer je de persoon achter de huisbereide maaltijd beter kennen. Voor de hobby kok kan dit ook een testfase zijn om nadien uit te groeien tot een cateraar of horeca ondernemer.

Naast grootsteden en omgevende randgemeentes lonkt de start-up ook al naar een mogelijke internationalisering. “Net zoals elke start-up hopen we op een bepaald moment andere locaties aan te boren, maar we focussen ons wel eerst op een Vlaamse uitbreiding,” aldus Van Laer.

FLAVR maakt deel uit van de Start it @kbc community, die innovatief en schaalbaar ondernemen ondersteunt.

FLAVR in cijfers

• Oprichters: Alexander Van Laer (25) en Moos Tits (28)
  • Team: 8 mensen fulltime in dienst + freelancers
  • Begin 2016 werd FLAVR opgericht. De website werd gelanceerd in mei 2016.
  • FLAVR haalde net 450.000 euro op bij investeerders
  • Zo’n 1200 geregistreerde hobbychefs koken voor jou
  • 5000 foodies probeerden FLAVR al eens uit
  • Er werden al meer dan 7000 maaltijden verkocht

Zelf chef worden? Schrijf je in via www.flavr.be of download de applicatie

Like FLAVR facebook.com/addflavr

Volg FLAVR op instagram en gebruik de #addflavr

Perscontact:
Diamonds & Pearls
Debby Wilmsen
debby@dpcommunications.be

Woordvoerder FLAVR:
Alexander Van Laer
alexander@flavr.be

Over FLAVR
FLAVR werd begin 2016 opgericht in Antwerpen door Alexander Van Laer (25) en Moos Tits (28). Het bedrijf biedt een marktplaats voor ‘foodsharing’ tussen particulieren, waar iedereen kan genieten van huisbereide gerechten die de dag zelf zijn bereid door (thuis)koks uit de omgeving.