Antwerpse start-up lanceert volledig geautomatiseerde, virtuele windtunnel

AirShaper maakt professionele aerodynamica toegankelijk

Antwerpen - Drones langer laten vliegen, het verbruik van voertuigen reduceren of atleten sneller maken, het heeft allemaal te maken met aerodynamica, de luchtstroming omheen objecten. Typisch maak je hiervoor als ontwerper een levensecht prototype en test je dat in een dure windtunnel – een grote buis waardoor lucht stroomt. Of je vraagt een ervaren simulatie-expert om een complexe computersimulatie uit te voeren op een digitaal 3D-model. Net dat soort complexe simulaties heeft AirShaper geautomatiseerd zodat elke ontwerper ermee aan de slag kan.

AirShaper laat je toe de aerodynamica van een 3D-model te analyseren en verbeteren in drie eenvoudige stappen: stuur het 3D-model door naar de website, laat AirShaper de analyse uitvoeren en bekijk nadien het volledige verslag. Daarin vind je informatie over de luchtweerstand van je ontwerp, 3D-illustraties van de luchtstroming, indicaties rond probleemzones en ondersteunende uitleg. Er is geen expertise voor nodig en je betaalt enkel per simulatie.

Wouter Remmerie is burgerlijk ingenieur en richtte AirShaper op na 6 jaar ontwerp- en advieswerk in de aerodynamica. Een verhaal waaraan hij begon uit passie: “Zo’n 10 jaar geleden ontwierp ik als hobby een sportwagen gebaseerd op een aerodynamisch concept om sneller door de bocht te gaan. Voor fysieke windtunneltesten of dure simulatiesoftware had ik geen geld. Maar ik was gebeten door aerodynamica en ging voor een expertbureau in die sector werken. Jarenlang leerde ik over allerhande simulatietechnieken en zag ik de drempels voor ontwerpers. Daarom heb ik AirShaper opgericht: om dit fascinerende domein toegankelijk te maken voor ontwerpers.”

AirShaper optimaliseerde het voorbije jaar zijn tool en geautomatiseerde algoritmes in samenwerking met een aantal eerste klanten. Vandaag lanceert het bedrijf zijn tool, die beschikbaar is voor alle designers en ingenieurs via hun nieuwe online platform. Op termijn wil het bedrijf zijn diensten wereldwijd uitrollen. Het team van AirShaper telt momenteel vijf medewerkers en maakt deel uit van accelerator Start it @KBC, die innovatieve ideeën en schaalbare businessmodellen ondersteunt,  en accelerator imec.istart, die digitale innovatie en ondernemerschap in Vlaanderen ondersteunt.

Meer info op www.AirShaper.com.

Sébastien Larose Marketing & business development, AirShaper