Antwerpse start-up schept orde in de chaos van het flexwerken

CrewPlanner-platform regelt werkplanningen, loonberekeningen en andere administratie voor horecabedrijven en -werknemers

De Antwerpse start-up CrewPlanner schept orde in de chaotische werkplanningen van horecabedrijven en evenementorganisatoren. In een sector waar onregelmatige uren de regel zijn, maakt een gloednieuw SAAS-platform flexibele tewerkstelling overzichtelijk. Bedrijven voegen zelf werknemers toe, en die geven zelf hun beschikbaarheden aan voor de projecten die in de pijplijn zitten. Gedaan met werkschema’s die last minute gaten vertonen of met loonberekeningen die in het honderd lopen.

Heel wat mensen klussen naast hun gewone dagtaak nog wat bij in de horeca om een extra centje te verdienen. Nu eens een uurtje op donderdagavond, dan weer drie uurtjes op zaterdagnamiddag, volgende week gewoon weer even niets. Al die flexibele krachten en uren zijn een administratieve nachtmerrie voor horecabedrijven en evenementorganisatoren, en maken werkschema’s en loonberekeningen bijzonder complex.

“CrewPlanner wil met zijn nieuwe SAAS-platform de administratieve rompslomp terugdringen”, legt oprichter Simeon Koets uit. “Via onze planningssoftware kunnen alle bedrijven die met flexibele arbeid werken zelf werknemers uitnodigen en toevoegen. Die medewerkers melden zichzelf aan op de app, ze zien welke projecten in de pijplijn zitten, en ze geven zelf aan voor welke projecten ze wanneer beschikbaar zijn. Werkgevers kunnen naadloos hun werkplanning voorbereiden en opvolgen, werknemers zijn zeker dat al hun uren geregistreerd zijn en dat ze loon naar werk krijgen.”

Fouten signaleren en oplossingen voorstellen
Het platform van CrewPlanner is gekoppeld met sociale secretariaten, leveranciers en de RSZ, maar ook met CRM-programma’s als Teamleader en met boekhoudsoftware zoals Exact. Het slimme algoritme merkt binnen de koppeling met Dimona en de RSZ fouten op, en stelt voor elke foutmelding een oplossing voor. “De regelgeving verandert voortdurend, het is niet evident voor bedrijven om dat allemaal bij te houden”, verduidelijkt Simeon Koets. “CrewPlanner zal bijvoorbeeld niet alleen signaleren wanneer een student het maximale aantal toegelaten uren heeft gewerkt, maar zal ook meteen suggereren om die student over te zetten naar een ander statuut waar hij nog wel extra uren in kan werken aan een voordelige en/of verlaagde werkgeversbijdrage.”

Werkgevers betalen een vaste abonnementsprijs voor CrewPlanner, die al begint bij 50 euro per maand. Ze mogen voor dat vaste bedrag een onbeperkt aantal werknemers inschrijven. Omdat CrewPlanner momenteel de enige onafhankelijke speler is op de Belgische markt, kan elke leverancier met het platform aan de slag. Een cateringbedrijf kan via het platform bijvoorbeeld de flexwerkers van meerdere interimkantoren inplannen. De start-up maakt deel uit van accelerator Start it @KBC, die innovatieve ideeën en schaalbare businessmodellen ondersteunt.

De applicatie is beschikbaar voor iOS en Android.

////////

Crewplanner staat op de Horeca-Expo 2018, van zondag 18 t.e.m. donderdag 22 november 2018, stand 3422.
Alle dagen open van 10u30 tot 19u, behalve op donderdag. Op donderdag open van 10u30 tot 17u.

Wilt u meer informatie, of wenst u een interview, neem dan contact op met

Simeon Koets
Founder CrewPlanner
simeon@crewplanner.eu

Over CrewPlanner
CrewPlanner werd opgericht in december 2017 door Simeon Koets. De start-up heeft kantoren in België en Nederland, en heeft momenteel zo’n 5.000 gebruikers, waarvan 1.500 bedrijven. CrewPlanner werkt voor klanten in België, Nederland, Duitsland en Engeland, en is nu klaar om haar diensten verder in Europa uit te rollen. De start-up wil dé partner worden voor alle bedrijven met flexibele werkers, door in elk land de juiste oplossingen aan te bieden.

Over Simeon Koets
Simeon Koets, oprichter van CrewPlanner, heeft International Economics and Business Economics gestudeerd aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Na zijn studie heeft hij een tijd gewerkt als project manager en operations in de publieke en privé-sector. Als freelance consultant in de horecasector – waar hij bedrijven begeleidde in hun procesoptimalisatie, automatisatie en rendementsverbetering – merkte hij de nood en behoefte aan een programma als CrewPlanner.

Start-ups genieten bij Start it @KBC gedurende drie maanden van een sterk acceleratieprogramma op maat en mogen anderhalf jaar rekenen op mentorship, expertise, een uitgebreid netwerk en co-working space. Start it @KBC optimaliseert haar aanbod voortdurend in co-creatie met de start-ups.

Start it @KBC stimuleert (internationale) kruisbestuivingen: tussen de meer dan 650 start-ups en scale-ups, maar ook met investeerders, ervaren mentoren, met experts in uiteenlopende domeinen (technologie, sales, juridisch, marketing, communicatie,…) en andere acceleratoren en incubatoren wereldwijd. De community speelt een voortrekkersrol op het vlak van diversiteit en vrouwelijk ondernemerschap.

Start it @KBC ontstond in 2014 als een partnership tussen Accenture, Cronos Groep, Flanders DC, imec, joyn, KBC, Mobile Vikings, Telenet & lokale academische partners.