Barbara Standaert wint de Henry van de Velde Public Gold Award 2020

Winnend design: The Waterbench, een regenwater collecterende zitbank

Brussel.

21 Henry van de Velde Award Winners dongen van 14 november tot en met 19 december naar de stem van het publiek. Bijna 6.000 stemmen werden uitgebracht. Met 1/6e van de stemmen wint The Waterbench, een ontwerp van Barbara Standaert voor Ebema met overtuiging.

De Henry van de Velde Awards honoreren al meer dan een kwarteeuw Vlaamse ontwerpers, bedrijven, producten, projecten en diensten die vanuit design een positieve impact hebben op de samenleving en de economie. Daarmee benadrukken deze awards de belangrijke maatschappelijke rol van de designer en zijn opdrachtgevers.

"De Henry van de Velde awards 2020 tonen aan dat design vandaag in alle vezels van het dagelijks leven zit. Stuk voor stuk zitten achter de winnaars 'schone' verhalen met een meerwaarde. Verhalen die gaan over een duurzame wereld en over het onderhouden van het sociaal weefsel. Over problemen van alledag oplossen. En ja, soms ook over schoonheid al dan niet gekoppeld aan functionaliteit. Designers zijn dé brug tussen de creatieve en de functionele wereld. Ze laten die wereld beter draaien en de Henry van de Velde Awards zetten dat dan ook graag op het voorplan!" Pascal Cools, Managing Director Flanders DC.

Op 22 januari 2020 reikt Flanders DC de Henry van de Velde Gold Award Winner uit, samen met de awards voor Lifetime Achievement, Company, Ecodesign by OVAM, Young Talent en Public.

The Waterbench wint Henry van de Velde Public Gold Award 2020

Design: Standaert Design (Barbara Standaert) / Producent: Ebema N.V.

Steden vormen steeds grotere, verharde oppervlakken. Barbara Standaert ging op zoek naar hoe we natuurlijke processen kunnen herstellen en groen terug een plaats kunnen geven in het verstedelijkt landschap. De Waterbench speelt hier met haar functies als zitbank, plantenbak en regenwaterton op in. Deze functies worden met elkaar geconnecteerd. De bank laat toe dat het regenwater doorheen het poreuze betonnen zitgedeelte sijpelt en wordt opgevangen in een spaarbekken van waterdicht beton waarin de planten hun water en voedsel vinden. Deze permanente en natuurlijke watervoorziening vraagt nauwelijks onderhoud, zorgt voor een blijvend groene touch in de stad en heeft een verkoelend effect.

Barbara Standaert richtte in 2017 YUT op, een start-up die deel uitmaakt van Start it @KBC, de grootste start-up accelerator in België.

De Henry van de Velde Awards tonen en lauweren niet enkel goed design in al zijn aspecten. Ze weerspiegelen waar de maatschappij, de ontwerpers, de makers, de bedrijven, de organisaties en de overheden mee bezig zijn. Ze illustreren hoe designdenken warmte, beweging, oplossingen, toekomstperspectieven en vereenvoudiging brengen.

Lees hier alles over de Henry van de Velde Awards en de andere winnaars.

Bie Luyssaert Communications Manager Design, Flanders DC