Beginnende en gevestigde horeca-ondernemers werken samen om faillissementen tegen te gaan

PROEF begint de eerste horeca-incubator in Antwerpen

PROEF lanceert vandaag Antwerpen’s eerste horeca-incubator. Via de incubator kunnen ondernemers hun concept tijdelijk uitproberen in een bestaande zaak, onder professionele begeleiding én in een veilige omgeving. Zo wil PROEF het grote aantal faillissementen in de horeca terugdringen.

Bij PROEF kunnen horeca-starters terecht voor een 6 maanden durend traject waar ze genieten van verschillende soorten begeleiding via workshops en persoonlijke coaching. Ze worden daarin bijgestaan door vakmensen, leveranciers en gevestigde waarden in de horeca. Bovendien helpt PROEF de jonge ondernemers aan een kant-en-klare locatie waar ze hun concept onmiddellijk kunnen uittesten. Hiervoor doet de incubator een beroep op bestaande horecazaken die bereid zijn hun zaak te delen. Zo krijgen startende ondernemers de kans om in een veilige omgeving hun zaak op te starten.

Karl Magnus, founder van PROEF: “Ik zag met eigen ogen de levensdroom van vrienden uiteen spatten. Beginnende horeca-ondernemers met een nieuw foodconcept ontbreekt het zelden aan enthousiasme en werklust, maar vaak onderschatten ze het bijkomende werk en de risico’s. Via PROEF kunnen starters dat risico verkleinen door pop-up-gewijs hun zaak rustig uit te testen in een bestaande horecazaak. Op hun beurt krijgen de bestaande zaken een extra inkomstenbron waarmee ze hun sluitingsdagen compenseren.”

Partners uit de horecasector

Om kwaliteitsvolle workshops en begeleiding te garanderen werkt PROEF samen met verschillende partners. Zo hebben Le Creuset, Chacalli Wines, ISPC groothandel, Foodpairing en P&V verzekeringen Marc Verbraecken zich al verbonden aan het project. Via deze partners doen de jonge ondernemers op korte tijd veel kennis op waar ze in andere omstandigheden gemakkelijk een jaar of langer over zouden doen. PROEF wil samen met zijn partners een nieuwe generatie de kans en zuurstof geven om te overleven.

PROEF opendeurdag

Op 27 oktober organiseert PROEF in Antwerpen een opendeurdag waar geïnteresseerde horeca-ondernemers kennis kunnen maken met PROEF en zijn partners. Starters kunnen er ook hun idee komen voorstellen. Het meest vernieuwende concept wordt beloond met een gratis PROEF-traject ter waarde van 3.500 euro. Voor meer info en inschrijvingen kunnen starters en geïnteresseerde horeca-zaken terecht op Proef.org/opendeur.

PROEF maakt deel uit van de Start it @kbc community, die innovatief en schaalbaar ondernemerschap ondersteunt.

PROEF op Facebook, Instagram en LinkedIn.

Contacteer voor meer informatie:

Karl Magnus
Karl.magnus@proef.org
info@proef.org

Saar Dietvorst
Start it @kbc
saar@contentcats.be

Over PROEF:

PROEF is een horeca-incubator voor jonge en innovatieve horecastarters. Via PROEF worden horeca-starters op een laagdrempelige manier en binnen een beschermde omgeving klaargestoomd om hun droom te verwezenlijken. Bovendien worden ze bijgestaan door gevestigde waarden en vakmensen uit de sector. PROEF maakt deel uit van Start it @kbc, dat innovatief en schaalbaar ondernemerschap ondersteunt.

Ga voor meer informatie naar http://proef.org

Over Karl Magnus:

Karl Magnus deed ervaring op in grote reclamebureaus en werkte voor klanten in de food- en drankensector, zoals Coca Cola en AB Inbev. Toen vrienden van hem hun restaurant en levensdroom zagen verloren gaan, maakte hij van dichtbij mee welke drama’s een faillissement met zich meebrengen. Met PROEF wil Karl Magnus nagaan waar de problemen in de horeca zich bevinden en wat de mogelijke oplossingen zijn. Samen met partners uit de horeca-industrie en jonge ondernemers gaat hij zo op zoek naar vernieuwende, innovatieve en kredietwaardige foodconcepten.