Belgische captains of industry kiezen 59 nieuwe start-ups voor Start it @KBC

Productivity software en energie-oplossingen populair bij startups

• 59 start-ups vervoegen de grootste start-up community van België.
  • Start-up-trend: software om productiviteit te verbeteren blijft sterkste sector; energiesector zit in de lift.
  • 30% van de geselecteerde teams heeft één of meerdere vrouwen aan boord.
  • Jubileumjaar: Belgische captains of industry herbevestigen partnership na vijf jaar Start it @KBC.

Brussel, 29 maart 2019 - De 17e pitchwave in het vijfjarige bestaan van Start it @KBC levert 59 gloednieuwe start-ups op voor de accelerator. De start-ups werden na een strenge voorronde geselecteerd door een live jury met o.a. Manager van het Jaar Johan Thijs (CEO KBC), John Porter (CEO Telenet) en Dirk Deroost (CEO Cronos).  Opvallende trend: software om de productiviteit te verbeteren blijft de sterkste sector, maar steeds meer start-ups focussen op energie-oplossingen.

Maar liefst 192 bedrijven probeerden tijdens de eerste pitchronde van 2019 een plaatsje bij Start it @KBC, België’s grootste accelerator, te bemachtigen. 105 daarvan kregen gisteren de kans om hun business model voor te leggen aan de live jury tijdens Pitch Day. Die werd deze keer versterkt door de CEO’s van de strategische partners achter Start it @KBC, die hiermee hun engagement in Start it @KBC bekrachtigen.

Johan Thijs, CEO KBC en Trends Manager van het Jaar: Het is belangrijk dat we start-ups en scale-ups een hart onder de riem steken. Als corporate bedrijven en onderwijsinstellingen bundelen we onze krachten in Start it @KBC om de werkgevers van morgen te steunen. Hun innovaties zullen ons helpen omgaan met de vele uitdagingen op het vlak van duurzaamheid, milieu, mobiliteit, communicatie, enzovoort. Niet alleen in België, maar in de hele wereld.”

De 59 nieuwe start-ups doorlopen binnen Start it @KBC een intensief acceleratieprogramma van drie maanden. Na een positieve beoordeling in de Start it Boardroom, kunnen ze vervolgens nog een jaar lang rekenen op het advies van ervaren mentoren en experts, deelnemen aan diverse workshops en genieten van meer dan 1 miljoen euro aan voordelen bij tech-partners wereldwijd. Daarnaast krijgen alle start-ups een werkplek in een van de zes co-working spaces van Start it @KBC in Vlaanderen en Brussel.

Meer energie

Het ecologisch en sociaal activisme dat dezer dagen in de straten te horen is, resulteert in innovatief ondernemerschap, merkt Lode Uytterschaut, founder van Start it @KBC, op: “We zien het aantal start-ups dat inzet op energie-oplossingen en duurzaamheid iedere keer toenemen. De gele hesjes, de vele klimaatbetogingen, het gebrek aan langetermijnvisie van veel beleidsmakers,... Het inspireert mensen om te gaan ondernemen, om zelf het heft in handen te nemen en die omslag qua levensstijl en economische modellen mogelijk te maken. Heel interessant om te merken hoe signalen uit de maatschappij zich weerspiegelen in onze start-ups. Wij zijn alvast blij dat we de innovators van morgen aan boord hebben.”

Deze veelbelovende start-ups maken vanaf vandaag deel uit van Start it @KBC:

33reasons, 72P, Abelcare, AlterEdu, Ask OLI, AYA Energy, Bartanel Discovery, Billie Cup, Blue Kangaroo, Bolt, Bothive, CarbonHex, CertN, Chimprotect, City Seedlings, DESelect, Destination Everywhere Accessible Travel, Digita, Eduvik, Foresightee, Freddy, Give a Day, go as u.r, Health Tea Kombucha, Homelab, Hopala, Human Districts, Invenira, inyourapp.ai, Keypoint, Koi Studios, Ladrillo, Lawren.io, LinkedCar, Manikin, Metis Supplements, Mileviewer, MonitHorse, MyNeo, Nakama HR, Nearcrowd, Nischala Technologies, No Milk Today, Real Brides, ReloTrust, Renard, Smooved, Spice, Startsome, Stepwise, Tappable, Tequinity, The Board Room, Theia Labs, Umital, ValCUN, Vegefied, Yugen.

Start-ups genieten bij Start it @KBC gedurende drie maanden van een sterk acceleratieprogramma op maat en mogen één jaar rekenen op mentorship, expertise, een uitgebreid netwerk en co-working space. Start it @KBC optimaliseert haar aanbod voortdurend in co-creatie met de start-ups.

Start it @KBC stimuleert (internationale) kruisbestuivingen: tussen de meer dan 700 start-ups en scale-ups, maar ook met investeerders, ervaren mentoren, met experts in uiteenlopende domeinen (technologie, sales, juridisch, marketing, communicatie,…) en andere acceleratoren en incubatoren wereldwijd. De community speelt een voortrekkersrol op het vlak van diversiteit en vrouwelijk ondernemerschap.

Start it @KBC werd opgericht in 2014. Vandaag heeft de accelerator een partnership tussen Accenture, Cronos Groep, Flanders DC, imec, joyn, KBC, Mobile Vikings, PfizerTelenet, Universitet Antwerpen & lokale academische partners.