Belgische cybersecurity start-up dicht digitaal gat in Amerikaanse overheid

Sweepatic, een cybersecurity start-up uit Leuven, ontdekte recent een groot beveiligingslek in de digitale voetafdruk in één van de structuren van de Amerikaanse overheid.

Het lek betekende dat de deur wagenwijd openstond naar een kwaadwillige overname van één van de gouvernementele internetdomeinen van de Amerikaanse overheid. Een ernstig beveiligingsrisico waarbij de schade niet te overzien zou zijn. Sweepatic slaagde erin om het lek proactief te sluiten in juni 2017. Daarna doorliep het incident een geijkt traject dat na elke professionele melding moet worden gevolgd. Na coördinatie met het National Computer Security Incident Response Team (CSIRT) van de Verenigde Staten, werd de oorzaak van het incident opgespoord, voor er permanente schade kon plaatsvinden.

Sweepatic maakt deel uit van accelerator Start it @KBC, die innovatief en schaalbaar ondernemerschap ondersteunt. De start-up wil met dit soort acties aantonen dat de private en publieke sector prima kunnen samenwerken bij het opsporen, melden en oplossen van beveiligingslekken om cybercriminaliteit te belemmeren.

“Uit het type lek dat gevonden werd in de digitale voetafdruk van de USA.gov kunnen veel organisaties iets leren”, legt Stijn Vande Casteele, oprichter en CEO van Sweepatic, uit. “Voor vele bedrijven en organisaties vormt hun aanwezigheid op het internet een belangrijk element in hun werking. Maar heel wat cybercriminelen en andere mensen met slechte bedoelingen, staan klaar om daar misbruik van te maken.

“Steeds meer organisaties verliezen de grip op hun groeiende, complexe digitale voetafdruk. Anderzijds zien we dat criminelen veel geduld, doorzettingsvermogen en technologische skills aan de dag leggen bij het uitzoeken van hun volgende slachtoffer," voegt Stijn Vande Casteele, Co-founder en CEO Sweepatic toe.

Wilt u meer weten over het Amerikaanse beveiligingslek? Lees dan de blogpost van Sweepatic.

////

Over Sweepatic
Sweepatic is een innovatief cybersecurity bedrijf gelegen in Leuven, België. Het is de missie van Sweepatic om beveiligingslekken in grote digitale voetafdrukken te detecteren en te sluiten aan de hand van unieke verkennings- en contraspionagetechnieken om op die manier van het internet en organisaties een veiligere omgeving te maken.

Sweepatic maakt deel uit van accelerator Start it @KBC en de B-Hive community en werd recent genomineerd door Leuven Mindgate als één van de veelbelovende start-ups van 2018.

Stijn Vande Casteele Co-founder & CEO at Sweepatic

Start-ups genieten bij Start it @KBC gedurende drie maanden van een sterk acceleratieprogramma op maat en mogen anderhalf jaar rekenen op mentorship, expertise, een uitgebreid netwerk en co-working space. Start it @KBC optimaliseert haar aanbod voortdurend in co-creatie met de start-ups.

Start it @KBC stimuleert (internationale) kruisbestuivingen: tussen de meer dan 650 start-ups en scale-ups, maar ook met investeerders, ervaren mentoren, met experts in uiteenlopende domeinen (technologie, sales, juridisch, marketing, communicatie,…) en andere acceleratoren en incubatoren wereldwijd. De community speelt een voortrekkersrol op het vlak van diversiteit en vrouwelijk ondernemerschap.

Start it @KBC ontstond in 2014 als een partnership tussen Accenture, Cronos Groep, Flanders DC, imec, joyn, KBC, Mobile Vikings, Telenet & lokale academische partners.