Belgische designer wint Henri Winkelman Award in Nederland

Jasna Rokegem bekoort met hoogtechnologische mode

Jasna Rokegem, een Antwerpse innovatieve designer die geavanceerde technologie en mode samen brengt, won gisterenavond de Henri Winkelman Award in Nederland. De prijs, uitgereikt door de Stichting Ondernemersbelangen Rotterdam, is bedoeld voor jonge, ondernemende kunstenaars of ontwerpers.

Ontwerpster Jasna Rokegem, een van de leden van ontwerpersduo Jasna Rok, werd als winnaar gekozen uit zes finalisten. Ze ontving de Henri Winkelman Award voor haar studio ‘FashTech Design’ uit handen van een professionele jury, onder voorzitterschap van Emily Ansenk (Directeur Kunsthal).

De jury was lovend over winnares Jasna Rokegem: “Er is één kandidaat die de jury bijzonder verrast heeft. Gedreven, vol ambitie en met een sterke visie op de toekomst. Deze dame weet een artistiek product zeer goed te combineren met ondernemerschap. Naast het direct implementeren van onderzoeksresultaten in de praktijk weet zij ook een markt en daarmee vraag te creëren voor haar producten. De jury, zeer gecharmeerd van de wijze waarop zij haar bedrijf presenteert en de activiteiten die zij verricht als Fashion Tech Designer, is van mening dat deze prijs voor haar als vliegwiel kan dienen in de ontwikkeling van haar collectie voor de toekomst”.

“Dit is een droom die uitkomt, alle deelnemers waren stuk voor stuk sterke kandidaten met heel vernieuwende ideeën en krachtige presentaties”, aldus een enthousiaste Jasna Rokegem.

Jasna Rokegem wint met de Henri Winckelman Award een bedrag van 10.000 Euro.

Fashion Week Amsterdam
Jasna Rokegem’s winnende collectie zal te zien op Mercedez Benz Fashion Week Amsterdam (8 tot 10 juli 2016), waar het duo Jasna Rok als enige Belgische ontwerper mag uitpakken met een eigen show.

En op 29 juni 2016 presenteert Jasna Rok zijn technologische Fashion on Brainwaves-collectie op het prestigieuze Fashion-Tech Berlijn, naast grote namen als Intel en Adidas.

Met zijn interactieve ontwerpen wil Jasna Rok mode afstemmen op de huidige, digitale mens. “We leven in een digitaal tijdperk, maar daarvan is nog niet zo veel te merken in de modewereld. Door fashion te mixen met technologie willen wij mode heruitvinden, mensen inspireren en ze nieuwe mogelijkheden laten zien.”

Als Fash-Tech pionier toont designerduo Jasna Rok hoe mode en technologie ons leven op een positieve manier kan veranderen. Dat resulteert in hoogtechnologische interactieve collecties van Fashion on Brainwaves tot hydrofobe high-end werkkledij voor bedrijven, zoals de collectie die Jasna Rok ontwierp voor The Suicide Club in Rotterdam. Jasna Rok werkt hiervoor samen met het Centre for Microsystems Technologie (CMST), dat deel uitmaakt van de Universiteit Gent.

Jasna Rok behoort tot Start it @kbc, de grootste start-up community van België, die schaalbaar en innovatief ondernemerschap ondersteunt.

Videovoorstelling deelname Jasna Rokegem aan de Henri Winkelman Award
Jasna Rok Fashion On Brainwaves

////////////////

Neem voor meer informatie contact op met:

Jasna Rok
Jasna Rokegem
rokegemjasna@gmail.com

Start it @kbc
Saar Dietvorst
Saar@contentcats.be

Start-ups genieten bij Start it @KBC gedurende drie maanden van een sterk acceleratieprogramma op maat en mogen anderhalf jaar rekenen op mentorship, expertise, een uitgebreid netwerk en co-working space. Start it @KBC optimaliseert haar aanbod voortdurend in co-creatie met de start-ups.

Start it @KBC stimuleert (internationale) kruisbestuivingen: tussen de meer dan 650 start-ups en scale-ups, maar ook met investeerders, ervaren mentoren, met experts in uiteenlopende domeinen (technologie, sales, juridisch, marketing, communicatie,…) en andere acceleratoren en incubatoren wereldwijd. De community speelt een voortrekkersrol op het vlak van diversiteit en vrouwelijk ondernemerschap.

Start it @KBC ontstond in 2014 als een partnership tussen Accenture, Cronos Groep, Flanders DC, imec, joyn, KBC, Mobile Vikings, Telenet & lokale academische partners.