Belgische limonade gebaseerd op een oud familierecept met 100% natuurlijke ingrediënten

Jan Verlinden besliste na 22 jaar zijn job en carrière als marketeer op te geven. Toen verbleef hij in zes verschillende landen en op drie verschillende continenten. Nu gaat hij terug naar z’n roots: de brouwerij van zijn ouders in Vlaams-Brabant en herlanceert hij Ritchie, een Belgische limonade gebaseerd op een oud familierecept. Ritchie is verkrijgbaar bij verschillende drankenhandelaars en supermarkten in België. Ook Delitraiteur, Würst en andere horeca outlets serveren al Ritchie.

Brouwerij Verlinden
De fifties, dat waren vetkuiven, doo-wop, rock ’n roll, Brigitte Bardot én Ritchie, een Belgische limonade. Ritchie kwam voor het eerst op de markt in de jaren ‘50 en werd oorspronkelijk gemaakt in brouwerij Tielemans in Aarschot. In 1969 verhuisde de productie naar familiebrouwerij Verlinden in Lubbeek. In 1979 werd de productie van Ritchie stopgezet, begin jaren ’90 werd de brouwerij gesloten. Nu, na een carrière van 22 jaar als marketeer, besloot Jan om zijn hart te volgen en Ritchie, de limonade van zijn overgrootvader, nieuw leven in te blazen.

Jan Verlinden, Chief Lemonade Maker Ritchie: “Met Ritchie breng ik een familietraditie opnieuw tot leven. Stel dat ik het bedrijf in de jaren 90 had overgenomen, dan was ik de vierde opeenvolgende generatie geweest.”

Belgische traditie
België heeft een rijke limonade traditie. Vroeger had elke brouwerij z’n eigen limonade. Met het verdwijnen van de lokale brouwerijen en de opkomst van globale merken in de jaren ‘80 en ‘90, verdwenen bijna alle lokale limonades van de markt.

Intussen zijn trendy craft limonades, voornamelijk in onze buurlanden, aan een opmars bezig. Consumenten gaan steeds vaker op zoek naar lekkere dranken met natuurlijke ingrediënten, minder suiker en zonder bewaarmiddelen. Natuurlijke of homemade drankjes vind je terug in elk lijstje met ‘foodtrends voor 2017’. Ritchie speelt in op die hype en heeft de ambitie om de eerste Belgische craft limonade te worden.

100 % natuurlijk in een retro flesje
Ritchie limonade is gebaseerd op het originele familierecept, maar met een twist. Het is een heerlijk bruisende limonade met 100% natuurlijke ingrediënten (zonder bewaarmiddelen) en wordt gezoet met rietsuiker.

De Ritchie limonades bestaan in twee smaakduo’s: sinaasappel met een vleugje vanille en pompelmoes met een hint van ananas. Ritchie wordt verkocht in unieke glazen 27,5 cl retroflesjes, gebaseerd op het design uit de jaren '50, met een schroefdop.

Ritchie maakt deel uit van incubator Start it @kbc, die innovatief en schaalbaar ondernemerschap ondersteunt.

Over Ritchie

• Smaken: sinaasappel met een vleugje vanille & pompelmoes met een hint van ananas
  • Prijs: 1,39 euro per flesje
  • Verkoopsinformatie: op de website drinkritchie.com vind je de verkooppunten terug. Ritchie is verkrijgbaar bij verschillende drankenhandelaars en supermarkten in België. Ook Delitraiteur, Würst en andere horeca outlets serveren Ritchie.

Start-ups genieten bij Start it @KBC gedurende drie maanden van een sterk acceleratieprogramma op maat en mogen anderhalf jaar rekenen op mentorship, expertise, een uitgebreid netwerk en co-working space. Start it @KBC optimaliseert haar aanbod voortdurend in co-creatie met de start-ups.

Start it @KBC stimuleert (internationale) kruisbestuivingen: tussen de meer dan 650 start-ups en scale-ups, maar ook met investeerders, ervaren mentoren, met experts in uiteenlopende domeinen (technologie, sales, juridisch, marketing, communicatie,…) en andere acceleratoren en incubatoren wereldwijd. De community speelt een voortrekkersrol op het vlak van diversiteit en vrouwelijk ondernemerschap.

Start it @KBC ontstond in 2014 als een partnership tussen Accenture, Cronos Groep, Flanders DC, imec, joyn, KBC, Mobile Vikings, Telenet & lokale academische partners.