Belgische messaging applicatie haalt 650.000 euro op bij investeerders

Chestnote trekt de kaart van Contextual Messaging, een nieuwe trend die berichten aan relevantie doet winnen

Het Belgische bedrijf Chestnote, opgericht door ondernemers Tom Le Clef en Peter Wellens, heeft bij drie investeerders 650.000 euro opgehaald om haar verdere groei te ondersteunen. In een wereld waar alles steeds sneller gaat en instant berichten in overvloed aanwezig zijn, kiest Chestnote resoluut voor Contextual Messaging met ‘ontluikende’ berichten: tekst-, video- en audio berichten die zich enkel laten lezen, zien of horen op een welbepaald moment en/of een welbepaalde plaats. Het tijdsverschil tussen het ontvangen van een bericht enerzijds en het kunnen openen ervan anderzijds zorgt voor een verrassingseffect en creëert engagement bij de ontvanger. De app biedt diverse toepassingen voor consumenten en bedrijven.

Drie investeerders participeren in Chestnote: Nova Reperta Holding, imec.istart (het incubatieprogramma van imec) en Martin Raeymakers (ex- AR Metallizing). Zij geloven in de toekomst van de applicatie en stellen budget ter beschikking voor de uitbouw en de internationale groei. Het opgehaalde kapitaal helpt Chestnote bij het verder verfijnen van de applicatie en het bedienen van de gebruikers ervan. Daarnaast breidt het Chestnote-team uit en wordt de lancering van de mobiele app op Europees en internationaal niveau in gang gezet.

Investeerder Martin Raeymakers: “Voor mij zijn er drie belangrijke aspecten voor een succesvolle startup: een solide bedrijfsconcept, getalenteerde en gepassioneerde oprichters en ten slotte een degelijke financiële basis. Ik geloof in het potentieel van Chestnote om het te maken als dé internationale applicatie voor contextuele berichten. Ook voor marketingdoeleinden biedt het platform fantastische mogelijkheden om interactie met en de betrokkenheid van (potentiële) klanten te verhogen.

Solide groei met oog op internationale expansie
Peter Wellens, medeoprichter van Chestnote: Het idee voor Chestnote ontstond bij Tom als reactie op het verlies van vrienden en een gemis aan (digitale) herinneringen aan hen. Hij zag de nood aan een toepassing die toelaat de grenzen van tijd en ruimte te overstijgen. We werkten samen het idee uit, onder andere gesteund door VLAIO en Start it @kbc. Met deze kapitaalverhoging brengen we Chestnote naar een volgend niveau. De massale feedback van onze Belgische gebruikers stelt ons in staat de applicatie zeer gericht vorm te geven. De volgende uitdaging? Uitbreiden naar Europa en de rest van de wereld. We richten ons voorlopig enkel actief op België, maar het is fantastisch om te zien dat gebruikers in alle hoeken van de wereld hun weg naar de app gevonden hebben. Er werden al Chestnote berichten verstuurd en ontgrendeld in maar liefst 25 landen; van Argentinië tot Nieuw-Zeeland.

Contextual  messaging: dé trend van 2017
Chestnote en haar investeerders geloven resoluut in het potentieel van een ‘ontluikend’ bericht: een bericht dat de ontvanger pas kan openen op een tijdstip en/of locatie dat de verzender gekozen heeft. De verzender kan wel een ‘teaser’ toevoegen: een korte tekst van maximaal 40 tekens, die meteen zichtbaar is en de anticipatie en het verrassingseffect verhoogt.

Contextual Messaging biedt een tegengewicht voor de vele instant berichten die we elke dag via de gekende social media consumeren. Contextuele berichten creëren zowel nieuwsgierigheid als een verhoogd engagement bij ontvangers, en bieden ontelbare toepassingen.

Nieuwe manier van interactie voor consumenten en bedrijven
Gebruikers van Chestnote kunnen verjaardagswensen, goede voornemens, aanmoedigingen of handige reistips ontdekken die hun vrienden voor hen hebben achtergelaten op specifieke plekken of momenten. Bedrijven en winkels kunnen dan weer korting bieden aan bezoekers op het moment dat consumenten hun winkel naderen. Het achterliggende idee is altijd dat er, net zoals bij het uitpakken van een geschenk, een verrassingseffect wordt toegevoegd om meer emotie en engagement te creëren.

Sinds de lancering van de applicatie in juli 2016 werden meer dan 125.000 berichten verstuurd en ging Chestnote een succesvolle samenwerking aan met o.a. Cirque Du Soleil en Knokke-Heist, waar op dit moment een Christmas shopping schattenjacht met Chestnote loopt. Chestnote berichten kunnen ook gestuurd worden naar gebruikers die de applicatie nog niet op hun smartphone geïnstalleerd hebben, waardoor de gemeenschap van Chestnote gebruikers dagelijks groeit.

Chestnote maakt deel uit van start-up community Start it @kbc, die innovatief en schaalbaar ondernemerschap ondersteunt.

De Chestnote app is gratis te downloaden voor iOS en Android.

Organisaties of events die interesse hebben om via Chestnote een campagne op zetten, kunnen meer informatie verkrijgen via  [email protected] .

Klik hier voor beeldmateriaal.

Voor meer informatie, neem contact op met:

Anouck Deschilder en Katrijn Scheers
+32 3 304 36  30

Over Chestnote
Chestnote©, de eerste contextuele messaging app ter wereld, werd in juli 2015 opgericht door Belgisch ondernemersduo Tom Le Clef en Peter Wellens. Enkele dagen na lancering was de app in 25 verschillende landen gedownload. Na vijf maanden werd de kaap van 125.000 verzonden berichten gerond, wat voor deze mobiele app van eigen bodem een vliegende start betekende. Met Chestnote ontdek je digitale schatkisten, en bepaal je waar en wanneer jouw berichten hun inhoud prijsgeven. Chestnote is gratis beschikbaar voor iOS en Android en is geschikt voor alle leeftijden.

Over imec.istart
I
mec begeleidt – via haar imec.istart-programma – onderzoekers, jonge ondernemers en start-ups bij het succesvol naar de markt brengen van hun idee. De ondersteuning bestaat uit financiële support, professionele coaching en allerhande faciliteiten op maat van een startende onderneming. Het imec.istart-programma loopt typisch gedurende 6 tot 18 maanden, afhankelijk van de maturiteit van de technologie, de ervaring van het start-up team en specifieke marktkenmerken. Sinds de start van het programma in 2011 (binnen het toenmalige iMinds) werden al meer dan honderd ondernemerschapsprojecten ondersteund, ondanks de zeer strenge selectiecriteria waardoor slechts 1 op de 5 aanvragen wordt goedgekeurd. Samen hebben de projecten ondertussen al geresulteerd in meer dan 400 full-time jobs en een totale omzet van meer dan 20 miljoen euro (in 2015). De meeste start-ups hebben inmiddels betalende klanten, groeien (gestaag) en hebben opvolgfinanciering opgehaald.

Saar Dietvorst

Start it @kbc