Belgische slimme software maakt netwerken efficiënter en aangenamer

Antwerpen - Netwerken is cruciaal voor zakelijk succes maar blijft een enorme uitdaging tijdens een evenement: je weet niet bij wie je terecht kan voor een bepaald topic, de persoon die je wilde ontmoeten is in gesprek,... Met de Belgische start-up MeetMatch kan je automatisch ontdekken wie zakelijk interessant voor je is. De eerste resultaten - in samenwerking met beUnited - zijn veelbelovend: meer dan 50% van de door het algoritme voorgestelde contacten resulteert in een zakenrelatie op lange termijn. 10% van die relaties leiden binnen de vier maand tot een concreet project.

De Antwerpse start-up MeetMatch werkte een unieke software uit die automatisch bepaalt met welke personen je best een gesprek kan aanknopen tijdens een netwerkevent. De artificiële intelligentie van MeetMatch maakt een automatische analyse van ieders netwerkprofiel. Het kijkt onder andere naar gelijke klantennoden en complementaire sterktes. Daarnaast houdt de technologie bij wie beschikbaar is op een event. MeetMatch kan op die manier flexibel inspelen op mensen die niet komen opdagen, programma’s die uitlopen, enz. Zonder die frustraties wordt netwerken een pak aangenamer. Alles samen leidt ertoe dat netwerken met MeetMatch 40 maal efficiënter is dan met andere oplossingen.

Naast beschikbaarheid en profielkenmerken houdt het algoritme rekening met de website, patent database en social media van het bedrijf achter de deelnemers om goed te begrijpen waar dat bedrijf naartoe wil. Terwijl veel bestaande algoritmes zich alleen focussen op personen met gelijke interesses, zoekt MeetMatch naar complementaire profielen. Zo kom je niet terecht bij een werknemer van een concurrent met hetzelfde profiel.

MeetMatch biedt de tool aan in alle Nederlands- en Engelstalige landen. Hun ambitie is om de software wereldwijd aan te bieden. Geert Van Wonterghem, founder van MeetMatch: “Ik kwam op dit idee toen ik innovatiemanager was bij Alcatel. Sinds dat moment werkten we met verschillende partijen samen om tot een oplossing te komen. We hebben enorm veel gebrainstormd en geëxperimenteerd. Nu, 13 jaar later, is MeetMatch klaar en biedt dit veruit de beste oplossing om mensen te laten samenwerken.”

Samen met de grootste ondernemersvereniging van Nederland, beUnited, introduceerde MeetMatch hét nieuwe zakelijke platform voor Nederland onder de naam beUnited MeetMatch. Met dat platform organiseren ze elke maand op meer dan 25 locaties in Nederland een netwerkevent waar ze gaandeweg mensen met elkaar matchen.

Pancras Pouw, voorzitter van beUnited: “Als voorzitter van beUnited was ik reeds lang op zoek naar een tool die netwerken efficiënter maakt. Eindelijk heb ik die gevonden: MeetMatch pakt het probleem van netwerken fundamenteel aan d.m.v. een matchmaking algoritme. En het blijkt te werken. Tijdens de beUnited MeetMatch sessies vinden mensen nieuwe, relevante zakelijke contacten die ze anders nooit hadden gevonden. Op termijn willen we hiermee een substantiële bijdrage leveren tot de economie.”

MeetMatch hielp ondermeer klanten als Voka, Barco en High Tech Campus Eindhoven bij hun netwerkevenementen. MeetMatch maakt deel uit van incubator Start it @kbc, die innovatief en schaalbaar ondernemerschap ondersteunt.

Over MeetMatch
MeetMatch is een start-up die oplossingen biedt voor business matchmaking. MeetMatch is gestart in 2015 en ontwikkelde een unieke technologie om optimale netwerking te bieden aan ondernemersverenigingen, innovatie-communities en congressen. MeetMatch heeft twee patenten op deze technologie en wordt ondermeer ondersteund door Start it@kbc en Agentschap Innoveren en Ondernemen

​Over beUnited
beUnited coöperatie U.A is een ondernemerscoöperatie van, vóór ondernemers en dóór ondernemers. Met ruim 100.000 leden is beUnited de grootste ondernemersvereniging van Nederland. De vereniging organiseert elke maand op meer dan 25 locaties doorheen Nederland (netwerk)events onder de naam BitterBallenBorrel. Daarnaast biedt beUnited verschillende cursussen, seminaries, diensten en sourcing aan en doet het bedrijf aan verschillende maatschappelijke acties.

Geert Van Wonterghem

MeetMatch