Belgische start-up AcademicLabs brengt Europese en Japanse wetenschappers samen

EU-Japan Centre for Industrial Cooperation gaat strategisch partnership aan met Gentse start-up AcademicLabs om samenwerking tussen het Europese en Japanse R&D ecosysteem te faciliteren.

Tokyo / Gent - De EU-Japan Technology Transfer Helpdesk van het EU-Japan Centre for Industrial Cooperation lanceert via een samenwerking met AcademicLabs een nieuwe tool om sneller en gemakkelijker synergieën en interacties tussen innovatieve en R&D-intensieve organisaties in Europa en Japan te realiseren.

Via het AcademicLabs platform - een Google meets LinkedIn voor onderzoek - vinden bezoekers van de EU-Japan Technology Transfer Helpdesk website geschikte onderzoekspartners bij meer dan 50.000 onderzoeksgroepen aan 200 Europese topuniversiteiten. Daarnaast vind je er Europese projecten, publicaties, klinische studies, funding calls, enz. samen op één plaats. AcademicLabs brengt zo meer transparantie in het heel gefragmenteerde wetenschappelijke ecosysteem door twee van de meest onderzoeksintensieve geografische gebieden ter wereld te verbinden.

"De samenwerking met AcademicLabs toont aan hoe publieke en private entiteiten kunnen samenwerken om win-winoplossingen te bouwen ten voordele van gemeenschappelijke stakeholders", aldus Luca Escoffier, projectmanager van de EU-Japan Technology Transfer Helpdesk.

Chief Business Officer van AcademicLabs, Francesco Ruospo: “De samenwerking met de EU-Japan Technology Transfer Helpdesk is de perfecte opportuniteit om onze missie kracht bij te zetten, om de wetenschappelijke wereld transparanter en toegankelijker te maken. We delen dezelfde visie om onderzoekers en bedrijven wereldwijd snel en makkelijk aan strategische partners te helpen om zo levensverbeterende technologieën te realiseren".

De EU-Japan Technology Transfer Helpdesk is een initiatief van het EU-Japan Centre for Industrial Cooperation en heeft tot doel Japanse en EU-bedrijven, -universiteiten, -onderzoekscentra en -individuen te ondersteunen bij hun zoektocht naar technologieën, de werking van technologieoverdracht te begrijpen, en de kenniskloof tussen beschikbare technologieën in de Europese Unie en Japan te overbruggen.

Het EU-Japan Centre for Industrial Cooperation is een uniek initiatief van de Europese Commissie en de Japanse regering. Het heeft tot doel alle vormen van industriële, handels- en investeringssamenwerking tussen de EU en Japan te bevorderen, alsook het verbeteren van het concurrentievermogen en de samenwerking door de uitwisseling van ervaringen en knowhow tussen Europese en Japanse bedrijven te vergemakkelijken.

Over AcademicLabs.co

AcademicLabs.co is een Gentse start-up die werd opgericht na het winnen van de Battle for Talents 2015. Volgend op een traject bij incubatie- en acceleratieprogramma’s Start It @KBC, Telenet Kickstart en The Birdhouse haalde de start-up kapitaal op bij diverse investeerders.

AcademicLabs wil via haar one-stop-shop platform transparantie scheppen in het gefragmenteerde R&D ecosysteem om zo elk bedrijf en onderzoeker in staat te stellen snel en makkelijk de ideale onderzoekspartner te vinden. Je vindt er tienduizenden universitaire onderzoeksgroepen, hun huidige onderzoekslijnen, wetenschappelijke publicaties, Europese projecten, funding calls en klinische studies, enz.  Na het identificeren van geschikte partners stroomlijnt AcademicLabs het opzetten van een project consortium, de onderlinge communicatie en het creëren van visibiliteit met betrekking tot de resultaten. De start-up werkt momenteel samen met wereldleiders in de farmaceutische industrie, biotech clusters en toonaangevende Europese universiteiten die de visie van open innovatie en samenwerking omarmen.

Arne Smolders Founder & CEO