Belgische start-up DRINK IT FRESH serveert cocktails zes keer sneller

100% natuurlijke diepgevroren cocktailmixen

BRUSSEL - Voor horeca-uitbaters en festivalorganisatoren zijn cocktails al jaren een dubbel gegeven: populair bij het publiek, maar lastig, tijdrovend en dus duur om te serveren. Want niet alleen vraagt de handeling om meer personeel, ook langere wachttijden aan de bar en de verspilling van niet verkochte verse ingrediënten zijn potentiële verliesposten. De Belgische start-up DRINK IT FRESH lanceert nu een oplossing voor de professionele foodservicemarkt: kant-en-klare premixen met vers ingevoren ingrediënten.

DRINK IT FRESH maakt deel uit van accelerator Start it @KBC die innovatieve ideeën en schaalbare businessmodellen ondersteunt. Het principe is eenvoudig: met DRINK IT FRESH kan iedereen in een paar seconden de perfecte cocktail serveren. De pre-mix doseren, mengen met alcohol (of net niet voor de virgin-versie), crushed ijs en bruisend water toevoegen… klaar!

Dankzij de kant-en-klare premixen met vers geperste, gesneden en ingevroren ingrediënten wordt het bereiden en serveren van een cocktail voor barpersoneel makkelijker, minder tijdrovend én dus rendabeler. Tijdens een succesvolle proefperiode verkocht de start-up meer dan 50.000 DRINK IT FRESH cocktails aan verschillende eventorganisatoren in België.

Nu ook voor professionals
De diepgevroren premix-zakjes van DRINK IT FRESH waren tot voor kort enkel voor particulieren te koop. Het concept is nu helemaal klaar om ook de professionele gebruiker te overtuigen. Het bedrijf brengt zijn premixen daarvoor speciaal in een XL-box uit, waarmee je in een handomdraai tot 50 cocktails kan maken.

“In tegenstelling tot bestaande premixen gebruikt DRINK IT FRESH uitsluitend verse en natuurlijke ingrediënten die vers gesneden, geperst en ingevroren worden om al hun smaken te behouden", zegt François Adam, oprichter van DRINK IT FRESH.

Mojito als bestseller
Het assortiment is op dit moment verkrijgbaar in drie smaken, met de populaire Mojito als bestseller. Gekende Amerikaanse mixoloog Eben Freeman: “De mojito is een erg geliefde cocktail bij een breed publiek. Maar horecapersoneel houdt er minder van, omdat een goede mojito serveren best wat werk – en dus tijd – vraagt."

Zesmaal sneller met minder werkdruk
Doordat DRINK IT FRESH het barpersoneel al het voorbereidende werk uit handen neemt, zijn de voordelen voor horecazaken en eventorganisatoren duidelijk: sneller (tot zesmaal, wijzen tests uit), makkelijk én dus rendabeler cocktails verkopen zonder kwaliteitsverlies. De premixen zijn zo eenvoudig te gebruiken, dat zelfs onervaren barmedewerkers een perfect resultaat kunnen serveren.

100% natuurlijk en geen verlies
DRINK IT FRESH gebruikt enkel verse en 100% natuurlijke ingrediënten. Een onverkochte mix kan bewaard worden in de diepvries of wordt na een event zelfs teruggenomen. Verlies wordt op die manier onbestaande. Zowel de klassieke als de alcoholvrije cocktailrecepten zijn ontwikkeld door een mixoloog. De productie van de premixen gebeurt volledig in België en wordt uitgevoerd in beschutte werkplaatsen. Op deze manier wil het bedrijf ook maatschappelijk een positieve impact creëren.

DRINK IT FRESH heeft partnerships met vele festivals (Brussels Summer Festival, LaSemo, Iris Feest, enz.), parties (God Save the 90's), apero’s (Brussel-Bad, Offshore, enz.), traiteurs (ArtFood, Eating Point, etc.) en sporttornooien (Apéro Ligue). Dankzij deze partnerships groeit de startup: al meer dan 50.000 cocktails bediend door professionals. De omzet is verdrievoudigd in 2017 en in 2018 wordt een minstens even grote groei verwacht.

David Hellebrandt, organisator van de Offshore-aperitieven aan het Meer van Genval: “Vroeger lieten we studenten ter plaatse verse mojito’s bereiden. Maar de kwaliteit was nooit constant en bij minder vraag moesten we veel onverkochte verse ingrediënten weggooien. DRINK IT FRESH lost deze problemen op, en de smaak is even goed is of zelfs beter."

////////

Over DRINK IT FRESH
François Adam, Olivia Lefèvre et Damien Adam, drie ondernemers uit Brussel, richtten de start-up op in mei 2016. Bij de lancering genoten ze van het advies van Sergio Pezzoli (wereldkampioen cocktails in 2005). Sinds 2017 kan het familiebedrijf op de steun rekenen van de start-up accelerator Start it @KBC voor zijn ontwikkeling.

Ga naar www.drinkitfresh.com/pro voor een prijsofferte, gratis degustatie of een bestelling. Naast de verkoop in consignatie (onverkochte goederen worden gratis overgenomen) levert DRINK it FRESH diepvriezers voor grote evenementen.

Saar Dietvorst Persverantwoordelijke, Start it @KBC

Start-ups genieten bij Start it @KBC gedurende drie maanden van een sterk acceleratieprogramma op maat en mogen anderhalf jaar rekenen op mentorship, expertise, een uitgebreid netwerk en co-working space. Start it @KBC optimaliseert haar aanbod voortdurend in co-creatie met de start-ups.

Start it @KBC stimuleert (internationale) kruisbestuivingen: tussen de meer dan 700 start-ups en scale-ups, maar ook met investeerders, ervaren mentoren, met experts in uiteenlopende domeinen (technologie, sales, juridisch, marketing, communicatie,…) en andere acceleratoren en incubatoren wereldwijd. De community speelt een voortrekkersrol op het vlak van diversiteit en vrouwelijk ondernemerschap.

Start it @KBC ontstond in 2014 als een partnership tussen Accenture, Cronos Groep, Flanders DC, imec, joyn, KBC, Mobile Vikings, Telenet, Universiteit Antwerpen & lokale academische partners.