Belgische start-up verovert co-working spaces in heel Europa

ZapfloorHQ haalt 1 miljoen euro op voor beheer van slimme, gedeelde kantoren

Co-working plekken schieten als paddenstoelen uit de grond. ZapFloorHQ speelt in op die evolutie met een platform dat niet alleen de volledige administratie overneemt van kantoorgebouwen waar meerdere bedrijven huizen, maar ze ook nog eens omtovert tot echte communities. De start-up heeft nu 1 miljoen euro opgehaald om de manier waarop kantoren beheerd worden te transformeren. In Europa en de rest van de wereld.

Het aantal co-working spaces stijgt sinds 2013 elk jaar met gemiddeld 15 procent. Dit jaar telde Instant Offices wereldwijd al meer dan 32.000 kantoren. Ook in België duiken overal nieuwe co-workingspaces op. Ze zijn de ideale uitvalsbasis voor freelancers en voor jonge, startende bedrijven die nog niet willen of kunnen investeren in een eigen kantoor. Maar ook grotere, gevestigde bedrijven maken steeds vaker gebruik van co-working spaces als satellietkantoor. En corporates laten zich inspireren door de steile groei van het aantal co-working plekken om hun eigen werkvloer op een gelijkaardige manier te beheren.

De Antwerpse start-up ZapFloorHQ ontwikkelde een platform voor kantoorgebouwen waarin meerdere bedrijven samenhokken. Achter de schermen volg je met ZapFloorHQ de administratie van een gedeeld (kantoor)gebouw op. Ondertussen kunnen ook de gebruikers van het gebouw het SaaS-platform gebruiken. Zij reserveren bijvoorbeeld vergaderzalen of communiceren over gebreken in het gebouw met de gebouwbeheerder of met collega's in de co-working community. Omdat elke co-working space uniek is, kan ze met de software van Zapfloor HQ haar eigen platform samenstellen, en integreren met andere hardware en software om het kantoor zo slim mogelijk te maken.

Team uitbreiden en verder internationaliseren

In 2017 ging de eerste Belgische co-working space in zee met ZapFloorHQ, dat deel uitmaakt van de Start it @KBC community. Vorig jaar ging de start-up de internationale tour op. Ondertussen gebruiken co-working spaces, business centers en bedrijven in meer dan acht landen het platform. ZapFloorHQ rondde zopas een kapitaalronde af van 1 miljoen euro met investeringen van onder andere investeringsfonds LeanSquare (deel van de Noshaq groep) en Stefan Grosjean (founder en CEO van de slimme energiemeter Smappee).

“Deze investering is voor ons een mooie bevestiging van de kwaliteit van onze diensten”, zegt Thomas Celen, co-founder en CEO van ZapFloorHQ. “Wij geloven dat het beheer van workspaces meer is dan het beheer van bureaus en kantoren alleen. ZapfloorHQ maakt van het gedeelde kantoor een gestroomlijnd operationeel geheel. Zo winnen community managers tijd, die ze kunnen investeren in het opbouwen van een inspirerende community. Met deze financiering kunnen we ons team uitbreiden en ons platform aanbieden aan meer business centers en coworkingplekken, in Europa én de rest van de wereld.”

“Gedeelde kantoren zitten in de lift, en ZapfloorHQ is er op korte tijd in geslaagd om een plek te verwerven in dat landschap”, verduidelijkt voorzitter José Zurstrassen van LeanSquare. “Door een groot aantal services te automatiseren en het dagelijks beheer te vereenvoudigen, zorgt het digitale platform ervoor dat co-working spaces zich voluit kunnen focussen op gastvrijheid. We zijn ervan overtuigd dat ZapfloorHQ een belangrijke speler zal worden in deze snel groeiende markt.”

Investeerder Stefan Grosjean gelooft sterk in het investeren in producten die zorgen voor meer efficiëntie, zoals Smappee en Zapfloor: “Dit wordt in de toekomst steeds belangrijker. Thomas en Wouter zijn getalenteerde, gepassioneerde ondernemers, die dit begrijpen en weten hoe belangrijk co-working is. Ik ben dan ook trots dat ik Zapfloor kan ondersteunen met mijn ervaring en middelen.”

Co-founder en CTO Wouter Schoofs benadrukt dat ZapfloorHQ nooit zo snel had kunnen groeien zonder de feedback van de klanten. “Ze hebben van meet af aan met ons meegedacht. Zo hebben we het platform kunnen bouwen dat de markt nodig heeft.”

Thomas Celen co-founder & CEO, ZapFloorHQ

Start-ups genieten bij Start it @KBC gedurende drie maanden van een sterk acceleratieprogramma op maat en mogen één jaar rekenen op mentorship, expertise, een uitgebreid netwerk en co-working space. Start it @KBC optimaliseert haar aanbod voortdurend in co-creatie met de start-ups.

Start it @KBC stimuleert (internationale) kruisbestuivingen: tussen de meer dan 700 start-ups en scale-ups, maar ook met investeerders, ervaren mentoren, met experts in uiteenlopende domeinen (technologie, sales, juridisch, marketing, communicatie,…) en andere acceleratoren en incubatoren wereldwijd. De community speelt een voortrekkersrol op het vlak van diversiteit en vrouwelijk ondernemerschap.

Start it @KBC werd opgericht in 2014. Vandaag heeft de accelerator een partnership tussen Accenture, Cronos Groep, Flanders DC, imec, joyn, KBC, Mobile Vikings, PfizerTelenet, Universitet Antwerpen & lokale academische partners.