Belgunique brengt Belgisch talent samen onder één dak

• Talent van eigen bodem dichter bij de consument brengen
  • Steeds meer Belgen creëren originele en handgemaakte producten

Antwerpen - Vandaag opent Belgunique de deuren van zijn e-commerceplatform. De missie: talent van eigen bodem dichter bij de consument brengen. Bij de lancering stappen een vijftigtal designers en createurs mee in het avontuur. En elke zes weken zal het aanbod worden uitgebreid.

“Ontwerpers hebben vaak niet de tijd, de middelen of de knowhow om zich via e-commerce in de kijker te werken. Wij willen hen daarbij helpen”, zegt Sofie Smolders, founder van Belgunique. “Almaar meer Belgen gaan aan de slag met hun handen en willen daar hun beroep van maken. In elke regio schuilt enorm veel lokaal talent. Op ons platform brengen we al die onbekende, authentieke en creatieve producten in contact met mogelijke kopers. Dat gaat van Belgische limonade en lederen handtassen tot meubels en handgemaakte gitaren.

Een online winkelstraat vol ateliers en boetieks
Per regio geeft Belgunique een overzicht van alle ontwerpers en producten die er te vinden zijn. Maar het platform wil veel meer zijn dan een verkoopkanaal. “We zijn een echte community”, zegt Sofie Smolders. “Ontwerpers krijgen energie van elkaar. Het doet deugd samen deel uit te maken van een initiatief. Ze delen tips, kennis en feedback. En er komen zelfs kruisbestuivingen uit voort.”

Die band wordt nog versterkt door het feit dat Belgunique geen stock aankoopt. “Dat zou betekenen dat we een eenmalige transactie met de ontwerpers hebben en dat ze voor de rest niet betrokken zijn bij het concept. Nu trekken we samen naar de consument. Onze klanten kopen rechtstreeks in het atelier van de ontwerpers. En die zetten op hun beurt Belgunique in de kijker op hun social mediakanalen en op beurzen en markten”, legt Sofie Smolders uit.

Verhalen en inspiraties
In tegenstelling tot heel wat webwinkels die niet veel moeite doen om hun klanten te inspireren, wil Belgunique de consument een echte ervaring bieden. “Wij lanceren elke maand twee reportages over talent in België. Om de zes weken breiden we ons aanbod uit met nieuwe talenten. En in onze newsletters focussen we liever op de verhalen dan op de producten zelf. Elke ontwerper heeft trouwens een biokaartje, zodat de klant het verhaal achter zijn aankoop ontdekt als hij zijn pakje opent”, zegt Kim Smolders, co-founder van Belgunique.

Bekijk hier het promofilmpje waarin de ontwerpers van Belgunique zelf aan het woord komen.
Ontdek hier de lijst met deelnemende ontwerpers.
Ontdek Belgunique op Facebook en Instagram.

Over Belgunique
Belgunique.be is digitale marktplaats voor authentieke en creatieve producten, gemaakt door lokaal talent. Het platform brengt Belgische ontwerpers samen met hun kopers, en vice versa. Belgunique.be is een initiatief van Sofie Smolders, Kim Smolders & Herman Maris. In de zomer van 2017 lanceert Belgunique zijn Franstalige versie van het platform. Op die manier wil de start-up het aanbod uitbreiden met Waalse ontwerpers. Het platform maakt deel uit van incubator Start it @kbc, die innovatief en schaalbaar ondernemerschap ondersteunt. www.belgunique.be

Deelnemende ontwerpers

Video Belgunique