Belgunique opent flagshipstore in Antwerpen

PERSDAG: 21 september 2018 | 12u00 tot 17u00 | Leopoldstraat 53 | Antwerpen

• Belgisch designtalent samen onder één dak
  • Enkel ‘Made in Belgium’ – uniek in Antwerpen
  • Createurs en consumenten dichter bij elkaar brengen

ANTWERPEN - Belgunique, het online platform dat Belgisch maaktalent en consumenten dichter bij elkaar brengt, opent zijn allereerste flagshipstore in Antwerpen. ‘Home of Local Talent’ moet een belangrijk fysiek verkoopkanaal worden voor zowat 70 creatieve talenten van eigen bodem. Bovendien is het de eerste plek in Antwerpen waar uitsluitend made in Belgium design- en lifestyleproducten worden verkocht. Op 27 september stelt Belgunique zijn eerste winkel voor aan het grote publiek.

Belgunique maakt deel uit van accelerator Start it @KBC, die innovatieve ideeën en schaalbare businessmodellen ondersteunt. Belgunique wil lokaal talent een vitrine geven en het voor consumenten gemakkelijk maken om producten van Belgische makelij te ontdekken. Duurzaamheid en ethisch ondernemen staan daarbij centraal. En ook de verhalen van de ontwerpers zelf worden in de kijker gezet.

“Onze eerste flagshipstore is niet zomaar een winkel. Het is een verkoopkanaal voor lokale makers. Die hebben vaak niet de tijd, de middelen of de knowhow om zich via e-commerce in de kijker te werken. Wij willen hen daarbij helpen. Een plek met alleen maar ‘homemade’ producten is uitzonderlijk in Antwerpen. We willen dé referentie zijn voor lokaal kopen”, zegt Sofie Smolders, founder van Belgunique.

Opendeurdag
De website Belgunique.be ging van start in maart 2017 en telt intussen zowat 135 createurs. Je vindt er een duizendtal producten, van 10 tot 2.000 euro. Zo’n 10% van de verkoop is voor rekening van klanten in Duitsland, Frankrijk en Engeland. En de ambities zijn groot. Tegen eind dit jaar wil Belgunique groeien tot 35.000 online bezoekers en 200 talenten. Op 27 september organiseert de flaghshiptstore daarom een opendeurdag voor het grote publiek. In november lanceert het bedrijf ook een reclamecampagne, die de Belgen moet aansporen lokaal te kopen. En volgend jaar wil Belgunique nog meer winkels openen in andere Vlaamse steden.

Het openen van een flagshipstore past binnen onze omnichannel strategie. De combinatie van webplatform en offline retailpunt is momenteel de way to go. De resultaten van ons ‘testpunt’ vorig jaar waren heel positief. We verkochten evenveel offline als online. De keuze was dus snel gemaakt. Het is een pure win-win!”, zegt Sofie Smolders.

Franstalig luik
Daarnaast breidt Belgunique eind september zijn website uit met een Franstalig luik. Elysta en KITéTIK zijn de eerste twee Waalse ontwerpers die hun producten via Belgunique zullen verkopen.

///////////

NOOT AAN JOURNALISTEN

Uitnodiging persdag #Homeoflocaltalent

We nodigen je van harte uit om op 21 september de nieuwe flagshipstore van Belgunique te komen ontdekken tijdens de #homeoflocaltalent persdag. Je maakt er kennis met een aantal talentvolle lokale createurs. We verwelkomen je graag - met goodiebag - in de Leopoldstraat 53, 2000 Antwerpen, van 12u tot 17u.

Wil je er graag bij zijn? Bevestig dan a.j.b. je komst via [email protected].

Over Belgunique
Belgunique is een online marktplaats voor authentieke en creatieve producten, gemaakt door Belgisch talent. Het platform brengt meer dan 150 Vlaamse en Waalse makers samen met hun kopers, en vice versa. Belgunique heeft een flagshipstore in Antwerpen die uitsluitend producten van Belgische makelij brengt. Belgunique is een initiatief van Sofie Smolders, Kim Smolders & Herman Maris. Meer informatie vind je op www.belgunique.be.