Bemannig Sea Pioneer krijgt gratis breedbandinternet van Port-WiFi

De bemanning van de Sea Pioneer, de tanker die sinds december vorig jaar aan de ketting ligt in de Amsterdamse haven, kreeg donderdagmiddag 1 februari het bezoek van een installatieteam van Port-WiFi om er een snelle internetaansluiting te plaatsen. Port-WiFi is een Belgisch-Nederlandse start-up die wereldwijd breedbandinternet levert aan boord van zeeschepen. Het bedrijf levert veel hogere snelheden dan wat de satellietoperatoren vandaag kunnen, voor een veel lagere prijs.

"Toen het nieuws van de Sea Pioneer ons bereikte, wisten we dat onze oplossing hier perfect van pas zou komen", zegt Guido van Katwijk, oprichter van Port-WiFi. "De bemanning zit al weken op het schip in een onzekere situatie, zonder dat ze iets om handen hebben. Duizenden kilometers van familie en vrienden. Daarom hebben we het initiatief genomen om contact op te nemen met het Seamen's Centre Amsterdam. Nu onze 'Port-WiFi box' aan boord is, kan de crew contact houden met het thuisfront.”

"Voor Port-WiFi is dit een kans om onze oplossing onder de aandacht te brengen bij het grote publiek", gaat van Katwijk verder. "Maar dat is niet de enige reden waarom we dit doen. Port-WiFi is precies opgericht met als doel om het leven aan boord van de grote zeeschepen een stuk aangenamer te maken voor de crewleden. Deze mensen zijn gemiddeld 6 tot 9 maanden van huis. Vandaag moeten ze zich behelpen met herlaadkaartjes voor de mobiele telefoon of gratis wifi van de havens waar ze aanmeren. Maar er is geen enkele aanbieder die hen een alles-in-één oplossing aanbood. En daar komt nu verandering in."

Port-Wifi?
Port-WiFi maakt deel uit van accelerator Start it @KBC, die innovatief en schaalbaar ondernemerschap ondersteunt. De ambitieuze Nederlands-Belgische start-up biedt, met een zelf ontwikkeld systeem, draadloos internet aan boord van schepen aan. De verbinding is mogelijk in havens wereldwijd, maar ook in de territoriale wateren. Voorop staat het welzijn van de crew. Maar het systeem heeft ook veel voordelen voor de rederijen. Om te beginnen is een gelukkig team een beter werkend team. Maar de extra datacapaciteit maakt het ook mogelijk voor rederijen om bijvoorbeeld virtuele trainingen te organiseren met video. Gedownload in de haven, of zelfs live.

Meerdere uplinks
Port-WiFi maakt gebruik van verschillende uplinks, die verschillen van land tot land. Dat kan het bestaande LTE netwerk zijn, waarvoor ondermeer wordt samengewerkt met VodafoneZiggo. Maar Port-WiFi voorziet ook lokale offloadpunten in de havens. De 'Port-WiFi box', het toestel dat aan boord wordt geplaatst, maakt autonoom verbinding via de technisch meest optimale en meest kostefficiënte uplink. Er is geen enkele actie van de crew nodig.

Meer informatie op www.port-wifi.com.