Beter trainen en revalideren dankzij innovatieve sportapplicatie RunEASI

Nieuwe spin-off van KU Leuven bundelt biomechanische expertise en AI

Leuven. Sporten zonder pijn of blessures, het is de wens van elke sporter en ook de doelstelling van RunEASI, een nieuwe spin-off van de KU Leuven. De wearable van RunEASI meet de belasting die lopers ervaren en geeft wetenschappelijke feedback die kan helpen om blessures te behandelen en vermijden. De spin-off, die deel uitmaakt van Start it @KBC, kan rekenen op steun van het Gemma Frisius Fonds en het investeringsfonds Freshmen.

Traditioneel gebruiken lopers een hartslagmeter, maar die geeft geen inzicht in de belasting op de spieren, botten en pezen. Het is nochtans die belasting die het risico op blessures bepaalt. RunEASI – ontstaan uit een samenwerking tussen bewegings- en computerwetenschappers van KU Leuven – heeft daarom een applicatie ontwikkeld die deze belangrijke parameters wel in kaart brengt.

Dat gebeurt aan de hand van een sensor, die met een riem aan de onderrug wordt bevestigd en verbonden is met een app. De sensor meet de belasting op het lichaam tijdens het lopen en de app geeft feedback om het looppatroon te verbeteren. Het is de eerste applicatie die dergelijke analyse en interventie, op wetenschappelijk gevalideerde manier, kan uitvoeren. De applicatie komt midden februari op de markt.

Stabiliteit, symmetrie en impact

"We proberen de link te leggen tussen de manier waarop iemand loopt, de belasting die daarmee gepaard gaat en het risico op blessures", zegt professor biomechanica Benedicte Vanwanseele. "Daarbij staan drie parameters centraal: stabiliteit, symmetrie en impact."

"Uit onderzoek weten we dat instabiliteit toeneemt naarmate een loper vermoeid raakt. Als dit dan gepaard gaat met een hoge belasting vergroot het risico op overbelastingletsels. Symmetrie toont dan weer aan of de belasting gelijk is verdeeld over links en rechts: na een blessure kan een loper bijvoorbeeld onbewust één been minder gaan belasten. Impact geeft ten slotte aan hoe het lichaam reageert op de schokken tijdens het lopen."

"Onze tool geeft aan wanneer de loper een nadelig of belastend looppatroon heeft", zegt professor computerwetenschappen Jesse Davis. "Met behulp van AI kunnen we analyseren wanneer het lichaam het meest belast wordt. Dat kan te verklaren zijn door de ondergrond, het tempo, de duur van de training, vermoeidheid van de loper … Op basis van die analyse kunnen coaches en kinesitherapeuten de training bijsturen en overbelasting bij de lopers vermijden."

Meer inzicht en betere begeleiding

"Met RunEASI willen we lopers, professioneel of recreatief, helpen om hun doelstellingen te behalen met minder risico op overbelasting of blessures", vertellen medeoprichters Kurt Schütte (CEO) en Tim Op De Beéck (CTO). "Door onze unieke sensorbevestiging, ontwikkeld in samenwerking met de orthopedische experten van Steunzoolpunt, kunnen we op een heel efficiënte en nauwkeurige manier onze nieuwe bewegingsparameters meten. Kinesitherapeuten kunnen op basis van deze wetenschappelijke analyse beter inschatten wanneer iemand klaar is om de sport te hervatten na een blessure."

"We geloven sterk in digitale hulpmiddelen die het leven van de gebruiker beter maken, en die ambitie vinden we ook terug bij RunEASI", reageert Steven Spittaels van het investeringsfonds Freshmen. "Het is een applicatie die door haar wetenschappelijke feedback een grote meerwaarde kan zijn voor lopers en professionele zorgverleners. Sporters willen uiteraard weten hoe blessurevrij te blijven en wij willen RunEASI ondersteunen om dit te helpen verwezenlijken."

"We zijn heel erg dankbaar voor het vertrouwen en de investering van het Gemma Frisius Fonds en Freshmen", reageert CEO Kurt Schütte. "Met hun steun kunnen we onze ambities waarmaken om mensen meer en beter te doen bewegen."

Kurt Schütte

Co-founder & CEO, RunEASI