Billie Cup biedt hip alternatief voor wegwerpbeker

Lancering van Billie Cups zet Mei Plasticvrij extra kracht bij

Met de Billie Cup brengen bedenkers Vanessa Debruyne en Ineke Van Nieuwenhove een alternatief voor de wegwerpbeker. Start it @KBC, de grootste start-up community in België, ondersteunt en promoot het innovatieve idee van Billie Cups.

Na de strijd tegen plastiek rietjes -dat werd ondersteund door beleidsmensen en burgers- meent het duo dat het nu tijd is om de wegwerpbeker aan te pakken, want slechts 1% van de coffee-to-go klanten gebruikt een herbruikbare beker. Tijd om dit te veranderen. Here comes Billie.

Wat is het?

Een herbruikbare beker met waarborg. De klant bestelt zijn drankje in een Billie, betaalt 1 euro en krijgt die terug als hij de Billie binnenbrengt in één van de deelnemende zaken. Die herken je aan een Billie-sticker op de ruit en vind je op onze website. De bekers kunnen honderden keren hergebruikt worden. Dat is wel even iets anders dan wegwerpbekers die na één keer op straat liggen en nauwelijks vergaan.

Waarom?

• Wegwerpbekers wegen zwaar op onze afvalberg! Ze nemen in de publieke vuilnisbakken veel plaats in en zijn een belangrijke bron van zwerfvuil. Ze zijn niet recycleerbaar en het is waanzin dat er water, grondstoffen, energie en transport worden verspild voor iets wat je maar tien minuten gebruikt.

• Je dacht dat het aantal wegwerpbekers bij ons verwaarloosbaar is? Think again! Een gemiddelde koffiebar in een treinstation in een gemiddelde Belgische stad zit dagelijks al makkelijk aan 300 take-aways. Kun je nagaan voor heel België. En dan hebben we het nog niet over tankstations, kantoorgebouwen, scholen, ziekenhuizen en koffiebars.

• Met Mei Plasticvrij willen we het ware verhaal van de wegwerpbeker in de kijker plaatsen zodat mensen beseffen dat het echt een probleem is.

Impact

We willen over heel België te zitten, maar je moet ergens beginnen. We lanceren in Gent en Antwerpen in zo’n 30 zaken. Foodmaker doet mee als eerste keten –daar zijn we heel trots op-  en ook de lunchbar van UAntwerpen zal Billie Cups gebruiken. Want Billies horen overal thuis waar er wegwerpbekers zijn: horecazaken, scholen, kantoorgebouwen, you name it. Extraatje? De eerste 5000 Billie’s zijn in elke stad bedrukt de skyline. Vet. Al zeggen we het zelf.

Why we do it

De wegwerpbeker is een probleem. Meestal is het papier bekleed met polyethyleen om de beker waterdicht te houden, maar dit materiaal kan niet zomaar gerecycleerd worden. En dan hebben we het nog niet eens over alle middelen die nodig zijn om zo veel wegwerpbekers te produceren.

Bergen wegwerpbekers. Ze zijn met veel te veel.

Een paar cijfers. In de UK worden 2,5 miljard koffiebekers per jaar weggegooid. In de US: 158 miljoen per dag. In Duitsland: 320.000 per uur. We zitten momenteel wereldwijd aan een half biljoen wegwerpbekers per jaar. Ach, bij ons loopt het zo geen vaart? Hm. Als je weet dat er in één koffiebar in een treinstation van een stad in België gemiddeld elke dag meer dan 300 take-away koffies over de toonbank gaan, reken dan maar eens uit hoeveel dat er dagelijks zijn in alle Belgische trein- en tankstations, kantoorgebouwen, ziekenhuizen en scholen samen. Zie je de berg al voor je?

Bomen kappen om bekers van te maken? We dachten het niet.

Vier miljard bomen. Dat is het aantal bomen dat we elk jaar wereldwijd kappen voor de papier- en kartonindustrie. Hout mag dan wel een hernieuwbare grondstof zijn, onze bomen kunnen amper volgen. Omwille van de voedselwetgeving worden die bekers vooral gemaakt van nieuwe houtpulp, niet van gerecycleerd papier. Van verse bomen dus. En met alle CO2 die vandaag in de lucht zit, kunnen we elke boom als ‘mini-luchtzuiveringsstation’ hard gebruiken. (Psst, en dan hebben we het nog niet eens over alle water, energie en transport die nodig zijn voor wegwerpbekers.)

Dump wegwerp. Hergebruik is the way to go.

Je denkt dat kartonnen wegwerpbekertjes onschuldig zijn? Tja. Ze doen de laatste jaren ook echt hun best om er zo ecologisch mogelijk uit te zien, alle groene blaadjes en boompjes nog aan toe. Sommige zijn wel recycleerbaar of composteerbaar. Dus what’s the big deal, denk je. Think again. Om warme dranken of sapjes aan te kunnen, zit er een plastic coating in de bekers. Zelfs al is dat laagje in bio-plastic of composteerbare folie, het is te complex en te duur voor steden om dat te recycleren. Gevolg: ze belanden zowat allemaal in de verbrandingsoven. Meer dan 99 procent van de wegwerpbekers worden niét gerecycleerd.

1 euro, dat gooi je niet zomaar weg. Statiegeld werkt, zwerfvuil sucks

Zo’n 40 procent van ons zwerfvuil bestaat uit wegwerp drankverpakkingen. Dat zijn plastic flesjes en blikjes, maar ook wegwerpbekers. Bovendien breekt het plastic in de bekers af tot microplastics die onze rivieren, zeeën én grondwater vervuilen. De oplossing? Statiegeld. Verschillende Europese landen bewijzen dat het werkt, met tot 90 procent minder drankverpakkingen in het zwerfvuil. Onze steden geven nu 164 miljoen euro uit aan het opruimen van zwerfvuil. De totale maatschappelijke kost in Vlaanderen bedraagt 1 miljard euro. Wat als we dat belastinggeld aan iets beters konden spenderen? Onze 1 euro is een vorm van statiegeld. Hoera! Wat je terugbrengt, wordt geen plastic soep!

Happy people make love, not waste.

We hebben het met zijn allen druk. Daarom dat wij duurzaam makkelijk willen maken. Als je weet dat je met je take-away niet vervuilt, dan word je daar toch blijer van? Planeetvriendelijker leven maakt ons gelukkiger. Bewijs: landen die zich inspannen voor het milieu, halen hogere scores op de worldwide happiness index.

De toekomst is circulair. Welkom in onze kring!

Honderd jaar geleden had een Belg gemiddeld 40 kilo afval per jaar. Vandaag… 560 kilo. Onze grondstoffen raken uitgeput, onze arme planeet oververhit. We moeten dus met zijn allen meer circulair denken én doen, met producten die we zo lang mogelijk gebruiken en materialen die we niet verloren laten gaan. Onze Billie Cups gaan jaren mee én worden op het eind van hun leven gerecycleerd door onze fabrikant.

Waarom gebruik jij Billie Cup?

• Gratis. Je 1 euro waarborg krijg je terug als je je Billie indient.

• Gemakkelijk. Je hoeft geen herbruikbare beker van thuis mee te brengen.

• Swag. Je bent op stap met een handige en coole beker.

• Milieuvriendelijk. De afvalberg krimpt en je impact op het milieu verkleint.

Waarom bied jij Billie Cup aan in je zaak?

• Minder afval. Kijk eens aan, je vuilniszakken zijn gehalveerd.

• Goedkoper. De bekers kosten je niets, je betaalt enkel de service fee.

• Milieuvriendelijk imago. Je hoort bij de vernieuwers die aan een oplossing werken.

Cup Facts

• sterk en onbreekbaar

• 100 % recycleerbaar

• jarenlang herbruikbaar

• voedselveilig en smaakneutraal

• geen BPA, geen vervuilende stoffen`

• gemaakt in Duitsland

Handig voor de horeca

• perfect stapelbaar

• vaatwasbestendig

• optimaal drooggedrag

• geschikt voor warme en koude dranken

• 1 deksel voor alle bekers

Herbruikbare deksels

• De deksels zijn herbruikbaar, maar om praktische en hygiënische redenen enkel te koop, niet in te ruilen tegen een waarborg . Ze passen perfect op alle bekers.

Waarom plastic?

Onze bekers bestaan uit 100% recycleerbare polypropyleen (PP). Voor onze materiaalkeuze hebben we rekening gehouden met alle aspecten. PP is de beste keuze om drie redenen:

• Levensduur. Bekers in PP zijn niet breekbaar en kunnen het vaakst worden afgewassen. Zij kunnen dus heel lang in de kringloop van ons waarborgsysteem blijven.

• Milieubalans. In vergelijking met andere materialen presteert PP het best als het gaat om energieverbruik bij de productie en recycleerbaarheid. Zo is roestvrij staal bijvoorbeeld erg duur in productie en dus te duur voor een waarborgsysteem. Keramiek is dan weer breekbaar. Ook bamboebekers zijn minder geschikt: ze zijn minder sterk en de melamine, een plastic lijm, maakt ze niet reycleerbaar. Bovendien gaan ze niet zo lang mee als PP. Perfect dus voor persoonlijk gebruik, maar niet voor een waarborgsysteem op grote schaal. Waarom PP de beste keuze is na porselein of glas en de oplossing niet in bio-afreekbare wegwerp zit, lees je hier (https://ovam.be/sites/default/files/atoms/files/Handleiding%20voor%20evenementorganisatoren%20feb%202018.pdf)

• Comfort. Billie Cups kunnen alle soorten vaatwassers en warme dranken aan. Robuust, smaakneutraal en toch elegant. Daar wil je mee gezien worden.

We zijn op zoek naar alternatieve materialen. Bioplastics, die vergelijkbare eigenschappen hebben en ook geschikt zijn voor een waarborgsysteem, zijn op dit moment geen optie omdat ze niet voldoen aan de vereisten voor volledige afbreekbaarheid en vaak niet kunnen gerecycleerd worden, of enkel bij een hoog energieverbruik. Van zodra wij een betere optie vinden dan PP, schakelen we graag over. We hopen dat er in de toekomst nieuwe en betere materialen zullen zijn.

Meer info: www.billiecup.be (vanaf 1 mei)

Welke maten zijn er?

0,2 l (cappuccino) 0,3 l (skyblue) en 0,4 l (cream). Zaken die kiezen voor slechts één of twee maten, moeten wel alle maten aanvaarden bij het retourneren. Alleen dan werkt het waarborgsysteem. De bekers die een zaak niet gebruikt, worden kostenloos bij je opgehaald vanaf 100 stuks en hiervoor betalen we je de borg terug. Mocht het zo zijn dat er in een zaak meer bekers terugkomen dan naar buiten gaan, dan kunnen ze die ook vanaf 100 bekers kostenloos terugsturen.

Moet je als partner volledig overschakelen naar de Billie Cup?

De milieu-impact is een pak groter! Maar we begrijpen dat zaken voor een overgangsperiode opteren. Al hopen we stiekem dat Billie ervoor zorgt dat over enkele jaren niemand nog koffie uit een wegwerpbeker wil.

Moet ik beschadigde bekers van klanten aanvaarden?

Nee. Wij vragen je beschadigde of esthetisch onaangename bekers aan ons terug te bezorgen voor recycling.

Waarom zit het herbruikbare deksel niet in de waarborg?

Een deksel met groeven en randen is moeilijk te reinigen. Uit hygiëne-overwegingen verkiezen mensen ook een eigen deksel. Net als de beker is het deksel uit PP en kan het in de vaatwasser.

Kun je de bekers huren voor evenementen?

Nee. Onze focus ligt op de ontwikkeling van een nationaal waarborgsysteem voor dagelijks gebruik. Evenementen betekenen een grote inspanning, die we enkel bij uitzondering willen maken als er een directe link is naar ons waarborgsysteem.

Hoe lang gaat een beker mee?

Onze fabrikant garandeert dat elke beker minstens 500 keer kan worden gewassen en gebruikt. In de praktijk merkten wij dat zelfs na een gebruik van 1000 keer de bekers nog intact zijn.

Wordt de beker heet?

De beker wordt warm, maar aangezien onze bekers een betere isolatie kennen dan wegwerpbekers is er geen sleeve nodig.

Wat is het verschil met de conventionele herbruikbare beker?

De koffiedrinker vindt onze bekers meteen waar hij zijn koffie bestelt. Hij hoeft zijn beker dus niet mee te brengen van thuis. Hij hoeft de Billie Cup ook niet aan te kopen. Na het drinken hoeft hij zijn beker niet mee naar huis te nemen en af te wassen, maar kan hij de beker gewoon afgeven in één van de deelnemende zaken, waar hij wordt afgewassen en beschikbaar is voor de volgende klant.

Wat is jullie verdienmodel?

Onze werking wordt betaald van onze service fee die elke partner betaalt. Op onze bekers verdienen we niet. Dit is een bewuste keuze. Als we geld zouden verdienen op onze bekers, zouden we zo veel mogelijk bekers op de markt willen brengen. Ons doel is echter om een stabiel waarborgsysteem op te bouwen met zo weinig mogelijk bekers.