BookWidgets en Smartschool brengen ‘automatisch verbeteren’ naar Vlaamse scholen

ICT en personalisatie staan centraal in het nieuwe, digitale onderwijs

Hasselt - Twee Limburgse technologiebedrijven, BookWidgets en Smartschool, slaan de handen in elkaar. Vanaf nu kunnen leerkrachten automatisch toetsen verbeteren en interactieve digitale oefeningen aanbieden aan hun leerlingen. Dankzij de samenwerking kan dit alles binnen de vertrouwde Smartschool-omgeving. Smartschool is het meest gebruikte online platform in de Belgische scholen. Met BookWidgets kunnen leerkrachten leuke interactieve, digitale lessen maken die geschikt zijn voor tablets.

Smartschool biedt scholen verschillende hulpmiddelen zoals een berichtensysteem, schoolagenda, puntenboek en een rapport. Binnen hun vertrouwde Smartschool-omgeving kunnen leerkrachten vanaf nu met BookWidgets helemaal automatisch oefeningen en toetsen verbeteren. Daarnaast is het mogelijk interactieve grafieken en dynamische werkbladen te creëren. In totaal zijn er meer dan veertig verschillende soorten oefeningen.

Niels Vanspauwen, medeoprichter BookWidgets: “Automatisch verbeterde, digitale toetsen en een integratie met Smartschool zorgen ervoor dat administratie en rompslomp geminimaliseerd wordt. Zo krijgen leerkrachten meer tijd om te focussen op hun meest waardevolle vaardigheden: begeleiden, coachen, uitdagen en motiveren van leerlingen. Daarnaast bieden we een uitgebreid pakket aan met leuke oefeningen voor tablets die leerkrachten zelf kunnen aanpassen. Wij maken het leerkrachten zo eenvoudig mogelijk om ICT in te zetten in hun lessen.”

Leerlingen staan bij BookWidgets altijd centraal. Via een online volgsysteem houdt de leerkracht de resultaten van de leerlingen bij. Hij kan ze snel opvolgen en bijsturen met gepersonaliseerde oefeningen, op maat van iedere leerling. Via Smartschool kan de leerkracht bovendien gerichte feedback sturen.

Jan Schuer, oprichter Smartschool: “Door leerkrachten met de beste tools te laten werken, slagen zij beter in hun uitdaging: leerlingen het beste onderwijs bieden. Met Smartschool ondersteunen we hen daarin al bijna vijftien jaar. De combinatie van BookWidgets en Smartschool levert hen het beste van beide werelden op: een veelzijdig oefenplatform gecombineerd met een krachtig digitaal schoolplatform.“

Onderwijs op maat
De samenwerking tussen Smartschool en BookWidgets kadert in de digitaliseringstrend van het onderwijs, waar personalisatie en ICT alsmaar belangrijker worden. Uit onderzoek blijkt dat in negentig procent van alle jobs digitale vaardigheden noodzakelijk zijn. Het onderwijs kan hierin dus niet achterblijven.

Of het nu gaat om kleine oefeningen als aanvulling op het handboek, volledige lessen of uitgebreide webquests, leerkrachten hebben nu de middelen en de tools om onderwijs op maat te creëren. Met woordzoekers, kruiswoordraadsels en legpuzzels kunnen leerlingen op hun eigen tempo en op een leuke manier leren, oefenen en herhalen. BookWidgets biedt educatieve spelletjes die je in een handomdraai in elkaar steekt. Omdat ze uitgevoerd worden op tablets, kunnen ze bovendien automatisch verbeterd worden. Hierdoor weten leerlingen onmiddellijk wat ze fout doen, waardoor ze sneller leren.

Samen sterk
Smartschool werkt al langer samen met andere belangrijke spelers in de educatieve wereld. Een partnership met het Limburgse BookWidgets mocht dus niet uitblijven.

Jan Schuer, oprichter Smartschool: “Beide bedrijven blijven onafhankelijk maar we slagen er via deze samenwerking toch in om een fantastische gebruikerservaring te realiseren. Nieuwe werkvormen als Flipped Classroom en het differentiëren tussen leerlingen zal makkelijker worden.”

BookWidgets maakt deel uit van incubator Start it @kbc, die innovatief en schaalbaar ondernemerschap ondersteunt.

Klik hier voor rechtenvrije beelden, logo’s, de persuitnodiging en extra informatie: http://bit.ly/pressBW
Voor cijfers digitalisering: www.bbc.com/news/business-36510266

Over Bookwidgets
BookWidgets is een platform waarmee leerkrachten leuke interactieve lessen kunnen maken die geschikt zijn voor tablets. BookWidgets heeft een bibliotheek van 40 interactieve oefeningtypes die leerkrachten kunnen gebruiken en aanpassen. Het bedrijf, gevestigd op de Corda Campus in Hasselt, werd in 2013 opgericht door Niels Vanspauwen en Xavier Van Elsacker. BookWidgets maakt deel uit van incubator Start it @kbc. Daarnaast wordt het bedrijf wordt gesteund door imec en LRM.

Over Smartschool
Het digitaal schoolplatform Smartschool wordt sinds 2003 ontwikkeld en aangeboden door Smartbit bvba gevestigd te Meeuwen. Dagelijks maken duizenden leerkrachten, leerlingen en ouders gebruik van het platform voor diverse toepassingen waaronder communicatie, e-learning en tal van administratieve toepassingen.

Niels Verspauwen

BookWidgets