Bothive helpt accountants uit de nood met AI

Gentse start-up ontwikkelt een innovatief communicatieplatform, ondersteund door een slimme virtuele assistent

Gent. Het Gentse bedrijf Bothive ontwikkelde een slim communicatieplatform waar accountants en ondernemers elkaar ontmoeten. De coronacrisis bewees opnieuw de relevantie van een sterke online communicatie voor ondernemingen. De lockdown in maart zorgde voor een globale digitaliseringsgolf in de bedrijfswereld. Ondernemers zochten in sneltempo een antwoord op de hoge vraag naar virtuele communicatie. Niet alleen zaakvoerders, maar ook hun accountants voelden deze schok.

Bothive stroomlijnt de communicatie tussen accountant en klant met de kracht van automatisatie. Het slimme communicatieplatform is een online verzamelplaats voor in- en uitgaande berichten, maar ook een gestructureerde interne werkruimte. Het systeem heeft een eigen virtuele assistent Sophia, genoemd naar de Griekse godin van de wijsheid. Boekhoudkundige processen die normaal uren tijd vragen zijn nu op enkele minuten afgerond via een chatconversatie. Conservatief gerekend bespaart het slimme systeem maandelijks één tot anderhalf uur tijd per klant.

Een frisse wind in de accountancy sector

Bothive wil de accountancy wereld moderniseren. Start it @KBC, de grootste accelerator van België, ondersteunt hen daarin. Co-founder en CEO Brecht Valcke legt uit waarom hun platform nodig is: “Momenteel verloopt de communicatie bij boekhouders nogal stroef. Berichten zijn versnipperd over verschillende kanalen. De ene klant stelt vragen via e-mail, een andere doet dat liever telefonisch. Ook boekhoudkundige processen verlopen soms moeilijk. Dat merken wij als ondernemers ook. Sommige processen vul je al relatief snel in via een online systeem, maar vaak moet je uiteindelijk nog jouw accountant contacteren voor bepaalde gegevens. Dat kost ons beiden tijd”.

De vraag naar een efficiëntere informatiestroom is groot, maar het antwoord bleef lang uit. “Een accountant spendeert zo’n 50% van de werkdag aan communicatie met de klant. Accountancy software is big business, maar rond communicatieprocessen is er bitter weinig innovatie”, stelt co-founder Thuur Vandeplassche vast. Bothive greep deze kans met beide handen.

Van chatbot naar communicatieplatform

In 2019 introduceerde de start-up hun chatbot voor accountants, Sophia. Eén week na de lancering was ze actief bij zeven accountants en voerden ondernemers over heel Vlaanderen conversaties met de virtuele assistent. Kort daarna kwamen de integraties met met WhatsApp en verschillende softwareleveranciers zoals Yuki en Exact.

Dankzij de financiële boost uit een tweede succesvolle kapitaalronde besloot Bothive in juli 2020 alle functies van Sophia samen te brengen onder één dak. Het nieuwe communicatieplatform doet nu dienst als een gedeelde online werkplaats voor accountants, ondersteund door de virtuele assistent. Momenteel maakt de jonge onderneming kans op een Vlaio subsidie.

Het ultieme doel van Bothive is verbonden zijn aan elke accountant in Vlaanderen. Hun ambitie overschrijdt zelfs de landsgrenzen. Binnenkort is het communicatieplatform ook actief in Nederland.

////

Over Bothive

• Opgericht in 2018.
  • 5 vaste medewerkers