Brussels ondernemersduo van CitizenLab prijkt op prestigieuze Forbes’ 30 Under 30-lijst

Londen, Wietse Van Ransbeeck (24) en Aline Muylaert (24), oprichters van de e-democracy startup CitizenLab, zijn uitgeroepen Forbes’ ‘30 Under 30 Europe’. Deze lijst bestaat uit de 30 meest beloftevolle Europese vernieuwers, ondernemers en leiders die jonger zijn dan dertig.

Forbes maakte naar jaarlijkse gewoonte haar lijst bekend van de 30 indrukwekkendste jonge leiders in 10 verschillende categorieën. Binnen de categorie ‘Law & Policy’ prijkt het 24-jarige Brusselse ondernemersduo Wietse Van Ransbeeck en Aline Muylaert, oprichters van CitizenLab, als enige Belgen op de prestigieuze lijst.

Erkenning voor democratische vernieuwing
De laureaten werden uit meer dan duizenden kandidaten gekozen door een vakjury van politieke leiders, waaronder Atifete Jahjaga, vrouwelijke ex-president van Kosovo, en Rama Yade, voormalig Frans staatssecretaris. De kandidaten werden beoordeeld op leiderschap en disruptief potentieel, ondernemende mind-set en resultaten, en de kans dat ze het politiek domein radicaal vernieuwen in de volgende jaren.

De oprichters van CitizenLab, dat met haar burgerplatform bouwt aan de digitale infrastructuur voor betere democratieën, beschouwen de erkenning als een geweldige hefboom voor hun groeiplannen. “Deze Forbes award toont nogmaals de snelgroeiende interesse aan rond de hoogstnoodzakelijke democratische vernieuwing van onze overheden,” zegt Wietse Van Ransbeeck (CEO).

Van student tot 60 steden als klant
CitizenLab maakt deel uit van accelerator Start it @KBC, die innovatief en schaalbaar ondernemerschap ondersteunt. De oprichters startten het bedrijf twee jaar geleden toen ze nog Handelsingenieur studeerden aan de Solvay Business School in Brussel. “We voelden zelf als burger een grote nood om, op een laagdrempelige manier, meer gehoor te krijgen in het lokale beleid,” zegt Aline Muylaert.

Ondertussen is CitizenLab uitgegroeid tot een snelgroeiend bedrijf, actief in zes verschillende landen. De 60 klanten variëren van grote steden (zoals Vancouver, Den Haag en Brussel) tot kleinere gemeenten (zoals Vilvoorde, Steenokkerzeel en Knokke-Heist). Vorig jaar bracht het burgerplatform voorstellen van maar liefst 15.000 burgers tot bij hun beleidsmakers.

////

Over CitizenLab
CitizenLab, een Brusselse civic tech start-up, werd opgericht in september 2015 door Wietse Van Ransbeeck (24) en Aline Muylaert (24). Het burgerplatform CitizenLab wil het eenvoudig maken voor steden en gemeenten om hun burgers inspraak te geven op thema’s die hen aanbelangen.

Zo kan je op het platform voorstellen plaatsen, bijdragen aan andere voorstellen en je voorkeur uitdrukken door voor of tegen te stemmen. Vandaag wordt het platform al door meer dan 60 lokale overheden wereldwijd ingezet; gaande van grote steden als Vancouver, Den Haag en Brussel, tot kleinere Vlaamse gemeenten als Vilvoorde, Steenokkerzeel en Knokke-Heist.

Meer informatie op www.citizenlab.be.

Over Forbes 30 Under 30
De Forbes 30 Under 30 Award wordt ieder jaar uitgereikt aan 300 jonge Europese vernieuwers, ondernemers en leiders die jonger zijn dan dertig en die een grootse verandering konden teweegbrengen in een van de categorieën die Forbes bekeek, waaronder Law & Policy.

Start-ups genieten bij Start it @KBC gedurende drie maanden van een sterk acceleratieprogramma op maat en mogen anderhalf jaar rekenen op mentorship, expertise, een uitgebreid netwerk en co-working space. Start it @KBC optimaliseert haar aanbod voortdurend in co-creatie met de start-ups.

Start it @KBC stimuleert (internationale) kruisbestuivingen: tussen de meer dan 650 start-ups en scale-ups, maar ook met investeerders, ervaren mentoren, met experts in uiteenlopende domeinen (technologie, sales, juridisch, marketing, communicatie,…) en andere acceleratoren en incubatoren wereldwijd. De community speelt een voortrekkersrol op het vlak van diversiteit en vrouwelijk ondernemerschap.

Start it @KBC ontstond in 2014 als een partnership tussen Accenture, Cronos Groep, Flanders DC, imec, joyn, KBC, Mobile Vikings, Telenet & lokale academische partners.