Circular Matters wint Bizidee award

Start-up maakt milieuvriendelijk plaatmateriaal uit plantaardige nevenstromen

Leuven. Met hun innovatief plaatmateriaal wint Circular Matters de prijs voor grensverleggend ondernemerschap van Bizidee. Die beloont startende ondernemingen met bijzonder groot groeipotentieel. De start-up komt met het plantaardig materiaal tegemoet aan de stijgende vraag naar ecologische materialen in de meubel-, interieur- en bouwsector.

Circular Matters brengt biogebaseerde materialen op de markt die goed doen voor mens en milieu. De start-up gaat aan de slag met enkele plantaardige nevenstromen die jaarlijks in grote hoeveelheid ontstaan in de voedings- en groensector, en vormt deze om tot het Q’bo materiaal: een mooi, stevig plaatmateriaal met een lange levensduur. Daar kunnen onder andere meubels, wanden en vloeren uit gemaakt worden. Net zoals hout is het materiaal 100% natuurlijk en slaagt het CO₂ op. Maar wat nog beter is: er moeten geen bomen voor gekapt worden. Integendeel, met hun innovatieve werkwijze recupereert Circular Matters plantaardige nevenstromen.

De start-up wil maatschappij-positieve materialen op de markt te brengen en wordt daarbij ondersteund door Start it @KBC, de grootste accelerator voor start-ups in België. Pieter Dondeyne, oprichter van Circular Matters, vertelt: “We hebben de ambitie om materialen te ontwikkelen die niet alleen hun negatieve impact beperken, maar die verder gaan dan dat en zorgen voor een positief effect op mens en klimaat. Ondernemerschap als motor voor positieve maatschappelijke vooruitgang, dat is waar we voor gaan”.

Natuurlijk plaatmateriaal

Het Q’bo materiaal van Circular Matters kan hardhout of multiplex vervangen. Of zelfs een ecologisch alternatief zijn voor marmer, dankzij de mooie texturen en patronen waarin het verkrijgbaar is. Binnenkort gaan meubelfabrikanten, architecten en andere maakbedrijven met het materiaal aan de slag. Er staan enkele veelbelovende projecten in de steigers, in samenwerking met bedrijven die in hun marktsegment koploper zijn op vlak van circulaire economie.

“We stellen één voorwaarde aan klanten wanneer ze met het Q’bo materiaal aan de slag willen gaan: de materialen mogen enkel toegepast worden op zo’n manier dat ze ook na vele jaren gebruik nog steeds recycleerbaar en bioafbreekbaar blijven. Niet verlijmen dus, maar demonteerbaar ontwerpen.”, zegt Pieter Dondeyne. “We willen Circular Matters uitbouwen tot een merk van materialen dat bekend staat als ‘correct’, ‘eerlijk’ en ‘positief’. Enkel door consequent het goede voorbeeld te geven, kunnen we dit waarmaken.”

Bizidee award

Al sinds 2003 helpt Bizidee ondernemers in spe om ideeën om te zetten in concrete ondernemingsplannen. Bij de jaarlijkse ondernemingsplanwedstrijd ligt de focus op jonge bedrijven die hoogstens één jaar in de go-to-market fase zitten. Met hun milieuvriendelijke materiaal wint Circular Matters de Bizidee Large award, die goed is voor 20.000 euro cash, aangevuld met onder meer kantoorruimte en professioneel advies. Deze prijs laat hen toe om de pilootproductie op te starten en om het team uit te bouwen.

Bizidee is bijzonder tevreden met de keuze van de winnaar. Philip Peeters, directeur Bizidee: “Circular Matters heeft een goed uitgewerkt ondernemingsplan. Bovendien is het een disruptieve start-up, die op een innovatieve manier bijdraagt aan een circulaire economie.”

Pieter Dondeyne Founder, Circular Matters