CitizenLab wint de Brusselse “Innovative Starters Award” 2019

Brusselse scale-up bouwt online burgerparticipatieplatform verder uit

Brussel. CitizenLab wint de Innoviris “Innovative Starters Award” voor Brusselse start-ups. Deze onderscheiding werd voor de negende keer uitgereikt aan drie jonge bedrijven. De jury koos de bedrijven die het meest bijdragen aan de werkgelegenheid en economie in de Brusselse regio en inzetten op innovatie. Innoviris wil met de awards technologische innovatie versterken in het het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest. Innoviris beloont CitizenLab voor de ontwikkeling van hun digitaal burgerplatform waarmee ze steden en gemeenten ondersteunen op vlak van participatieve democratie.

CitizenLab helpt overheden bij de ontwikkeling van digitale participatie met behulp van online consultatie. Met de Innovative Starters Award wint de scale-up 500.000 euro. "Het CitizenLab-project zal het gemakkelijker maken om rekening te houden met de mening van de burgers, een belangrijke kwestie op het gebied van de participatieve democratie. Dit project, van hoge technologische kwaliteit, overtuigde de jury vanwege het grote potentieel voor maatschappelijke impact en aansluiting bij de regionale prioriteiten rondom het ondersteunen van participatieve en inclusieve besluitvorming", verklaart Damien Littré, Innoviris-adviseur.

Geldprijs voor uitvoering innovatieplan

CitizenLab biedt lokale overheden een online burgerparticipatietoolkit om inwoners gemakkelijker te betrekken bij beleid. Het bedrijf ontving de award op basis van het Strategische Innovatie Plan. CitizenLab zal de geldprijs van 500.000 euro besteden aan artificiële intelligentie om hun toolkit voor participatieve democratie te verbeteren. Verder wil CitizenLab een nieuwe productmodule ontwikkelen die, naast de CitizenLab input door burgers, ook andere databronnen zal analyseren. Hierdoor zullen beleidsmakers in real-time het beleid kunnen evalueren. Wietse Van Ransbeeck, medeoprichter en CEO van CitizenLab, is enorm dankbaar voor de steun van Innoviris: "Wij gaan nu investeren in Research & Development en het team in sneltempo verder uitbreiden. CitizenLab wil vanuit Brussel wereldwijd pionier worden in digitale democratie.”

Tien extra aanwervingen

Sinds 2015 werkte CitizenLab samen met meer dan 125 overheden in tien verschillende landen om de digitale democratie te verbeteren. Momenteel gebruiken overheden in België, Frankrijk, Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Chili en Denemarken het platform. In mei 2019 haalde CitizenLab 2,1 miljoen euro op tijdens een investeringsronde om het e-democratie platform in heel Europa verder te ontwikkelen. Het team telt momenteel twintig medewerkers en is gevestigd in Brussel. Het bedrijf plant meer dan tien bijkomende aanwervingen in 2020, in commerciële en technische posities. CitizenLab is lid van de Start it @KBC community, de grootste accelerator voor start-ups in België

///////

OVER CITIZENLAB

CitizenLab biedt een burgerparticipatieplatform voor lokale overheden om meer burgers te bereiken, participatieprojecten te beheren en betere beleidsbeslissingen te nemen. Door de bijdrage aan de ontwikkeling van de digitale democratie, wil CitizenLab de efficiëntie en legitimiteit van lokale overheden verbeteren.

Extra afbeeldingen zijn beschikbaar via ctznlb.com/team & ctznlb.com/founders

Wietse Van Ransbeeck Co-founder & CEO, CitizenLab