Consumenten kiezen vanaf vandaag zelf hun lokale, groene energieproducent via Bolt

Start-up Bolt zet energiemarkt op zijn kop met revolutionair model

Vanaf vandaag maakt Bolt het mogelijk en gemakkelijk om rechtstreeks energie te kopen van lokale, groene opwekkers. “De energiemarkt is vandaag niet transparant. Traditionele leveranciers verkopen grijze energie als groene, en helpen ons land niet verduurzamen. Dat wil Bolt veranderen”, zegt oprichter Pieterjan Verhaeghen. Bolt wil de energietransitie naar zuiver groen helpen versnellen met hun nieuw platform voor energie. De start-up kan voor deze missie beroep doen op de ondersteuning van Start it @KBC, de grootste accelerator voor start-ups in België.

Echte energie van echte mensen

Vanaf vandaag kunnen gezinnen voor het eerst kiezen om bij een Belgische boerderij, tennisclub of bedrijf opgewekte zonne-, wind-, water- of bio-energie af te nemen. Door deze korte keten is herkomst en duurzaamheid gegarandeerd. De afnemer kan dus bijvoorbeeld perfect een kijkje nemen waar haar of zijn energie wordt geproduceerd.

Met haar aanpak is Bolt het allereerste energieplatform in België dat het mogelijk en gemakkelijk maakt om rechtstreeks energie te kopen bij lokale, groene opwekkers. Bolt gaat tegen de stroom in en wil zo de energietransitie naar groen stimuleren:

“Wanneer de Belg massaal kiest voor lokale, groene producenten, dan moet de sector wel volgen en ook de Belgische duurzame kaart trekken. Met Bolt creëren we bovendien draagkracht voor kleine, lokale initiatieven. We hopen dat onze opwekkers ook als inspiratie kunnen dienen voor anderen om mee hun schouders te zetten onder de vergroening van België.”

Op termijn wil Bolt zelfs nog een stap verder gaan.

“Op dit moment koppelt Bolt kleine initiatieven met de consument. Maar in de toekomst – wanneer de regelgeving het toelaat – hoopt Bolt ook gezinnen toe te laten rechtstreeks stroom bij elkaar af te nemen. Zo zou je bij wijze van spreken je lamp laten branden met duurzame energie van je bakker of je nonkel.”

Onze producenten wekken nu voldoende op om energie te leveren aan 20 000 klanten. Eenmaal we al deze energie hebben uitverkocht, nemen we geen nieuwe afnemers meer aan. Die kunnen zich dan registreren op een wachtlijst.

Transparante relatie tussen afnemer en producent

Volgens het brandstofmixrapport van de VREG (2019) krijgt 44,56 % van de Vlamingen energie uit groene contracten. Slecht 14% hiervan, komt van Vlaamse, groene opwekkers. Het overgrote deel van de groene contracten wordt bovendien gedekt door buitenlandse certificaten.

“De meeste huidige 'groene' contracten maken Vlaanderen dus niet groener”, stelt Pieterjan Verhaeghen. België wordt vaak op de vingers getikt omdat de energietransitie niet snel genoeg gebeurt. “Ook de Vlaamse certificaten geven niet de garantie dat je energie effectief van zuiver groene bronnen komt. Voor biomassa uit Canadees hout wordt er bijvoorbeeld ook een garantie van oorsprong toegekend die gebruikt kan worden om contracten groen te kleuren.”

Bolt wil een oplossing bieden door mensen op een transparante manier de keuze te geven volop te gaan voor Belgische stroom uit zuiver groene bronnen.

“We geloven in het certificatensysteem, maar willen het op een meer correcte manier toepassen door consumptie en productie rechtstreeks aan elkaar te linken. Zo weet je als consument op een eenvoudige en transparante manier dat jouw gebruikte hoeveelheid energie echt duurzaam werd opgewekt in België”, nog volgens Pieterjan Verhaeghen.

“De Belg wil bewust kiezen voor groene energie, maar de energiesector is bijzonder onsexy en complex. Met onze transparante manier van werken willen we mensen warm maken voor écht groene energie en niet voor een flauw afkooksel.”

Het gezin van Inge uit Zelem is het eerste dat via Bolt energie afneemt

Eerste klant is het gezin van Inge Schraepen en Karel Puttemans uit Zelem bij Halen. Samen met hun kinderen Emma en Marie, hebben ze elektriciteit van de zonnepanelen van Tennis & Padel Club Zelem uit Halen – waar ze overigens ook zelf tennissen – in gebruik genomen.

Inge is enthousiast: “Voor ons is het belangrijk dat onze energie volledig groen is en dat we de herkomst kennen. We zijn met onze eigen ogen gaan kijken. Dankzij de zonnepanelen van de tennisclub halen we onze energie nu uit onze eigen streek én ze is 100% hernieuwbaar. Zo’n garantie krijgen we nergens.”

Ook opwekkers Chris Bartholomevis en Jeroen Hermans van Tennis & Padel Club Zelem zijn blij: “We kozen ervoor om zonnepanelen op het dak van de tennisclub te plaatsen om zelf de club van energie te voorzien. We produceren echter meer stroom dan de club nodig heeft. Het is fijn dat we die overschotten nu aan onze leden kunnen verkopen en kunnen bijdragen aan het klimaat.”

Hoe werkt het? Wat kost het?

Wie groene energie wil kopen bij lokale energie-opwekkers, kan zich registreren via boltenergie.be. Je overstap aanvragen, neemt maar 5 minuten van je tijd in beslag. Je krijgt een overzicht van de beschikbare energie-opwekkers. Jij kiest zelf welke opwekker jou het meest aanspreekt. De 5 euro die Bolt aanrekent als platformkost, ligt laag in vergelijking met de 'handlingskosten' van de grotere energiespelers. Bij Bolt betaal je door de lokale aanpak energie aan groothandelsprijs.

Wie zijn groene energie via het platform wil verkopen, kan dat door zich aan te melden via boltenergie.be. Bolt neemt samen met jouw energie ook jouw garanties van oorsprong over. Zo zijn de afnemers zeker dat hun verbruik gedekt wordt door jouw productie.

Net zoals traditionele leveranciers, maakt Bolt gebruik van het distributienetwerk. Wie overstapt via Bolt hoeft dus geen aparte infrastructuur te installeren.

Over Bolt en haar ambities

Bolt is een primeur voor België en werd opgericht door founders Pieterjan Verhaeghen uit Brussel en Rens Van Haute uit Antwerpen. “Ik liep al langer rond met allerhande ideeën om de transitie naar groen in België te helpen versnellen en zag dat er in de buurlanden reeds stappen in de juiste richting gezet werden. Het werd hoog tijd ook in België dergelijke initiatieven uit de grond te stampen en daarom speelde ik met het idee een bedrijf als Bolt op te richten”, stelt Pieterjan Verhaeghen.

Pieterjan en Rens vonden een geïnteresseerde investeerder in Luminus, dat zich volledig achter het concept schaart. Bolt wil uitgroeien tot een sterke speler op de Belgische markt. “Hoe meer gebruikers, hoe meer impact”, zegt Pieterjan Verhaeghen. Bolt hoopt tegen eind 2020 in elke Vlaamse gemeente drie groene producenten met afnemers te kunnen verbinden.

Bolt start vandaag in Vlaanderen, maar wil zo snel mogelijk uitbreiden naar Brussel en Wallonië. Wie in Brussel of Wallonië woont, kan zich wel al inschrijven op de wachtlijst.

Meer info over Bolt vindt u op hun website: https://www.boltenergie.be/nl/