DALTIX sluit succesvol een kapitaalronde van 1,3 miljoen € af en versnelt Europese expansie

Boom-Lissabon, DALTIX, het Belgisch platform voor real-time inzichten in prijzen, promoties en assortiment in Food, FMCG en DIY retail, maakt vandaag bekend dat het succesvol een kapitaalronde heeft afgesloten van 1,3 miljoen €. Dit ter ondersteuning van de groeiversnelling in de Benelux en expansie naar andere markten, alsook de lancering van nieuwe innovaties. Founder Jonas Deprez laat zich omringen door investeerders waaronder een groep rond Tim Duhamel (InSites Consulting) en Pieterjan Bouten en Louis Jonckheere (Showpad). Daltix is lid van Start it @KBC, de grootste Belgische accelerator voor startups.

Over DALTIX DALTIX, opgericht in 2016 door Jonas Deprez, gesterkt door bijna 30 medewerkers, is een Belgisch bedrijf met een belangrijke tech-hub in Lissabon (Portugal). DALTIX biedt een uniek platform voor real-time inzichten in de voornaamste drivers van Food, FMCG en DIY retail: prijs, promoties en assortiment. Op basis hiervan kunnen retailers en leveranciers hun commerciële strategieën bouwen, hun onderhandelingsposities verbeteren en unieke opportuniteiten en evoluties in de markt identificeren. Dankzij de solide groei de voorbije jaren, heeft het bedrijf succesvol een kapitaalronde van 1,3 miljoen € afgesloten om zo zijn Europese ambities en de lancering van nieuwe innovaties te kunnen concretiseren.

De Kernactiviteit DALTIX differentieert zich van de concurrentie als de one-stop-shop partner voor de commerciële organisatie. De baseline, Beyond Data drukt uit dat DALTIX echter meer doet dan enkel data aanleveren.

De data en inzichten die DALTIX levert, kunnen worden samengevat onder drie grote pijlers: prijs, promotie en assortiment. “Data expertise is een must in het huidige competitieve landschap. Waar vele retailers en leveranciers deze expertise niet in-house hebben, kan DALTIX een enorme meerwaarde bieden. Dat doen we door online en offline retail data te verzamelen, verrijken en te verwerken via Big Data en AI technologie. Momenteel doen we dat voor de Benelux markt, voor meer dan 5 miljoen producten bij meer dan 60 retailers waaronder traditionele spelers maar ook pure players. Waar relevant wordt rekening gehouden met regionale prijzen en promoties. Alle inzichten worden beschikbaar gesteld in handige toepassingen voor commerciële mensen. Het is nu onze ambitie om ook andere Europese markten te veroveren,” legt Jonas Deprez, CEO van DALTIX uit.

Investering voor verdere groei De investering zorgt voor de versnelling van de operationele ontwikkelingen in Europa, voor de opvoering van de marketinginspanningen, nieuwe innovaties uit te rollen en om over te gaan tot nieuwe, strategische aanwervingen. “We denken niet in grenzen en we willen de eerste jaren de omzet minimum blijven verdubbelen. Het is onze ambitie om de Google van de retail te worden,” verklaart Jonas Deprez, CEO van DALTIX. In dat kader sluit het bedrijf nu een succesvolle kapitaalronde af.

Jan De Lancker, oprichter van BrainTower, zag van bij het prille begin een match tussen een nood die ontstaat in de markt, de eigen interesses van de organisatie en de capaciteiten van DALTIX. “Het belang van data in een zeer concurrentiële markt is duidelijk. De competenties van DALTIX en BrainTower zijn daarbij perfect complementair. We zijn zeer verheugd met de instap van een groep rond Tim Duhamel (Insites-Consulting) en Pieterjan Bouten en Louis Jonckheere (Showpad),” zegt hij. Door de instap van de nieuwe investeerders haalt DALTIX ook een enorme kennis over de FMCG markt binnen, samen met expertise op vlak van SaaS ontwikkeling en sales.

Geavanceerd technisch platform “In retail is het enorm belangrijk dat de data en inzichten die we leveren, betrouwbaar en actiegericht zijn. Daarom is de kwaliteit van de inzichten; maar ook van het systeem om tot de inzichten te komen van uiterst belang,” vertelt Simon Esprit, CTO van Daltix. “Ook snelheid staat bij ons centraal, we willen immers niet dat klanten uren of dagen moeten wachten om de inzichten te krijgen die ze nodig hebben om bepaalde beslissingen te nemen of assumpties te testen. Daarom gebruiken we bij DALTIX de nieuwste technologieën die het mogelijk maken om uit miljoenen datapunten bepaalde inzichten te kunnen halen. Woorden zoals Big Data, A.I., Datamining, Machine Learning zijn voor ons geen buzzwords maar concrete concepten waar we dagdagelijks mee bezig zijn. Deze geavanceerde concepten vallen uiteraard ook in de smaak bij ons ingenieursteam in Lissabon.”

---------------------------

Over DALTIX DALTIX is sinds 2016 erg snel gegroeid. Het bedrijf biedt een platform voor real-time inzichten in prijs, promoties en assortiment in Food, FMCG en DIY retail aan. Dankzij de state of art technologie is DALTIX in staat heel snel unieke inzichten te brengen op een accurate en gebruiksvriendelijke manier. Momenteel telt het bedrijf, met hoofdzetel in Boom, bijna 30 medewerkers. CEO Jonas Deprez,CTO Simon Esprit en Jan De Lancker, oprichter van BrainTower, hebben nog steeds een belangrijke participatie.

Klanten zoals Test Aankoop, Makro, Dreamland en Intergamma moeten zich dagelijks goed positioneren voor 10 tot 100 duizenden producten. DALTIX helpt hen met de implementatie van prijzen en promoties van elk product, of het nu een merk product is of een eigen merk is. Dit doen ze door automatisch dagelijks alle informatie te verzamelen van concurrerende retailers; deze te verwerken en te linken met het assortiment van hun klanten. Ook leveranciers zoals Unilever en Lotus helpen ze om grip te krijgen op wat er gebeurt met hun producten in de markt; en hoe ze met hun merken gepositioneerd staan in hun categorie. Op deze manier neemt DALTIX de data overload weg bij de commerciële beslissingsnemers in retail, en leveren ze enkel de informatie die ze nodig hebben op het juiste moment om knopen door te hakken.

Over BrainTower BrainTower is actief op vlak van adviesverstrekking en interim management met een sterke ervaring en netwerk in commerciële omgevingen, zowel bij multinationals als KMOs, o.a. in FMCG, DIY en retail.

Over Tim Duhamel (InSites Consulting) Tim Duhamel is co-founder en Chief Strategy Officer bij full service marktonderzoeksbureau InSites Consulting. Het bedrijf biedt hun klanten waardevolle inzichten, gebaseerd op uitgebreid (online) onderzoek. In het klantenportfolio vinden we grote namen terug zoals Unilever, Danone en Ebay. Al meer dan 20 jaar staat Tim mee aan het stuur. Dat heeft ervoor gezorgd dat hij de nodige ervaring heeft op vlak van strategie, marktonderzoek en consumentengedrag.

Over Pieterjan Bouten en Louis Jonckheere (Showpad). Pieterjan is in het bezit van een masterdiploma in zowel de communicatiewetenschappen als het internationale bedrijfsleven. Hij begon zijn professionele carrière bij Netlog en Accenture. In 2010 was hij mede-oprichter van In the Pocket, het bureau voor mobiele ontwikkeling, en is nog steeds lid van de raad van bestuur. Een jaar na de oprichting van In the Pocket richtte Pieterjan samen met Louis Jonckheere en Peter Minne Showpad op.

Louis Jonckheere heeft zowel een masterdiploma in de rechten (Universiteit Gent) als in het bedrijfsleven (Vlerick Business School). Hij begon zijn professionele carrière bij Netlog. In 2010 was hij mede-oprichter van In the Pocket, het bureau voor mobiele ontwikkeling, en is nog steeds lid van de raad van bestuur. Een jaar na de oprichting van In the Pocket richtte Louis samen met Pieterjan Bouten en Peter Minne Showpad op. Vandaag zijn ze mede-oprichter en CEO van dit toonaangevende sales enablement platform, met kantoren in Gent, Londen, Portland & San Francisco. Het bedrijf heeft meer dan 250 medewerkers en meer dan 1.000 klanten wereldwijd, waaronder bedrijven als Xerox, Coca Cola en Roche.

Gilles Van Lysebeth

Project Manager Marketing & Communication

Persberichten in je mailbox

Over Start it X

Start it X is het grootste Belgische ecosysteem dat ondernemingen helpt bij innovatie en groei. De community herbergt volgende business units: Start it Accelerate, Start it Academy, Start it Expand, Start it Hubs en Start it Ventures.

Start-ups, scale-ups, intrapreneurs binnen grote bedrijven en corporates die willen innoveren en accelereren kunnen bij Start it X rekenen op een netwerk van ervaren mentoren, ondernemers, tonnen expertise en bewezen methodes.

De community achter Start it X werd in 2014 opgericht door Lode Uytterschaut. Het ecosysteem is met meer dan 2.000 ondernemers en mentoren actief in België (Gent, Brussel, Antwerpen, Hasselt, Leuven, Kortrijk en Luik), de Verenigde Staten (New York), Hongarije (Boedapest en Gyor) en Tsjechië (Praag). Start it X is tevens de organisatie achter accelerator Start it @KBC, het grootste startup netwerk in België.

Meer informatie vindt u op www.startit-x.com.

Persdossier Start it X
Persdossier Start it Accelerate