Digita wint 500.000 euro met Innoviris Innovative Starters Award

Eén stap dichter bij een eigen datakluis

Brussel.

Het Brusselse Instituut voor Onderzoek en Innovatie, Innoviris, investeert een half miljoen euro in Digita, een start-up die samen met onder andere de uitvinder van het wereldwijde web werkt aan een wereldwijd persoonlijk data web. Zo'n persoonlijk data web bevat een virtuele datakluis waarin je al je data gemakkelijk kunt terugvinden en beheren.

Wat hebben je telecomoperator, de supermarkten waar je een getrouwheidskaart hebt, Zalando, Amazon, Google en Facebook met elkaar gemeen? Al deze bedrijven beschikken over een kopie van je persoonsgegevens. Een kopie waarmee deze bedrijven in theorie kunnen doen wat ze willen en die niet altijd up-to-date is. Daar komt dan nog eens bij dat er zoveel bedrijven een kopie van je persoonsgegevens hebben zodat je uiteindelijk niet meer weet over welke bedrijven het nu juist gaat. Mogelijks een groot probleem voor je privacy dus.

De Brusselse start-up Digita heeft een ambitieus plan om dit probleem voorgoed van de baan te helpen. “We werken aan een technologie die het mogelijk maakt om een wereldwijd persoonlijk data web op te zetten.” aldus Tom Haegemans, één van de oprichters van Digita en tevens professor beleidsinformatica aan de KU Leuven. “In zo’n persoonlijk data web bezit iedereen een virtuele datakluis waarin je één uniform overzicht krijgt over al je data, ook indien deze eigenlijk bij verschillende bedrijven wordt opgeslagen. Met zo’n virtuele gegevenskluis kan je dus gemakkelijk je gegevens terugvinden, de toegang ertoe beheren en ze up-to-date houden.”

“De technologie waar Digita zich op baseert heet ‘social linked data’ en heeft het potentieel om de wereld te veranderen” zegt Tom Haegemans. “Social linked data, of kortweg Solid, is recent uitgevonden aan het befaamde Massachusetts Institute of Technology (MIT) door niemand minder dan Tim Berners-Lee, de uitvinder van het wereldwijde web, en de Belgische professor Ruben Verborgh”.

Focus op bedrijven

De start-up denkt dat een wereldwijd persoonlijk data web de grootste kans op slagen heeft als ook bedrijven hieraan willen meewerken. Dit is dan ook de reden waarom Digita in eerste instantie software bouwt zodat bedrijven intern een persoonlijk data web kunnen opzetten. Een soort intraweb zeg maar.

“Grote bedrijven hunkeren misschien zelfs nog harder naar een persoonlijk data web dan consumenten” zegt Tom Haegemans. “We zien namelijk vaak dat bedrijven niet echt weten waarvoor ze je persoonsgegevens mogen gebruiken, in welke systemen je persoonsgegevens juist worden opgeslagen en moeilijkheden hebben om je persoonsgegevens up-to-date te houden. Dit komt voornamelijk omdat er binnen één bedrijf ook vaak verschillende kopieën van je data bestaan en bovendien opgeslagen zijn in systemen die niet met elkaar verbonden zijn. Een persoonlijk data web kan al deze problemen verhelpen.”

500.000 euro voor onderzoek en ontwikkeling

Digita, dat deel uitmaakt van de Start it @KBC community, heeft de Brussels Innovative Starters Award gewonnen en heeft op die manier 500.000 euro ontvangen. De prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan drie beloftevolle Brusselse start-ups door Innoviris - het Brusselse Instituut voor Onderzoek en Innovatie.

Het geld moet in de eerste plaats dienen voor onderzoek naar en ontwikkeling van producten die bedrijven toelaten om intern een persoonlijk data web op te zetten en applicaties voor zo’n web te bouwen. Op termijn wil Digita bedrijven helpen om te connecteren met het wereldwijde persoonlijke data web.

/////

Digita werd eind 2018 opgericht door Tom Haegemans, Wouter Janssens en Lauro Vanderborght. Het bedrijf wordt bijgestaan door deskundigen zoals Ruben Verborgh (MIT/imec/UGent), Pieter De Leenheer (Collibra), Ingrid Gonnissen (AG Insurance), Regis Verschueren (Corilus) en Dirk De Bot (DPS4U).

Ben je benieuwd naar wat Digita doet, neem dan zeker een kijkje op www.digita.ai.

Meer info over de uitreiking van de Innovative Starters Award op 23/01/2020 en inschrijvingen om deze uitreiking bij te wonen: https://innoviris.brussels/events/innovative-starters-award-ceremony

Perspagina van Digita inclusief media kit en foto’s: https://www.digita.ai/press

Perspagina van Innoviris: https://innoviris.brussels/nl/pers