Dressr: het eerste online platform voor kledingverhuur op basis van een abonnement

Start-up lanceert meest circulaire modeoplossing

Antwerpen, 8 april 2021 - Het circulair digitaal kledingplatform Dressr is gelanceerd! Sinds 8 april kunnen consumenten er een abonnement nemen op modeartikelen van onafhankelijke Belgische modelabels, zoals het Brusselse Janue Brussels en het Antwerpse YNGR. De grote selectie aan kwalitatieve stuks geeft modeliefhebbers de kans om op een verantwoorde manier variatie te brengen in hun garderobe.

De modesector heeft nood aan verandering en alternatieven voor het traditioneel lineair verkoopmodel van modeartikelen. Als onderdeel van de deeleconomie vormt Dressr, gesteund door Start it @KBC, een verfrissend antwoord op dit vraagstuk. Het verkleint de voetafdruk van de mode-industrie aanzienlijk en biedt tegelijk een grotere markt aan kleine lokale ondernemers.

Janue Brussels

Verantwoord variëren in je garderobe

Dressr is een tweezijdig digitaal kledingplatform. Enerzijds richt het zich op modelabels, anderzijds op consumenten. Zij kunnen een abonnement nemen op modeartikelen en zo op een verantwoorde manier variatie brengen in hun garderobe. Hoe dat juist werkt? Abonnees selecteren via het Dressr-platform hun favoriete items en krijgen die selectie thuis bezorgd. Na 25 dagen hebben ze de mogelijkheid de items in te ruilen voor andere stuks, nog wat langer bij te houden of aan te kopen.

Er bestaat voor iedereen een Dressr-abonnement op maat. Het instapabonnement kost slechts € 39/maand voor twee items en is perfect voor studenten en startende werkers. Voor € 59/maand ontvangen abonnees drie items bij hen thuis en krijgen ze toegang tot exclusieve producten. Het derde abonnement bedraagt € 79/maand en laat de huurder toe tot vier items te selecteren.

The KOFF Label

Uit onderzoek blijkt dat we vóór de Covid-19-uitbraak 60% meer kleding kochten dan vijftien jaar eerder (McKinsey). De financiële onzekerheid die Covid-19 met zich meebracht, heeft in het voorbije jaar echter gezorgd voor een daling van 27,5% van de verkoop van kleding (Statbel). ​ Omdat consumenten ook nu nood hebben aan variatie in hun garderobe, gaan ze meer en meer op zoek naar duurzame manieren om die te verkrijgen.

Jonge, onafhankelijke modelabels zijn vaak al ver gevorderd in het verduurzamen van hun processen. Om een rental model te integreren echter zouden ze hun operationeel model en verdienmodel moeten aanpassen, wat risico's inhoudt. Met Dressr is het gemakkelijker voor deze labels om in een circulaire relatie te stappen met de consument, zonder deze aanpassingen te doen. We hopen dan ook dat merken zo de kans krijgen nog meer te focussen op duurzame en tijdloze designs. Dat ook het belang van seizoenen in de mode afneemt, draagt hier alleen maar toe bij.

Dressr moedigt modelabels aan om in de design- en productiefase keuzes te maken die de levensduur van het item en de ecologische voetafdruk ten goede komen. Zo hebben items die makkelijk te wassen en herstellen zijn een langere levensduur en kunnen ze langer gebruikt worden door abonnees. Daarnaast helpt het als items passen voor verschillende lichaamstypes en -maten, zodat we minder stock moeten voorzien in meerdere maten.

Tropas

Naast de mogelijkheid tot verkoop via het platform, biedt Dressr de merken ook data- en marketingservices aan. Abonnees schrijven reviews over de producten die ze dragen en die feedback kunnen labels gebruiken om hun producten te verbeteren. De demografische kenmerken van de huurders die hun items kiezen, helpen dan weer om hun eigen marketing te verbeteren. Dressr vergroot tot slot ook de visibiliteit van de merken, niet alleen op het platform, maar ook op sociale media.

Dressr werkt vandaag samen met elf onafhankelijke Belgische labels. Waarom niet beginnen met talent van eigen bodem, toch? De labels op het platform zijn YNGR, Tropas, A Natural Connection, Mona Wie, Janue Brussel, Elegnano, REinvented, The KOFF Label, Studio AMA, Oh-live! en Scarves & Stuff by Solange.

Het subscription model: de meest circulaire modeoplossing

Uit de zoektocht naar een ecologisch verantwoorde manier om kleding te consumeren is het idee van Dressr ontstaan. Het platform vermindert de druk op de productie van nieuwe items en verkleint de afvalberg gemaakt door de mode-industrie en de consumenten.

Die impact hebben ze de voorbije vier maanden bij een beperkte groep labels en huurders gemeten: enerzijds op basis van het aankoopgedrag, anderzijds door het aantal draagbeurten in kaart te brengen.

Caroline Cecile Baeten, Founder Dressr

In eerste instantie keek het bedrijf dus naar het aankoopgedrag. Vóór het gebruik van Dressr kochten de bevraagde huurders gemiddeld 4,5 items per maand, sinds ze Dressr gebruiken nog maar 1 item per maand. Hoewel ze deze resultaten omwille van de kleinschaligheid van het onderzoek relativeren, vormen ze toch een motiverende indicatie. Daar komt nog bij dat ook de selectie van de artikelen veranderde: meer bewust en lokaal. Zo kochten de consumenten bijvoorbeeld items bij de merken die ze via het platform hadden leren kennen.

Een tweede impact werd gemeten op het vlak van draagbeurten. Sommige modeartikelen die via verkoop bij consumenten terechtkomen worden slechts tien keer gedragen (Ellen MacArthur Foundation, 2017). Enkel in de testfase van vier maanden werd dit aantal draagbeurten via Dressr al overschreden. Dankzij hun partner VITO weten ze bovendien dat Dressr het potentieel heeft om de ecologische impact van kleding te verminderen, ook wanneer ze rekening houden met het transport.

De ambitie van Dressr is om de positieve impact nog uit te breiden door een mentaliteitswijziging teweeg te brengen bij zoveel mogelijk Belgische en later ook Europese consumenten. Zowel hun aanbod als hun interne organisatie willen ze toekomstbestendig vormgeven en continu verbeteren. ​

/////

Over Dressr ​

Dressr
werd opgericht door Caroline Cecile Baeten. Deze jonge onderneemster komt uit Leuven, maar woont intussen in Antwerpen met haar verloofde Jelle en hun dochtertje Filippa. Caroline stopte een jaar geleden met haar voltijdse job als business unit manager bij Movify, een digital consulting bedrijf in Brussel, om Dressr het leven te geven. In 2016 studeerde ze een MBA bij Vlerick Business School, toen al met de motivatie om de modesector te veranderen en meer toekomstbestendig te maken.

In haar jongere jaren was Caroline een echt ‘fast fashion victim’. Ze kocht veel kleding om elke week iets nieuws te kunnen aandoen. Die fast fashion items combineerde ze in die tijd ook al wel met unieke tweedehandsstuks. Doordat Caroline zich doorheen de jaren meer en meer bewust werd van de schending van mensenrechten en de zware ecologische voetafdruk van de mode-industrie, veranderde ze haar koopgedrag. Eerst kocht ze uitsluitend tweedehandskleding, intussen al een jaar helemaal niets meer. Dressr is het resultaat van een persoonlijke en professionele zoektocht naar een verantwoorde manier van genieten van kleding.

Dankzij de steun van het Dressr Team, Flanders DC, Vlerick Business School, Start it @KBC, Vlaio en het persoonlijk en professioneel netwerk van Caroline kon Dressr gerealiseerd worden.

Persberichten in je mailbox

Over Start it X

Start it X is het grootste Belgische ecosysteem dat ondernemingen helpt bij innovatie en groei. De community herbergt volgende business units: Start it Accelerate, Start it Academy, Start it Expand, Start it Hubs en Start it Ventures.

Start-ups, scale-ups, intrapreneurs binnen grote bedrijven en corporates die willen innoveren en accelereren kunnen bij Start it X rekenen op een netwerk van ervaren mentoren, ondernemers, tonnen expertise en bewezen methodes.

De community achter Start it X werd in 2014 opgericht door Lode Uytterschaut. Het ecosysteem is met meer dan 2.000 ondernemers en mentoren actief in België (Gent, Brussel, Antwerpen, Hasselt, Leuven, Kortrijk en Luik), de Verenigde Staten (New York), Hongarije (Boedapest en Gyor) en Tsjechië (Praag). Start it X is tevens de organisatie achter accelerator Start it @KBC, het grootste startup netwerk in België.

Meer informatie vindt u op www.startit-x.com.

Persdossier Start it X
Persdossier Start it Accelerate