Dutten op het werk helpt bij preventie burnout

Internationale Dag van de Slaap op 16 maart '18

Gezond slapen beïnvloedt werkprestaties en helpt bij de preventie van burnouts. Zo blijkt uit een onderzoek van start-up Sleepability bij meer dan 100 Belgen. Meer dan 2 op de 3 ondervraagden vindt ook dat hun werkgever hen moet helpen bij een betere nachtrust.

Een recent onderzoek, uitgevoerd door start-up Sleepability, wijst uit dat 67% van de respondenten vindt dat hun bedrijf hen zou moeten helpen om beter te slapen. Méér dan de helft van de ondervraagden zou graag een dutje doen op het werk en toch kan maar 3% dat regelmatig doen. Een regelmatig terugkerende barrière is het gevoel beoordeeld te worden door collega’s, terwijl anderzijds slechts 3% bezwaren heeft tegen collega’s die een powernap van 20 minuten zouden doen.

“Het wordt tijd dat we dit verraderlijk slaapgebrek aanpakken. Het beïnvloedt niet alleen de werkproductiviteit van mensen, maar ook hun gezondheid en relaties.” Dat vindt Dot Zacharias, oprichtster van Sleepability, een start-up die de slaap en het welzijn van de werknemers verbetert om op die manier de productiviteit te verhogen.

“Speciale ruimten om te dutten zijn een goede oplossing om werknemers te helpen bij het rusten gedurende de dag. Sleepability dutruimten hebben aangetoond dat ze het welzijn verbeteren, en de namiddagproductiviteit met 41% verhogen. Dutten maakt echt een verschil voor iemands algehele gezondheid en werkproduktiviteit.”

Dokter Mard Oblin, bedrijfsarts bij MENSURA, bevestigt de bevindingen van Sleepability: “Het gebrek aan energie, vermoeidheid en concentratiestoornissen wordt in het bijzonder merkbaar door een gebrek aan prestatie en/of fouten op het werk. Ook de relatie tussen collega’s kan worden verstoord. Het terugvinden van een gezonde slaaphygiëne is van essentieel belang. In dit verband kan een korte periode van diepe ontspanning in het midden van de dag, alleen maar bevorderlijk zijn."

Sleepability top tips voor het creëren van een gezonde werksfeer voor de slaap:

• Communicatie avondklok. Het is niet alleen stressvol om nog laat op de nacht e-mails te ontvangen. Ook  aankomen op je werk en geconfronteerd worden met e-mails van je baas die wachten om gelezen te worden, kan stress veroorzaken.
  • Stille kamer. Creëer een ruimte op kantoor waar mensen  kunnen gaan rusten zonder te worden gestoord. We weten niet altijd wat er gaande is in het leven van mensen, en soms hebben mensen een echte rustpauze nodig tijdens de dag.
  • Flexibele uren. Sommige mensen zijn zoals uilen en sommige zijn eerder leeuweriken. De maatschappij van vandaag bevoordeelt de leeuweriken die vroeg toekomen op het werk en die productief zijn gedurende de werkuren. De uilen daarentegen krijgen een slechte reputatie, terwijl ze genetisch ontworpen zijn om op verschillende tijdstippen te slapen en productief te zijn.
  • Slaapcoach. Het is handig om een slaapcoach beschikbaar te hebben voor het geval iemand van je team tekenen vertoont van tijdelijk of langdurig slaapgebrek. Het vroegtijdig vaststellen en oplossen van het probleem kan lichamelijke of geestelijke gezondheidsproblemen voorkomen.
  • Koffie alternatieven. Koffie kan verslavend zijn en heeft een desastreus effect op het slaappatroon. Bied je werknemers goede en gezonde alternatieven aan, zoals kruidenthee of verse fruitsappen.

//////

Over sleepability
Sleepability werd opgericht door Dot Zacharias en Chiara Moncada, en verbetert de slaap van werknemers om op die manier hun welzijn en  productiviteit te verhogen. Hun diensten bevatten teambuilding workshops, pop-up dutruimten en slaaprisicoanalyses. De trainingsprogramma’s van Sleepability zijn gebaseerd op de principes van integrale slaapcoaching en Nidra Yoga. Ze werken nauw samen met Nidra docenten, waaronder Kamini Desai, een toonaangevende Nidra yoga leraar in de Verenigde Staten en auteur van Yoga Nidra: The art of Transformational Sleep.
www.sleepability.co.uk

Start-ups genieten bij Start it @KBC gedurende drie maanden van een sterk acceleratieprogramma op maat en mogen anderhalf jaar rekenen op mentorship, expertise, een uitgebreid netwerk en co-working space. Start it @KBC optimaliseert haar aanbod voortdurend in co-creatie met de start-ups.

Start it @KBC stimuleert (internationale) kruisbestuivingen: tussen de meer dan 650 start-ups en scale-ups, maar ook met investeerders, ervaren mentoren, met experts in uiteenlopende domeinen (technologie, sales, juridisch, marketing, communicatie,…) en andere acceleratoren en incubatoren wereldwijd. De community speelt een voortrekkersrol op het vlak van diversiteit en vrouwelijk ondernemerschap.

Start it @KBC ontstond in 2014 als een partnership tussen Accenture, Cronos Groep, Flanders DC, imec, joyn, KBC, Mobile Vikings, Telenet & lokale academische partners.