Ecologisch, betonnen zitelement van Barbara Standaert bekroond tijdens Biënnale Interieur Kortrijk

’The Waterbench’ wint Fast Track Design Award

Kortrijk -  De Antwerpse ontwerper Barbara Standaert heeft op de Interieur Biënnale in Kortrijk de Fast Track Design Award ontvangen. Die wordt uitgereikt door Feeling wonen/Gael Maison, i.s.m. Flanders DC, MAD Brussels, designregio Kortrijk, Biënnale Interieur, WBDM en de MoDesignAcademy. Barbara Standaert kreeg de prijs voor haar design ‘The Waterbench’, een ecologisch zitelement in beton voor private of publieke ruimten. ‘The Waterbench’ vangt regenwater op dat gebruikt wordt door de planten die verwerkt werden in het oppervlak. De zitbank oogt niet enkel elegant, maar zorgt meteen ook voor een mooie en aangename groene plek in steden, op pleinen, terrassen of in tuinen.

Groene touch in steden
Steden vormen vaak één grote, verharde oppervlakte, met steeds meer volgebouwde ruimte en alsmaar minder groen. Veel kostbaar hemelwater wordt zo rechtstreeks afgevoerd via gescheiden riolering, wat betekent dat het niet in de grond kan infiltreren en gebruikt worden voor de beregening van planten en groen. ‘The Waterbench’ is een antwoord op de uitdaging, hoe we natuurlijke processen kunnen herstellen en groen terug een plaats geven in ons verstedelijkt landschap.

Hoe het groeide
Een bloembak die hemelwater opslaat. Een zitbank die heel snel droogt. Op zich allebei geniale ideeën. Wat als… je beide ideeën samenvoegt? Dat deed ontwerper Barbara Standaert.

‘The Waterbench’ is een zitbank die toelaat dat hemelwater doorheen het poreuze betonnen zitgedeelte sijpelt, wat sneller een droog zitoppervlak garandeert, ook na regenweer. De regen wordt opgevangen in een spaarbekken van waterdicht beton dat dient als waterreservoir voor de planten die verwerkt werden in het zitoppervlak. Een bloembank, zeg maar. Het spaarbekken zorgt voor de buffering van 280 liter regenwater. Het gevolg is minder wateroverlast in steden en minder kostbaar water dat meteen wordt afgeleid naar riolen.

De permanente en natuurlijke watervoorziening van ‘The Waterbench’ vraagt nauwelijks onderhoud en zorgt voor een altijd groene plek in de stad. Bovendien kan je de zitbank overal ‘inplanten’ zonder al te grote ingrepen, én aangepast aan de noden van de omgeving. Hij kan zowel in de openbare ruimte als in privétuinen geplaatst worden, en gebruikt worden als esthetische zit- of plantenbak, moes- of kruidentuintje.

Barbara Standaert, ontwerpster van ‘The Waterbench’, is blij met het winnen van de Fast Track Design Award: “Deze prijs komt voor mij op het ideale moment. Het geeft me de kans om twee jaar lang professionele ervaring op te doen op verschillende vlakken, waardoor ik naast dit project, ook mijn start-up YUT verder kan uitbouwen. Als ontwerper is het belangrijk om regelmatig met nieuwe innovaties naar buiten komt, en daar wil ik naartoe werken.”

In 2017 begon Barbara Standaert met YUT, een start-up die deel uitmaakt van accelerator Start it @KBC, die innovatieve ideeën en schaalbare businessmodellen ondersteunt. Barbara Standaert: “Het afgelopen jaar heb ik enorm veel bijgeleerd over het reilen en zeilen van een bedrijf: hoe je een idee en ontwerp op de markt brengt, de juiste doelgroep benadert, partners vindt,,... Deze elementen pas ik nu ook toe op ‘The Waterbench’.”

Productie door Ebema
Ebema, een toonaangevende producent van duurzame betonproducten voor architecten en studiebureaus, zal ‘The Waterbench’ van Barbara Standaert op de markt brengen.

Bert Panis, product manager Ebema: “We hebben Barbara voor het eerst ontmoet in augustus en waren meteen heel enthousiast over haar ideeën en ontwerp. Ons team is er meteen mee aan de slag gegaan en eind september stond The Waterbench er. De unieke combinatie van design en functionailteit biedt enorm veel mogelijkheden, we kijken er naar uit om ‘The Waterbench’ in ons aanbod op te nemen.“

Barbara Standaert, ontwerpster van The Waterbench: “Ik vond in Bert Panis en Ebema enthousiaste en inspirerende partners. Ebema verbetert met prefab betonproducten publieke- en privé-ruimtes op een creatieve manier. Zo creëerden we samen met zowel poreus als architectonisch beton een vernieuwend en uniek product. De Fast Track Design Award is een mooie bekroning op onze samenwerking.”

‘The Waterbench’ bestaat uit deze elementen:

• Buffering regenwater + waterreservoir voor planten
  • Deksel in waterdoorlatend poreus beton
  • Opvangbak in architectonisch beton
  • Waterreservoir: +/- 280 liter
  • Afmetingen: Lengte 250cm, Breedte 174cm, Hoogte 45cm
  • Gewicht: +/- 1300 kg voor de opvangbak, +/- 1100 kg voor het deksel
  • Beschikbare kleuren: bestaat in grijstinten, andere tinten mogelijk op aanvraag
  • Overloop die toelaat dat het water wegloopt als de vergaarbak vol is
  • Het element staat op rubbers, het overtollige water kan dus steeds wegvloeien

‘The Waterbench’ is tot 28 oktober te zien op de Dutch Design Week in Eindhoven (Locatie Piet Hein Eek) en tot 4 november op het Interieur City Festival aan de ingang van het St.-Maartenziekenhuis in de Burgemeester Vercruysselaan in Kortrijk, in het kader van de Interieur Biënnale.

////////

Over de Fast Track Design Award
Deze Award ging op zoek naar een project rond het thema ‘biodiversiteit’ van beginnend Belgisch designtalent, en vond deze in de persoon van Barbara Standaert. Zij won een masterclass in design en wordt gedurende twee jaar professioneel begeleid d.m.v. educatieve sessies, workshops en professionele samenwerking door verschillende partners zoals Flanders DC, MAD Brussels, designregio Kortrijk, Biënnale Interieur, WBDM en de MoDesignAcademy. Het parcours wordt op verschillende momenten voorgesteld in Feeling Wonen/Gael Maison en het nieuwe ontwerp zal opnieuw te zien zijn op de Interieur Biënnale in 2020.

Over Barbara Standaert
Als ontwerper van ruimtes en objecten is Barbara Standaert (°1993, Antwerpen) steeds op zoek naar nieuwe en verrassende ideeën. Hoe mensen leven, werken en ruimte gebruiken heeft haar altijd gefascineerd. Ze wil mensen met hun omgeving verbinden. Hoe kunnen standaard objecten of ruimtes omgevormd worden tot een nieuwe ‘Standaert’? Barbara haar drieledige vorming als menswetenschapper, interieurarchitect en meubelontwerper vormt de ideale basis om deze uitdaging aan te gaan.

Barbara Standaert studeerde Humane Wetenschappen (O.L.V.-College Antwerpen), Master Interieurarchitectuur (UAntwerpen) en Banaba Meubelontwerp (VOMO, Thomas More Mechelen). Momenteel werkt ze bij MOP Urban Design, een architectenbureau in Brussel, waar ze de kans krijgt om op een grote schaal te ontwerpen.

Start-ups genieten bij Start it @KBC gedurende drie maanden van een sterk acceleratieprogramma op maat en mogen anderhalf jaar rekenen op mentorship, expertise, een uitgebreid netwerk en co-working space. Start it @KBC optimaliseert haar aanbod voortdurend in co-creatie met de start-ups.

Start it @KBC stimuleert (internationale) kruisbestuivingen: tussen de meer dan 650 start-ups en scale-ups, maar ook met investeerders, ervaren mentoren, met experts in uiteenlopende domeinen (technologie, sales, juridisch, marketing, communicatie,…) en andere acceleratoren en incubatoren wereldwijd. De community speelt een voortrekkersrol op het vlak van diversiteit en vrouwelijk ondernemerschap.

Start it @KBC ontstond in 2014 als een partnership tussen Accenture, Cronos Groep, Flanders DC, imec, joyn, KBC, Mobile Vikings, Telenet & lokale academische partners.