Ectosense rondt zaaifinanciering af met Saffelberg Investments

16 Maart, 2018 – Internationale Dag van de Slaap

Ectosense, een aanbieder van innovatieve ‘digital health’ oplossingen voor de aanpak van slaapaandoeningen en geïncubeerd in het imec.istart programma, maakt bekend dat het € 1.5 miljoen in zaaikapitaal heeft opgehaald in een ronde geleid door Saffelberg Investments, een Brusselse private-equity. Verscheidene topmanagers en ondernemers zullen in de ronde deelnemen.

Bart Van Pee, CEO van Ectosense, verduidelijkt: “Na de succesvolle validatie van ons diagnostisch toestel bij onze klinische partners zoals de Mobile Health Unit en Future Health ZOL (Genk), is het bedrijf klaar om een volgende fase aan te vatten. Met Saffelberg brengen we niet enkel een internationale verschaffer van groeikapitaal met een aanzienlijke permante kapitaalbasis aan boord, maar verzekeren we ons ook van de waardevolle hands-on begeleiding van ondernemers die zelf reeds bedrijven tot ware multinationals hebben uitgebouwd.”

Luc Osselaer, mede-investeerder en bestuurder bij Saffelberg, gaat verder: “Ectosense is goed gepositioneerd om een significant aandeel te veroveren in de sterk groeiende markt van slaap aandoeningen nu het bedrijf haar eerste innovatieve product lanceert, NightOwl®. We kijken ernaar uit om dit ambitieus team actief te ondersteunen in het versnellen van hun onderneming.”

Frederik Massie, CTO van Ectosense, merkt op: “Vandaag, op de Internationale Dag van de Slaap, zijn we ons bewust van de miljoenen niet-vastgestelde slaap apneu lijders terwijl we ons team uitbreiden om deze personen in de juiste behandeling te krijgen met ons diagnostisch toestel, NightOwl®. Slaap apneu wordt gerelateerd aan heel wat chronische aandoeningen zoals diabetes, hoge bloeddruk en chronisch hartfalen, en het aanpakken van de onderdiagnose is essentieel om de lasten hiervan – zowel voor de patiënt als voor de zorgverzekeraar – sterk te reduceren.”

Ectosense is een onderneming geïncubeerd in de Start it @KBC en imec.istart programma’s.

Over slaapapneu
Slaapapneu is een chronische aandoening gekenmerkt door het stokken van de adem tijdens de slaap. 1 Op 5 volwassenen lijdt aan een vorm van slaapapneu, terwijl slechts 10% van deze patiënten in behandeling is. Zo zijn er naar schatting 200 miljoen individuen niet gediagnosticeerd. Slaapapneu eist een hoge tol op lichaam en geest. Zo hebben patiënten een tweemaal grotere kans op sterfte door cardiovasculaire aandoeningen en zijn ze vijfmaal vaker betrokken in een auto-ongeval.

De impact van slaapapneu op andere chronische aandoeningen, evenals de sterk verhoogde vermoeidheid, genereert naar schatting een kost voor de Belgische belastingbetaler van € 800 miljoen euro per jaar.

Doordat slaapapneu's prevalentie gelinkt is aan leeftijd en overgewicht, wordt de aanpak van deze aandoening een groeiende en acute uitdaging.

/////////

Over Ectosense
Ectosense is een Belgische startup en aanbieder van innovatieve ‘digital health’ oplossingen voor de aanpak van slaapaandoeningen. De onderneming werd geïncubeerd binnen het imec.istart programma en Start it @KBC. Met haar eerste product, NightOwl®, herdefinieert het bedrijf de manier waarop slaapapneu klinisch gediagnosticeerd wordt. NightOwl® elimineert de nood voor complexe en grote systemen voor het maken van een nauwkeurige slaapapneu diagnose. Het bedrijf combineert geminiaturiseerde biosensoren met cloud-gebaseerde data-analyse die aangedreven wordt door complexe algoritmes die fysiologische metingen vertalen naar direct interpreteerbare informatie.

Voor loopbaanmogelijkheden, zakelijke opportuniteiten en persinformatie, contacteer ons via www.ectosense.com.

Over Saffelberg Investments
Saffelberg Investments is een onafhankelijke investeringsmaatschappij met een kapitaal van € 300 miljoen. Het bedrijf focust op lange-termijn investeringen in snelgroeiende ondernemingen via risicodragende financiering. Saffelberg is wereldwijd actief en participeert in bedrijven die opereren in diverse sectoren door middel van het voorzien in kapitaal en mezzanine financiering. Recentelijk focust Saffelberg op de sectoren van hernieuwbare energie, vastgoed en levenswetenschappen. Voor meer informatie, bezoek www.saffelberg.com.

Start-ups genieten bij Start it @KBC gedurende drie maanden van een sterk acceleratieprogramma op maat en mogen anderhalf jaar rekenen op mentorship, expertise, een uitgebreid netwerk en co-working space. Start it @KBC optimaliseert haar aanbod voortdurend in co-creatie met de start-ups.

Start it @KBC stimuleert (internationale) kruisbestuivingen: tussen de meer dan 700 start-ups en scale-ups, maar ook met investeerders, ervaren mentoren, met experts in uiteenlopende domeinen (technologie, sales, juridisch, marketing, communicatie,…) en andere acceleratoren en incubatoren wereldwijd. De community speelt een voortrekkersrol op het vlak van diversiteit en vrouwelijk ondernemerschap.

Start it @KBC ontstond in 2014 als een partnership tussen Accenture, Cronos Groep, Flanders DC, imec, joyn, KBC, Mobile Vikings, Telenet, Universiteit Antwerpen & lokale academische partners.