EDF Luminus stapt als eerste in start-up programma voor grote ondernemingen van Start it @KBC

Energiedienstenleverancier en –producent EDF Luminus laat vanaf vandaag een groep medewerkers innovatieve ideeën uitwerken bij Start it @KBC. Het grootste start-up netwerk van het land werkte een speciaal programma uit om intrapreneurs bij grote ondernemingen maximaal te ondersteunen. EDF Luminus stuurt als allereerste een aantal teams richting Start it @KBC, zij moeten de interne innovatie stimuleren en de start-up cultuur binnen het bedrijf nog versterken.

EDF Luminus selecteerde een aantal teams die voor telkens drie maanden onderdak krijgen bij Start it @KBC. De medewerkers mogen hun normale dagtaak tijdelijk opzij schuiven, en gaan onderzoeken of hun innovatieve ideeën kunnen uitgroeien tot vernieuwende businessmodellen. Ze kunnen bij Start it @KBC een beroep doen op een uitgebreid netwerk van experts, krijgen een ervaren ondernemer als mentor toegewezen, maar kunnen ook inspiratie opdoen bij de tientallen start-ups die onder de vleugels van Start it @KBC werken aan minimum viable products (MVP) en schaalbare business-modellen.

“Door in het Corporate Incubation Program van Start it @KBC te stappen, willen we de interne innovatie nog meer aanmoedigen”, verduidelijkt Grégoire Dallemagne, CEO van EDF Luminus. “De beste en de meest vernieuwende ideeën komen van onze eigen medewerkers. Om die ideeën alle kansen te geven, hebben we het innovatieprogramma #next uitgewerkt, waarmee we de ontwikkeling van die nieuwe ideeën willen stimuleren. Daarnaast halen we de deelnemers aan #next bewust een tijd uit hun werkomgeving zodat ze zich volledig kunnen onderdompelen in de start-up cultuur van Start it @KBC. Zo willen we op langere termijn ook onze eigen bedrijfscultuur nog innovatiever en nog ondernemender maken.”

Platform voor intrapreneurs
“Start-ups hebben geen patent op innovatie”, zegt Lode Uytterschaut, founder bij Start it @KBC. “De gemiddelde founder van een start-up bij Start it @KBC is 32 jaar, en vaak zijn dat mensen die uit een groot bedrijf komen. Bedrijven zoeken volop naar manieren om hun intrapreneurs te ondersteunen. Met ons Corporate Incubation Program willen we aan die vraag tegemoet komen, en de start-up cultuur van onderuit exporteren naar grote ondernemingen.”

Het Corporate Incubation Program van Start it @KBC richt zich specifiek op grote ondernemingen, zoals EDF Luminus. Het biedt bedrijven een platform om medewerkers met ondernemende vaardigheden en vernieuwende ideeën – intrapreneurs – uit te dagen en innovatietrajecten te versnellen. Ze krijgen toegang tot de co-working plekken in de zes Start it-locaties, kunnen een beroep doen op de expertise van professionals uit allerlei sectoren (juristen, marketeers, tech bedrijven,...), mogen workshops volgen, en leren hun ideeën ‘pitchen’ zodat ze op het einde van de rit niet in dovemansoren vallen.

////

Over EDF Luminus
EDF Luminus, eerste challenger op de Belgische energiemarkt, is een belangrijke producent van hernieuwbare elektriciteit en verstrekker van energiediensten. EDF Luminus behoort tot de leiders op het gebied van de ontwikkeling en productie van groene energie in België en exploiteert onshore windmolenparken en waterkrachtcentrales. Het bedrijf speelt een sleutelrol in de Belgische bevoorradingszekerheid – het exploiteert verscheidene elektriciteitscentrales op aardgas die een brede waaier van hernieuwbare productie in evenwicht houden. Met een geïnstalleerd vermogen van 2.018 MW eind juni 2017 maakt EDF Luminus ongeveer 10% uit van het totale geïnstalleerde vermogen in België.

Onder het merk Luminus verkoopt het bedrijf elektriciteit, gas en energiediensten van de hoogste kwaliteit aan 1,8 miljoen residentiële en professionele klanten, hetgeen overeenstemt met een marktaandeel van ongeveer 20%. Intussen zijn ook meer dan 200.000 consumenten overtuigd van onze energiediensten. EDF Luminus investeert in de energie-uitdagingen van morgen door klanten innovatieve oplossingen op het vlak van energie-efficiëntie te bieden en te blijven inzetten op duurzame energieontwikkeling. De toekomstvisie van EDF Luminus wordt bepaald door zijn engagement om een hoge klantentevredenheid te behouden en carrièremogelijkheden te bieden aan bijna 2.000 medewerkers.

Voor het vijfde jaar op rij maakt EDF Luminus deel uit van de 59 bedrijven die verkozen zijn tot Top Employer in België. EDF Luminus kan bogen op een sterke lokale verankering en de expertise van de EDF Groep, een van de wereldleiders in de energiesector.

Meer informatie is beschikbaar op www.edfluminus.be.

Saar Dietvorst Persverantwoordelijke, Start it @KBC