Europese Commissie kent KBC de Startup Accelerator Award 2018 toe

KBC uitgeroepen tot Corporate Startup Star

Brussel – KBC valt voor het tweede jaar op rij in de prijzen bij de Europe’s Corporate Startup Stars, de awards die door de Europese Commissie worden uitgereikt aan bedrijven die zich inzetten voor start-ups. KBC ontvangt de Start-up Accelerator Award voor zijn engagement in Start it @KBC, met meer dan 650 start-ups de grootste accelerator van België. Daarnaast ontvangt KBC één van de twaalf ‘Corporate Startup Stars’ voor de manier waarop het open innovatie in het vaandel draagt en omwille van de deelname aan het Corporate Incubation Program van Start it @KBC.

KBC wordt met de titel Corporate Startup Star ook gelauwerd voor de intense samenwerking met start-ups. In 2018 bracht KBC vier eigen corporate start-up-teams onder in het Corporate Incubation Program van Start it @KBC, om daar – net zoals de andere start-ups – hun businessmodel uit te testen en, indien succesvol, te accelereren.

Start it @KBC ontstond in 2014 in de schoot van KBC. Dankzij de strategische samenwerking met Accenture, Cronos Groep, Flanders DC, imec, joyn, Mobile Vikings, Telenet en lokale academische partners groeide Start it @KBC uit tot het grootste start-up-ecosysteem van België. De accelerator begeleidde onder leiding van oprichter Lode Uytterschaut al meer dan 650 start-ups in Vlaanderen en Brussel en is ook internationaal actief. Start-ups volgen bij Start it @KBC gedurende drie maanden een acceleratieprogramma en kunnen anderhalf jaar genieten van mentorship, expertise en co-working spaces.

Erik Luts, CIO KBC Groep: “Ik ben erg blij met deze erkenning die een mooie bevestiging vormt van de pioniersrol die wij in de Belgische start-up-wereld vervullen, samen met onze partners. Dat soort samenwerking is cruciaal voor het start-up-ecosysteem en kent vandaag navolging met tal van startersinitiatieven. Maar er blijft werk aan de winkel: zo willen we vrouwelijk ondernemerschap vanuit KBC en Start it @KBC nog meer boosten, en blijven we inzetten op intrapreneurship via het Corporate Incubation Program van Start it @KBC."

"Investeren in en kennis delen met start-ups is niet enkel rewarding voor de start-ups, maar ook voor ons als bedrijf. De combinatie van de frisse start-up-mentaliteit bij Start it @KBC en de PEARL-bedrijfscultuur van KBC stimuleert intrapreneurship, ook binnen de bedrijfsomgeving. Daarom geven we onze medewerkers met een goed business-idee de kans om dat uit te werken binnen het Corporate Incubation Program van Start it @KBC. Zo kunnen ze rustig uitzoeken, in de juiste omgeving, of hun idee schaalbaar is. De beste ideeën komen immers vaak van de eigen medewerkers.

Met Start it @KBC wil KBC bovendien een positieve impact uitoefenen op de Belgische economie en de samenleving. Dat is een van de drie pijlers van het duurzaamheidsbeleid van KBC, dat helemaal ingebed zit in de bedrijfsstrategie van KBC. Zo laat KBC zijn duurzaamheidsprincipes doordringen in alle activiteiten en geledingen van de organisatie en kan het zijn positieve impact op de samenleving vergroten vanuit de gewone dagelijkse werking.

Stef Leunens Corporate Communicatie at KBC Group NV

Start-ups genieten bij Start it @KBC gedurende drie maanden van een sterk acceleratieprogramma op maat en mogen anderhalf jaar rekenen op mentorship, expertise, een uitgebreid netwerk en co-working space. Start it @KBC optimaliseert haar aanbod voortdurend in co-creatie met de start-ups.

Start it @KBC stimuleert (internationale) kruisbestuivingen: tussen de meer dan 650 start-ups en scale-ups, maar ook met investeerders, ervaren mentoren, met experts in uiteenlopende domeinen (technologie, sales, juridisch, marketing, communicatie,…) en andere acceleratoren en incubatoren wereldwijd. De community speelt een voortrekkersrol op het vlak van diversiteit en vrouwelijk ondernemerschap.

Start it @KBC ontstond in 2014 als een partnership tussen Accenture, Cronos Groep, Flanders DC, imec, joyn, KBC, Mobile Vikings, Telenet & lokale academische partners.