Festivals en start-ups: muziek in de oren!

Brussel - Het nieuwe festivalseizoen staat in de startblokken. Op de affiches prijken deze zomer niet alleen een heleboel nationale en internationale artiesten, maar ook een almaar groeiend aantal start- en scale-ups. Die innoveren de festivalervaring, zowel op de weide als behind the scenes. Een overzicht van wat de Belgische start-ups van Start it @KBC deze zomer voor ons in petto hebben.

Wie dacht dat start-ups en scale-ups enkel actief zijn in het bedrijfsleven, heeft het mis! Dat is deze zomer meer dan ooit te zien op en in de coulissen van de festivalweides overal in België. Zowel festivalgangers als -organisatoren genieten er van een brede waaier aan innovaties: van de opbouw van tenten en podia, en het vervoer van en naar het festival, tot gesofisticeerde earplugs, slimme werkinstructies voor de crew en een origineel aanbod eten en drinken.

Heel wat festivalorganisatoren investeren in innovaties van eigen bodem, en dat is belangrijk. Voor de start-ups en scale-ups is een samenwerking met klinkende namen uit de festivalwereld een erg mooie referentie, die doorslaggevend kan zijn voor hun slaagkansen als bedrijf. Bovendien zijn zulke referenties heel waardevol voor kapitaalrondes. Voor de organisatoren is zo’n partnership dan weer een unieke kans om nieuwe innovaties te ontdekken en hun imago en concurrentiekracht te versterken.

© Dour Music Festival

Laura Paradis, Media Corporate en Media Sponsorship Coordinator Dour Music Festival: “Onze samenwerking met KarmaKarma begon omdat we ons resoluut willen positioneren als een groen festival. En ook omdat bijna iedereen in ons team toevallig verzot is op havermout ... We hopen dat de festivalgangers er deze zomer even hard van zullen smullen op de weide als wij op kantoor. We kijken voortdurend uit naar interessante partnerships waar zowel het festival als de partner voordeel uithalen. Grote events met een divers publiek zoals het onze creëren grote visibiliteit voor start-ups, ook internationaal.”

Ontdek hieronder wat de start- en scale-ups van Start it @KBC deze zomer te bieden hebben:

Boogo
Putting the ‘pleasure’ back in ‘guilty pleasure’! Een unieke combinatie van 5% alcohol met heerlijk room- of sorbetijs, gemaakt met kwaliteitsvolle Belgische zuivelproducten. Schol! Deze zomer op Hype-O-Dream, Lions Boulevard, Barrio Cantina, Curfew, Walhalla Festival, Parkpop, Highlight festival, Student kick-off Gent. Meer info op www.boogo.be.

Co-oking
Een keuken op locatie? Co-oking heeft de oplossing! Deze culinaire coworking space kan 24/7 gehuurd worden door foodondernemers, beroeps- en amateurkoks. Co-oking biedt zelf ook vegan en glutenvrije opties. Meer info op www.co-oking.be.

CovEvent
Op zoek naar een zorgeloze manier om op je favoriete festival te geraken, of om de ecologische voetafdruk van je event aanzienlijk te verkleinen? Gevonden! CovEvent is een interactief carpool-platform dat voluit de kaart van duurzame mobiliteit trekt. Even gratis inschrijven via de app of de website, en je bent al op weg! Deze zomer op Dour, Wacolor, Ronquières Festival en Les Ardentes. Meer info op www.covevent.be.

DJAR
Zin in een gezonde, verse en funky hap met seizoensgebonden ingrediënten? DJAR serveert hem op een gouden schotel én in een herbruikbare glazen pot. All you have to do is shake it! Je hebt de keuze uit Italiaanse, Aziatische en Mexicaanse djars. Niet geproefd op LifeSnacks Open Air? Dan heb je deze zomer nog eens de kans op Gent JAZZ Festival! Meer info op www.djar.fit.

Drink it Fresh
Het concept is even eenvoudig als geniaal: een ambachtelijke, diepgevroren pre-mix om in enkele seconden een verse, 100% natuurlijke cocktail te maken. Mojito, Mojito Framboos of cocktail met gember, limoen en komkommer? Dat kan je deze zomer proeven op Esperanzah, Ronquières Festival, LaSemo, Brussels Summer Festival. Meer info op www.drinkitfresh.com.

Funkey
Funkey mixt teambuilding, personeelsfeest en netwerkevent in een geheel eigen festival. Je vindt er snel en eenvoudig de activiteit die bij je team past. Met meer dan 200 originele activiteiten is er voor elk wat wils. Meer info op www.funkeyfest.be.

KarmaKarma
Dat eeuwige, ongezonde festival food beu? Probeer dan eens het gezonde on-the-go concept van KarmaKarma: Havermout met veel noten, vruchten en specerijen, in een hersluitbare en recycleerbare cup. 100% bio en zonder toegevoegde suiker. Deze zomer op Dour. Meer info op www.karmakarma.be.

Konligo
De festivalweide is in geen tijd klaar dankzij de innovatieve tenten en podia van Konligo. Met hun compacte vorm zijn de structuren makkelijk te transporteren en in tien minuten opgezet. Deze zomer o.a. op Jospop. Meer info op www.konligo.com.

Loop
Hoezo, oordopjes zijn niet cool? De earplugs van Loop beschermen je oren, klinken bovendien geweldig én zien er ook nog eens fashionable uit. Kies de kleur die past bij je favoriete festivaloutfit en neem ze vanaf nu mee naar elk concert. Meer fun, minder tinnitus! Meer info op www.loopearplugs.com.

Manual.to
Deze start-up digitaliseert grote hoeveelheden werkinstructies tot een handige combinatie van tekst en video voor smartphone en andere devices. Organisaties kunnen de handleiding gemakkelijk delen als URL of QR-codesticker met hun medewerkers, die zo sneller en beter aan de slag kunnen. Meer info op manual.to.

Muuselabs
Een slimme jukebox voor kids, om overal van muziek te genieten in hoge kwaliteit én zonder scherm. Deze zomer op Copacabana, met een speciale animatie die verrassend gebruik maakt van de jukebox 'Jooki'. Meer info op jooki.rocks.

Start-ups genieten bij Start it @KBC gedurende drie maanden van een sterk acceleratieprogramma op maat en mogen anderhalf jaar rekenen op mentorship, expertise, een uitgebreid netwerk en co-working space. Start it @KBC optimaliseert haar aanbod voortdurend in co-creatie met de start-ups.

Start it @KBC stimuleert (internationale) kruisbestuivingen: tussen de meer dan 650 start-ups en scale-ups, maar ook met investeerders, ervaren mentoren, met experts in uiteenlopende domeinen (technologie, sales, juridisch, marketing, communicatie,…) en andere acceleratoren en incubatoren wereldwijd. De community speelt een voortrekkersrol op het vlak van diversiteit en vrouwelijk ondernemerschap.

Start it @KBC ontstond in 2014 als een partnership tussen Accenture, Cronos Groep, Flanders DC, imec, joyn, KBC, Mobile Vikings, Telenet & lokale academische partners.