Fibricheck wint prestigieuze award op grootste cardiologisch congres ter wereld

Limburgse start-up zet digitale gezondheidszorg op de kaart tijdens ESC Congress 2017

Fibricheck heeft op het ESC 2017 (European Society of Cardiology), het grootste en belangrijkste cardiologisch congres ter wereld, de award voor Best Digital Health Company gewonnen. De Limburgse start-up nam het in Barcelona op tegen 18 andere digital health finalisten. Uiteindelijk werd de Belgische app om hartritmestoornissen vroegtijdig te detecteren, verkozen tot meest innovatieve toepassing binnen de digitale gezondheidszorg.

Van 26 tot 30 augustus woonden meer dan 30.000 cardiologen uit de hele wereld lezingen en presentaties bij op het ESC Congress 2017 in Barcelona, het grootste cardiologisch congres ter wereld. Voor het eerst werd op het congres ruime aandacht besteed aan digitale gezondheidszorg, met als kers op de taart de Award Best Digital Health Company voor het meest veelbelovende project.

Fibricheck is de eerste medisch geaccrediteerde oplossing die via een app op je smartphone in staat is om vroegtijdig hartritmestoornissen op te sporen. In een wedstrijd namen ze het op tegen andere bedrijven in de sector (detectie hartritmestoornissen) en gingen ze uiteindelijk met de prijs naar huis.

Lars Grieten, CEO en Co-Founder FibriCheck: "We zijn uiteraard erg trots op deze award. Dit geeft een extra motivatieboost aan het hele team. We hebben de afgelopen twee jaar hard gewerkt om aan te tonen dat mobiele gezondheidszorg een belangrijke aanvulling is op de algemene gezondheidszorg. Dat we onze toepassing aan 30.000 professionals van over de hele wereld hebben kunnen voorstellen, is van onschatbare waarde en heeft onze toepassing internationaal weer wat meer op de kaart gezet.”

FibriCheck (Qompium NV), spin-off van ZOL en UHasselt gevestigd op de Corda Campus in Hasselt, is ontstaan vanuit de visie dat de alomtegenwoordige mobiele technologie het potentieel heeft om de huidige zorgpaden te ondersteunen en verbeteren. FibriCheck, een software-only oplossing, is een medisch gecertificeerde screening en monitoring applicatie op voorschrift voor de detectie van onregelmatige hartritmestoornissen, zoals voorkamerfibrillatie.

Bluehealth Innovation Center en Happy Aging hebben FibriCheck bijgestaan van het prille begin. Ook wordt FibriCheck ondersteund door IMEC en accelerator Start it@kbc, die innovatief en schaalbaar ondernemerschap ondersteunen. Begin dit jaar haalde Fibricheck kapitaal op van LRM, Volta Ventures en een aantal private investeerders, met het oog op verdere acceleratie en internationalisatie.

Bieke Van Gorp Co-Founder Fibricheck

Start-ups genieten bij Start it @KBC gedurende drie maanden van een sterk acceleratieprogramma op maat en mogen anderhalf jaar rekenen op mentorship, expertise, een uitgebreid netwerk en co-working space. Start it @KBC optimaliseert haar aanbod voortdurend in co-creatie met de start-ups.

Start it @KBC stimuleert (internationale) kruisbestuivingen: tussen de meer dan 650 start-ups en scale-ups, maar ook met investeerders, ervaren mentoren, met experts in uiteenlopende domeinen (technologie, sales, juridisch, marketing, communicatie,…) en andere acceleratoren en incubatoren wereldwijd. De community speelt een voortrekkersrol op het vlak van diversiteit en vrouwelijk ondernemerschap.

Start it @KBC ontstond in 2014 als een partnership tussen Accenture, Cronos Groep, Flanders DC, imec, joyn, KBC, Mobile Vikings, Telenet & lokale academische partners.