FibriCheck’s nieuwe medische smartwatch app geeft smartwatch-producenten levensreddend concurrentievoordeel

Wereldprimeur - FibriCheck app spoort automatisch ‘asymptomatische en periodieke’ voorkamerfibrillatie op tijdens de slaap, wat het aantal beroertes sterk laat dalen

Hasselt. FibriCheck, de eerste CE- en FDA-gecertificeerde medische applicatie, monitort als eerste ter wereld automatisch het hartritme tijdens de slaap via je smartwatch. De app kan geïntegreerd worden in eender welk merk smartwatch en detecteert asymptomatische en periodieke voorkamerfibrillatie. Daarbij voelen mensen geen of op onregelmatige momenten hartritmestoornissen1, waardoor het stellen van een diagnose heel moeilijk is. De nieuwe innovatie van FibriCheck laat toe om op  een eenvoudige en efficiënte manier voorkamerfibrillatie op te sporen, vandaag nog verantwoordelijk voor 1 op de 4 beroertes2.  De app is een unieke kans voor smartwatch-fabrikanten om extra waarde toe te voegen aan hun producten in de vorm van levensreddende, ingebouwde technologie.

Voorkamerfibrillatie is vandaag de meest voorkomende hartritmestoornis en verantwoordelijk voor 25% van de beroertes2. Nochtans is het merendeel van deze beroertes te voorkomen mits een tijdige diagnose en behandeling3. De nieuwste innovatie van FibriCheck voor smartwatches werd ontwikkeld om hartritmestoornissen te detecteren tijdens de slaap, ook als er geen duidelijke symptomen zijn.

Smartwatches met ingebouwde FibriCheck app meten ‘s nacht elke vijf minuten automatisch je hartritme. Bij het wakker worden beschik je onmiddellijk over alle wetenschappelijke diagnostische inzichten waarmee je arts de nodige opvolging kan doen en indien nodig een behandeling kan starten.

Tot nu toe kon voorkamerfibrillatie enkel worden opgespoord met dure onderzoeken in klinische omgevingen. Om die reden laten te weinig mensen zich vandaag testen. Nochtans ontwikkelen 1 op de 4 mensen boven de 40 jaar voorkamerfibrillatie4. Vanaf die leeftijd doe je er dus goed aan om regelmatig je hartritme te controleren.

Lars Grieten, CEO FibriCheck: “Onze doelstelling is om voorkamerfibrillatie zo snel mogelijk te detecteren, zodat beroertes kunnen worden vermeden.”

“De FibriCheck hartritme-applicatie is een apparaatonafhankelijke medische softwareapplicatie die eenvoudig kan worden geïntegreerd in elke telefoon of draagbaar product dat PPG-sensoren (fotoplethysmografie) gebruikt. Voor bedrijven actief in de sector van smartphones, smartwatches en consumententechnologie biedt dit nieuwe mogelijkheden om hun productaanbod uit te breiden. Ze kunnen hun klanten innovatieve manieren bieden om hun gezondheid, waaronder een betere gezondheid van het hart, te beheren.”

Gecertificeerd en gevalideerd in klinische settings
FibriCheck is de eerste medische CE- en FDA-gecertificeerde app die een regelmatige en langdurige hartritme-screening mogelijk maakt. De app werd uitgebreid gevalideerd in klinische omgevingen, en getest in levensechte omstandigheden, wat de state-of-the-art prestaties van haar algoritmes verklaart. Er werden eveneens klinische onderzoeken uitgevoerd en vergelijkingen gemaakt met de modernste ECG-apparaten (elektrocardiogram), zoals die van de Apple Watch en de AliveCor KardiaBand.

De nieuwe medische FibriCheck app zit momenteel in de laatste fase van gebruikerstests en wordt in het najaar van 2020 opengesteld voor fabrikanten van smartwatches wereldwijd. Eén grote smartwatch-producent zal de technologie van FibriCheck alvast integreren in haar producten.

Volautomatische monitoring
FibriCheck werd door het NHS Innovation Accelerator (NIA) -programma 2020 geselecteerd als een van de meest impactvolle innovaties, een nieuwe stap in het commercieel uitbreiden en opschalen van het marktbereik van FibriCheck. Een van de aankomende projecten van het bedrijf is onder meer het realiseren van volledige, continue monitoring, waarbij gebruikers hun hartritme voortdurend automatisch kunnen controleren, ook overdag.

Lars Grieten, CEO FibriCheck: “Vandaag realiseerden we de eerste stap om consumer devices, zoals smartphones of smartwatches, te gebruiken als volledig automatisch medisch diagnostisch toestel. Onze volgende stap is om devices toe te voegen, om nog vaker te monitoren, om de gebruikerservaring te verbeteren en de gezondheid van het hart nog beter te ondersteunen.”

////

Klik hier voor persdossier FibriCheck

Referenties

1) Xiong, Proietti, Senoo, Lip. Asymptomatic versus symptomatic atrial fibrillation: A systematic review of age/gender differences and cardiovascular outcomes. PubMed – NCBI. Retrieved from:  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25974193
Int J Cardiol. 2015 Jul 15;191:172-7. doi: 10.1016/j.ijcard.2015.05.011. Epub 2015 May 7. Comparative Study; Review; Systematic Review

2) Kirchhof P, Benussi S, Kotecha D, Ahlsson A, Atar D et al. (2016) 2016 ESC Guidelines for the management of atrial fibrillation developed in collaboration with EACTS. Eur Heart J 37 (38): 2893-2962.

Rienstra M, Lubitz SA, Mahida S, Magnani JW, Fontes JD et al. (2012) Symptoms and functional status of patients with atrial fibrillation: state of the art and future research opportunities. Circulation 125 (23): 2933-2943.

3) Understanding Risks of Stroke and Blood Thinners, CardioSmart, American College of Cardiology, May 2017, retrieved from: https://www.cardiosmart.org/Heart-Conditions/Atrial-Fibrillation/Content/Risks-of-Stroke-and-Blood-Thinners

4) Laila Staerk et al. Lifetime risk of atrial fibrillation according to optimal, borderline, or elevated levels of risk factors: cohort study based on longitudinal data from the Framingham Heart Study.  BMJ 2018;361:k1453 | doi: 10.1136/bmj.k1453, retrieved from:  https://ahajournals.org/doi/full/10.1161/01.CIR.0000140263.20897.42

Over Fibricheck
FibriCheck zorgt ervoor dat hartritmestoornissen kunnen worden opgespoord met niet meer dan een smartphone of smartwatch. Fibricheck maakt hiervoor gebruik van de klinisch gevalideerde PPG technologie.
Hartritmestoornissen zijn verantwoordelijk voor 1 op 5 beroertes. Het zijn die beroertes die FibriCheck wilt voorkomen door tijdige detectie van hartritmestoornissen als voorkamerfibrillatie. De Fibricheck software is erkend als medisch hulpmiddel (medical device) door zowel CE als FDA.
FibriCheck, dat gevestigd is in België, wordt gebruikt door meer dan 200.000 mensen in Europa en het Verenigd Koninkrijk, en is door meer dan 1.500 artsen voorgeschreven.
Tot nu toe zijn er meer dan 2 miljoen beoordeelde metingen uitgevoerd waardoor er meer dan 16.000 hartritmestoornissen werden gedetecteerd.
FibriCheck is een geregistreerd handelsmerk van Qompium nv. in de EU en de VS.
Voor meer informatie:
www.fibricheck.com.