Gentse start-up Bizzcontrol haalt 1 miljoen op om accountancy sexy te maken

Gent, 5 augustus 2021 - De Gentse start-up Bizzcontrol heeft 1 miljoen euro opgehaald. Het bedrijf maakt software die accountants in staat stelt de complexe boekhoudcijfers begrijpbaar en visueel voor te stellen in ondernemerstaal. Zo evolueren accountants van pure cijferverwerkers naar ‘vertrouwde adviseurs’ van elke KMO. Bizzcontrol groeit snel en wil met het extra geld de juiste mensen aanwerven om deze ontwikkeling in goede banen te leiden.

Iedereen kent het beeld van ondernemers die met een schoendoos vol bonnetjes toekomen bij hun accountant. Gelukkig hebben heel wat softwareontwikkelaars de laatste 10 jaar de digitale transformatie in boekhoudland opgestart. Een groot deel van de boekhoudkundige processen verloopt vandaag digitaal, zodat de schoendozen stilaan opgeborgen kunnen worden. Deze evolutie zorgt voor een verschuiving van het pure boekhouden naar extra diensten gericht op adviesverlening.

Bizzcontrol maakt gebruik van de rijke boekhouddata en brengt met behulp van Business Intelligence technologie de verborgen inzichten aan de oppervlakte. Zo kunnen accountants hun adviesverlening op een gestructureerde en begrijpbare manier organiseren.

“Ondernemers zijn de laatste jaren veeleisender geworden en dat geldt ook voor de eisen die ze stellen aan hun accountant”, zegt CEO en medeoprichter Nicholas De Nil. “Accountants die hun klanten nog adviseren op basis van een standaard resultatenrekening of balans, halen niet alle waarde uit de data waarover ze beschikken. Door gebruik te maken van Business Intelligence breng je deze data tot leven waardoor de boekhouding zowel voor de ondernemer als voor de accountant interessanter én aantrekkelijker wordt!”
Nicholas De Nil, CEO & co-founder Bizzcontrol

Bizzcontrol bestaat iets meer dan een jaar en nu al draaien meer dan duizend KMO’s op hun platform. Het bedrijf krijgt ondersteuning van België's grootste start-up accelerator Start it @KBC en haalt nu 1 miljoen euro op. Met het opgehaalde geld zal het bestaande team uitgebreid worden om de toekomstige groei te ondersteunen. De investeerders zijn PMV, Belfius en privé-investeerders Hans Kluwer (PwC, Intersentia, Winbooks), Donaat De Vos (McKinsey, Multi-Fish), Werner Van Hooghten (AC|S, Thomas More) en Jean-Luc Deleersnyder (Sibelco, Vlerick).

Marie Delbeke, Head of Equity Investments bij PMV, legt uit waarom ze geloven in het verhaal van Bizzcontrol: “Bizzcontrol zorgt ervoor dat ondernemers betere inzichten krijgen in hun cijfers, waardoor zij betere business beslissingen kunnen nemen. De rol van de accountant wordt hier niet gepasseerd, maar juist versterkt. Accountants hebben zeer mooie troeven in handen want ze beschikken over uitgebreide data én hebben persoonlijk contact met hun klanten. Bizzcontrol zorgt voor de vertaling van deze complexe data in begrijpbare inzichten, waardoor accountants verder kunnen groeien in hun rol als vertrouwde adviseur van hun klanten.”

Bizzcontrol is in gesprek met hogescholen uit Gent en Antwerpen om het platform vanaf volgend jaar op te nemen in het opleidingsprogramma.

“Het enthousiasme van deze hogescholen om hun studenten te leren werken met Bizzcontrol, is een bewijs van de duidelijke evolutie waarbij boekhouders méér wensen te doen dan enkel het inboeken van cijfers”, geeft Wim Hoornaert, Business Development manager bij Bizzcontrol mee. “Het persoonlijke contact en business gerelateerd advies dat kan gegeven worden, geeft aan het beroep de extra dimensie waar veel studenten naar uitkijken.”
Wim Hoornaert, Business Development manager & co-founder Bizzcontrol

Bizzcontrol werd opgericht door drie burgerlijk ingenieurs die met hun business ervaring een uiterst complementair team vormen. Nicholas De Nil heeft zijn expertise in Business Controlling opgebouwd bij ondermeer AB Inbev en Perrigo. Lode Cools, CTO van Bizzcontrol, gebruikt zijn full stack development ervaring van bij onder andere Addestino en Venture Spirit om een zo hoog mogelijke user experience te bekomen. Wim Hoornaert brengt 15 jaar ervaring binnen KBC Bank mee om duurzame relaties op te bouwen met vooruitstrevende boekhoudkantoren die wensen in te zetten op proactief klantenadvies.

Lode Cools, Nicholas De Nil en Wim Hoornaert, de oprichters van het Gentse fintechbedrijf Bizzcontrol © Jaime Korbee
Lode Cools, co-founder Bizzcontrol

Nicholas De Nil
CEO & co-Founder Bizzcontrol
nicholas.denil@bizzcontrol.com
www.bizzcontrol.com

Nathalie Claessens
Nathalie Claessens Perscontact, Start it @KBC

Start it @KBC is België’s grootste accelerator en ondersteunt en promoot ondernemers met een innovatief idee en schaalbaar businessmodel. De internationale community van Start it @KBC bestaat uit een netwerk van meer dan 1000 start-ups en scale-ups die elkaar versterken met hun ervaringen en expertises.

Start it @KBC gaat strategische partnerships aan met grote bedrijven om de start-ups beter te ondersteunen. Strategische partners van Start it @KBC vandaag zijn Accenture en KBC. Sinds 2019 dompelt Start it X ook intrapreneurs van corporate bedrijven onder in het netwerk van Start it @KBC.