Give a Day en Partena Professional slaan de handen in elkaar in uniek partnerschap voor impact

Antwerpen. Vier op vijf wil het doen, maar slechts één op acht doet het ook effectief: vrijwilligerswerk. Partena Professional en Give a Day willen een half miljoen Belgen enthousiasmeren voor vrijwilligerswerk. De missie voor de komende vijf jaar: vrijwilligersadministratie automatiseren en een op vier bedrijven enthousiasmeren om tijd te doneren aan goede doelen. Give a Day maakt deel uit van accelerator Start it @KBC, die schaalbare business modellen ondersteunt.

Negen jonge vrijwilligers ontwikkelden in 2017 de slimme matcher van het vrijwilligerswerk: Give a Day. Deze webapp verbindt burgers, studenten en werknemers met hun ideale goede doel project. Ondertussen is het platform uitgegroeid tot 14.000 vrijwilligers en 2.600 organisaties.

“Om écht het verschil te maken, moet dat aantal flink omhoog,” zegt Bart Wolput, oprichter van Give a Day. “Stel je voor. Een samenleving zonder vrijwilligers. Geen Chiro, geen Rode Kruis, geen sportclubs, geen cultuur, geen kinderanimatie in het ziekenhuis, geen redders,…. Ze zijn het fundament van de samenleving. Droom mee wat er mogelijk is wanneer we dat aantal kunnen verdubbelen. Daar gaan we samen met Partena Professional voor.”

Geautomatiseerd vrijwilligersbeheer

Partena Professional ondersteunt nu al heel wat bedrijven en grotere vrijwilligersorganisaties op het vlak van personeelsadministratie en HR-beleid. Nu zetten ze zich in om ook het leven van de vrijwilligerscoördinatoren van goede doelen te vergemakkelijken. “Het is absurd om te zien hoeveel tijd in repetitief administratief werk kruipt bij een grote organisatie”, vertelt Jonas Pollet van Partena Professional. “Vaak gebeurt dit nog in een spreadsheet of op papier en niet conform de wetgeving. Met de huidige technologie moet het mogelijk zijn dit te automatiseren en volledig in orde te stellen. Zo kunnen organisaties zich focussen op hun kernmissie: impact. Give a Day is de eerste start-up waarin we investeren omdat we in hun sociale missie geloven en daar graag aan bijdragen.”

Donatie van tijd en vaardigheden

Naast het automatiseren van vrijwilligersadministratie gaan Give a Day en Partena Professional samen aan de slag om bedrijven te inspireren hun tijd en vaardigheden te doneren aan goede doelen. Er zijn veel competente mensen in ondernemingen, maar door de drukte van de dag hebben deze mensen geen tijd voor vrijwilligerswerk. “Wat als het bedrijf en de medewerker een percentage van hun tijd zou kunnen wegschenken op een gemakkelijke manier? Zo kunnen deze competenties ingezet worden voor het maatschappelijke belang en ondersteunt het bedrijf de vraag naar zingeving bij zijn werknemers. Een echte win-win-win situaties voor bedrijven, voor werknemer-vrijwilligers en voor de goede doelen die er beroep op doen,” sluit Bart Wolput af.

/////

Over Give a Day

Give a Day verbindt burgers, scholen, non-profits, gemeentes en bedrijven, en geeft hen de tools én de goesting om samen maatschappelijke uitdagingen aan te gaan via vrijwillige inzet. Onze 9-koppige crew gelooft dat de totaalimpact duurzamer, groter en positiever is, wanneer we deze verschillende actoren kunnen laten samenwerken.

Vrijwillige inzet maakt een verschil voor de samenleving, maar is ook waardevol voor jezelf. Je leert nieuwe vrienden kennen, zet je ervaring in, schaaft vaardigheden bij, maakt plezier, experimenteert, beslist mee, versterkt de buurt, kijkt mee achter de schermen, helpt anderen, vindt een doel én je plek... Veel meer dan een praktisch platform zijn we dus ook een sterke community van changemakers.

Over Partena Professional

Partena Professional is een dienstverlener met een sterke focus op ondernemerschap en personeelsbeleid.

Partena Professional ondersteunt en begeleidt starters, kmo’s en grote ondernemingen in hun administratieve processen en HR-politiek. Bij de oprichting van een bedrijf, het sociaal statuut van zelfstandigen, het loon- en personeelsbeheer van werknemers en hun kinderbijslag, medische controle bij absenteïsme, opleidingen, juridisch advies en HR-consultancy.

Sinds 2012 vormen HDP en Partena samen Partena Professional. 1.500 medewerkers bedienen er ruim 200.000 bedrijven en zelfstandigen, en realiseren een jaaromzet van 150 miljoen euro. Daarmee behoort Partena Professional tot de drie belangrijkste spelers op de Belgische markt.

Bart Wolput Founder & Algemeen directeur, Give a Day