Gloednieuwe tool maakt van duurzaam kopen fluitje van een cent

COSH! helpt consumenten bewust en duurzaam shoppen

Heel wat mensen hebben goede intenties om duurzaam te winkelen, maar verliezen die op het moment van hun aankoop uit het oog. Daar wil de gloednieuwe tool COSH! binnenkort verandering in brengen. De startup werkt aan een gebruiksvriendelijke app die consumenten moet helpen om snel en gemakkelijk bewustere keuzes te maken tijdens het shoppen, en is daarvoor op zoek naar investeerders en sponsors.

Wie door de winkelstraten kuiert, krijgt via de COSH!-app notificaties op z’n smartphone. De app geeft de winkels in de buurt een rating van A (zeer goed) tot E (zeer slecht) op het vlak van duurzaamheid. De app toont ook alternatieve winkels en merken in de buurt die beter scoren, location based en in real time. Wie liever online shopt, van op een desktop, zal het aanbod in zijn of haar favoriete webshop kunnen screenen, en zelfs duurzamere alternatieven aangeboden krijgen voor het product waar hij of zij interesse in heeft.

Voor correcte en objectieve scores van de kledingartikelen wil COSH! samenwerken met onafhankelijke organisaties en die koppelen met de ERP-stystemen van bestaande grote en kleine retailers.

In een later stadium wil COSH! ook andere duurzaamheidsfactoren in haar ratings opnemen, zoals de afstand die je online bestelling moet afleggen, de gebruikte textielvezels en de recyclagemogelijkheden. Bovendien zal je als consument ook je persoonlijke voorkeuren kunnen aangeven voor Belgische merken, circulaire kleding, vegan goodies, biologische of lokale producten, enzovoort.

Shift naar duurzame mode‑industrie versnellen

Niki de Schryver, oprichter en bezieler van COSH!, is een duurzame ondernemer in hart en nieren. Ze verdiende haar strepen als productiemanager, COO en later Strategic Business Developer bij HonestBy, een vroegere kledinglijn van designer Bruno Pieters. “Mensen vinden het steeds belangrijker om te weten wát ze kopen, en terecht! Maar jammer genoeg vergeten heel wat consumenten die goede intenties eens ze aan het shoppen zijn, omdat ze niet over de juiste informatie beschikken, of omdat ze door het bos  de bomen niet meer zien. Met COSH! wil ik de transitie naar een duurzame mode-industrie versnellen door klanten sneller te matchen met duurzame productlijnen en merken.”

Investeerders en sponsors

COSH! maakt deel uit van het acceleratieprogramma van Start it @KBC dat innovatief en schaalbaar ondernemerschap ondersteunt. Voor de realisatie van haar Extended Reality app (voor Android en iOS) en plug-in is het bedrijf op zoek naar investeerders en sponsors. Retailers die hun duurzaam aanbod in the picture willen zetten, en geïnteresseerde consumenten, kunnen zich nu al registreren via de website van COSH!.

/////

Over COSH!

• November 2017: COSH! ontstaat tijdens Hack Belgium 2017, een grootschalig hackaton event dat creatieve breinen samenbrengt met experts uit diverse sectoren. Het doel: innovatieve projecten lanceren die maatschappelijke uitdagingen aanpakken.
  • Mei 2018: COSH! haalt 100.000 euro op tijdens Open Call 2017 voor Vlaanderen Circulair, het knooppunt en de inspirator voor circulaire economie in Vlaanderen, om het project verder te onderzoeken.

• September 2018: COSH! maakt deel uit van de incubator Start it @KBC.

• Oktober 2018: COSH! laat businessanalyse uitvoeren door IMEC

• Januari 2019: lancering financieringscampagne voor het uitbouwen van de app.

• April 2019 (onder voorbehoud): lancering COSH!-app tijdens Fashion Revolution Week 2019.

Over Niki de Schryver

Niki De Schryver, oprichter van COSH!, is een duurzame ondernemer in hart en nieren. Met ervaring in sustainable fashion supply chain, online marketing en in omnichannel retail, draagt ze al een hele tijd actief bij aan een duurzame shift binnen de modewereld. Ze werkte voor grote Belgische modemerken zoals bruno Pieters, deed de research voor en bouwde mee aan het transparantiemodel voor Honest By, adviseert als freelance consultant duurzame modemerken als pure by luce en is oprichter van eco-friendly kinderlabel Kioko Kids.

Haar start-up COSH! zag het licht op Hack Belgium 2017 en wordt mogelijk gemaakt met de hulp van Vlaanderen Circulair en accelerator Start it @KBC, die innovatieve en schaalbare businesses ondersteunt. Door met z’n allen duurzaam te kopen, wil COSH! de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de VN sneller helpen te behalen.

Start-ups genieten bij Start it @KBC gedurende drie maanden van een sterk acceleratieprogramma op maat en mogen anderhalf jaar rekenen op mentorship, expertise, een uitgebreid netwerk en co-working space. Start it @KBC optimaliseert haar aanbod voortdurend in co-creatie met de start-ups.

Start it @KBC stimuleert (internationale) kruisbestuivingen: tussen de meer dan 700 start-ups en scale-ups, maar ook met investeerders, ervaren mentoren, met experts in uiteenlopende domeinen (technologie, sales, juridisch, marketing, communicatie,…) en andere acceleratoren en incubatoren wereldwijd. De community speelt een voortrekkersrol op het vlak van diversiteit en vrouwelijk ondernemerschap.

Start it @KBC ontstond in 2014 als een partnership tussen Accenture, Cronos Groep, Flanders DC, imec, joyn, KBC, Mobile Vikings, Telenet, Universiteit Antwerpen & lokale academische partners.