Grote meerderheid Brusselaars wil buren helpen, maar durft zelf geen hulp vragen

Thuishulpplatform Helpper wil drempel verlagen voor ondersteuning bij dagdagelijkse taken in en rond het huis

Drie op de vier Brusselaars vindt het moeilijk om hulp te vragen. Nochtans is de vraag bijzonder groot, blijkt uit een bevraging van thuishulpplatform Helpper* : een derde heeft het gevoel zelf hulp te kunnen gebruiken bij dagdagelijkse taken, meer dan de helft kent iemand die ondersteuning nodig heeft. Het goede nieuws is dat 75 procent van de ondervraagde Brusselaars bereid zijn om hun buren te helpen.

• 31,4 procent van de respondenten kan hulp gebruiken bij dagdagelijkse taken in en rond het huis (boodschappen, koken, vervoer, of gewoon gezelschap en een luisterend oor)
  • 52,4 procent kent iemand in de buurt die ondersteuning nodig heeft bij die taken
  • 75,3 procent is bereid om buren te helpen als het nodig is
  • 64,8 procent vindt dat er in Brussel te weinig ondersteuning is voor kwetsbare groepen

De bevraging van Helpper bij 1.000 Brusselaars toonde aan dat de nood naar hulp in en rond het huis groot is in de hoofdstad. 31 procent van de respondenten geeft aan zelf hulp te kunnen gebruiken. Het gaat expliciet om niet-medische taken. De top drie van de dagelijkse taken waarbij Brusselaars  een helpende hand kunnen gebruiken, bestaat uit boodschappen doen, koken en vervoer (bijvoorbeeld een lift naar de dokter). Naast de mensen die zélf hulp kunnen gebruiken, heeft 52 procent van de ondervraagde Brusselaars één of meerdere mensen in hun directe omgeving die ondersteuning nodig hebben in of rond het huis.

Tegenover die grote nood aan thuishulp staat ook een bijzonder grote hulpbereidheid. Drie op de vier Brusselaars zijn bereid om hun buren bij te springen als het nodig is. 60 procent van de respondenten helpt nu al geregeld iemand uit de buurt. Bij mensen die al lang in hun Brusselse buurt wonen (20 jaar of langer) is de hulpbereidheid nog groter.

Alleen, en daar knelt het schoentje, geven ruim drie op de vier Brusselaars in de bevraging aan dat ze het moeilijk vinden om hulp te vragen. “Helpper wil die drempel verlagen”, legt oprichter François Gerard uit. “Brusselaars zijn meer dan bereid om hun buren te helpen, maar een helpende hand aanbieden is voor velen gemakkelijker dan hulp vragen.”

Nood aan initiatieven die klassieke zorg aanvullen

Helpper - een start-up die ondersteund wordt door Start it @KBC - slaat de brug tussen buren die ondersteuning kunnen gebruiken bij dagdagelijkse taken en mensen die tegen een kleine vergoeding buren willen helpen. Voor een uur hulp aan huis betalen de zogenaamde helppies 9 euro per uur, de helppers houden daar netto 7 euro per uur aan over. “Geld is zeker niet de belangrijkste motivatie om anderen te helpen, aan zowat elke andere bijjob hou je meer over”, benadrukt François Gerard. “Maar voor de mensen die hulp nodig hebben, helpt die vergoeding vaak net om die hulp ook te durven vragen. Als het niet aanvoelt als liefdadigheid durven ze die drempel wel over.”

Uit de bevraging blijkt dat er in Brussel absoluut nood is aan initiatieven als Helpper, die de klassieke zorginstanties aanvullen. 65 procent van de ondervraagde Brusselaars vindt dat er te weinig ondersteuning is voor ouderen en andere kwetsbare groepen in de samenleving. Voor de mensen die niet terecht kunnen bij familie of vrienden (of hen, zoals 54 procent van de respondenten, niet tot last wil zijn) en met hun hulpvragen buiten het klassieke zorgaanbod vallen, zou een initiatief als Helpper volgens meer dan de helft van de Brusselaars een goede oplossing zijn.

/////////

Over Helpper
De online ontmoetingsplaats Helpper verbindt ‘helppies’, mensen die nood hebben aan ondersteuning, met ‘helppers’ uit de buurt. Zo biedt Helpper een betaalbare, kwaliteitsvolle en flexibele oplossing voor iedereen die hulp kan gebruiken bij dagelijkse taken, zoals kleine klusjes, koken, boodschappen doen, vervoer,... De helpper ontvangt hiervoor een kleine vergoeding. De innovatieve thuishulp van Helpper werkt volgens de principes van de deeleconomie, waarbij mensen tot 6.250 euro per jaar onbelast kunnen bijverdienen (Belgisch Staatsblad, 26 juli 2018). Helpper werd in 2017 opgericht door François Gerard en is actief in de 19 Brusselse gemeenten, groot Antwerpen en groot Gent. Helpper is een onafhankelijk initiatief, gesteund door ziekenfondsen Partenamut, Partena Ziekenfonds en OZ, en accelerator Start it @KBC. Het bedrijf is winnaar van de award ‘Zorgondernemer van het jaar.’

* Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Helpper tussen 2 augustus 2019 en 20 augustus 2019 bij 1.000 Brusselaars representatief op taal, geslacht en leeftijd. De maximale foutenmarge bij 1.000 Brusselaars bedraagt 3,02%.

Helpper persdossier NL (1).pdf

PDF - 4.3 Mb

helpper infograph NL.pdf

Persberichten in je mailbox

Over Start it X

Start it X is het grootste Belgische ecosysteem dat ondernemingen helpt bij innovatie en groei. De community herbergt volgende business units: Start it Accelerate, Start it Academy, Start it Expand, Start it Hubs en Start it Ventures.

Start-ups, scale-ups, intrapreneurs binnen grote bedrijven en corporates die willen innoveren en accelereren kunnen bij Start it X rekenen op een netwerk van ervaren mentoren, ondernemers, tonnen expertise en bewezen methodes.

De community achter Start it X werd in 2014 opgericht door Lode Uytterschaut. Het ecosysteem is met meer dan 2.000 ondernemers en mentoren actief in België (Gent, Brussel, Antwerpen, Hasselt, Leuven, Kortrijk en Luik), de Verenigde Staten (New York), Hongarije (Boedapest en Gyor) en Tsjechië (Praag). Start it X is tevens de organisatie achter accelerator Start it @KBC, het grootste startup netwerk in België.

Meer informatie vindt u op www.startit-x.com.

Persdossier Start it X
Persdossier Start it Accelerate