Helpper, thuishulp platform voor en door buren, is verkozen tot Zorgondernemer 2017

Antwerpen – Start-up Helpper is door Zorgondernemer.be verkozen tot de Zorgondernemer 2017. Helpper is een digitale ontmoetingsplaats voor iedereen die regelmatig hulp kan gebruiken bij dagdagelijkse taken, en voor buurtbewoners die een centje willen bijverdienen,

Helpper is een prachtig voorbeeld van disruptief zorgondernemerschap. Het bedrijf gebruikt de bestaande deeleconomiewetgeving optimaal om een kostenefficiënt én kwalitatief antwoord te bieden op de hulpvraag van een groeiend aantal zorgbehoevenden”, zegt Willy Vertongen, voorzitter van Zorgondernemer.be.

Door een beroep te doen op buurtbewoners (of ‘helppers’) en hen te vergoeden voor hun hulp, maakt Helpper thuishulp toegankelijker voor ouderen, chronisch zieken, personen met een handicap en drukbezette ouders. Op deze manier beantwoordt Helpper aan een bestaande hulpvraag op een manier die bovendien betaalbaar is voor de maatschappij. Dit is mede mogelijk dankzij de wetgeving op de deeleconomie door minister Alexander De Croo.

Thuishulp via Helpper is niet-medisch van aard en gaat van gezelschap houden, samen op stap gaan, shoppen en koken tot vervoer, administratie en kinderen afhalen van school. Zowel de taken als de tijdstippen worden gekozen door de hulpbehoevende (of ‘helppie’).

Potentiële helppers worden gescreend aan de hand van hun registratiegegevens, identiteit en een uitgebreid telefonisch aanwervingsgesprek. Na de registratie en omschrijving van de gewenste taken en tijdstippen door de helppie gaat Helpper op zoek naar de best mogelijke “match” .

Sinds de lancering in Antwerpen eind augustus, en in groot Gent midden oktober, schreven al meer dan 250 helppers en 140 hulpbehoevenden zich in op de nieuwe thuishulpdienst Helpper. “De prijs van Zorgondernemer 2017 is dan ook een mooie erkenning en steekt onze helppers een hart onder riem, omdat zij elke dag opnieuw een welkome ondersteuning geven aan de helppies in hun buurt”, zegt een enthousiaste François Gerard, oprichter van Helpper.

////////

Over Helpper
Helpper is een geregistreerd deeleconomieplatform dat verbanden legt tussen mensen die thuis hulp kunnen gebruiken en buren die iets willen bijverdienen door iemand te helpen. Helpper werd opgericht in maart 2017 door François Gerard en bestaat uit een team van zes professionals uit de digitale sector en de zorgsector. Helpper is een onafhankelijk initiatief, gesteund door ziekenfondsen Partena en Partenamut, en startup incubator Start it @kbc. Op dit moment is Helpper actief in groot Antwerpen, Mortsel, Edegem en groot Gent inclusief haar randgemeenten zal blijven. Verdere uitbreiding is voorzien in de loop van 2018. Alle informatie op www.helpper.be.

Over Zorgondernemer.be
Zorgondernemer.be is in de loop van 5 jaar uitgegroeid tot hét platform en netwerk voor de zorgondernemers. Zorgondernemer.be is er voor iedereen die vanuit het ondernemerschap op een creatieve manier van de besparingen in de zorgsector een uitdaging maakt en daardoor de levens- en of zorgkwaliteit voor de zorgklant minstens bewaart en waar mogelijk verbetert. Om de 2 jaar wordt de award “Zorgondernemer” toegekend. Na Z–org in 2013 en Zembro (toen nog Embracelet) in 2015, kwam Helpper als winnaar uit de bus tijdens het Zorgondernemer.be symposium “Zorg…in tijden van besparing”.

François Gerard Founder & Managing Director, Helpper
Olivier Houdart Head of Marketing, Helpper
François Gerard Founder & Managing Director, Helpper
Olivier Houdart Head of Marketing, Helpper

Start-ups genieten bij Start it @KBC gedurende drie maanden van een sterk acceleratieprogramma op maat en mogen anderhalf jaar rekenen op mentorship, expertise, een uitgebreid netwerk en co-working space. Start it @KBC optimaliseert haar aanbod voortdurend in co-creatie met de start-ups.

Start it @KBC stimuleert (internationale) kruisbestuivingen: tussen de meer dan 650 start-ups en scale-ups, maar ook met investeerders, ervaren mentoren, met experts in uiteenlopende domeinen (technologie, sales, juridisch, marketing, communicatie,…) en andere acceleratoren en incubatoren wereldwijd. De community speelt een voortrekkersrol op het vlak van diversiteit en vrouwelijk ondernemerschap.

Start it @KBC ontstond in 2014 als een partnership tussen Accenture, Cronos Groep, Flanders DC, imec, joyn, KBC, Mobile Vikings, Telenet & lokale academische partners.