Helpper wint publieksprijs Radicale Vernieuwers 2019

Thuishulpplatform Helpper, dat zorgbehoevenden aan hulp uit de omgeving helpt, mag de publieksprijs van Radicale Vernieuwers 2019 op haar palmares schrijven. Helpper haalde het van de negen andere innovatieve laureaten Lichtwerk, Papillion Project, Wooncoop, Oak Tree Projects, Leuven 2030, Het Pandschap, Studio AMA, Attractive2Wear en Resortecs.

Voor de derde keer gingen de Sociale Innovatiefabriek en De Standaard op zoek naar radicaal vernieuwende oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen, zoals een socialere samenleving en een leefbaar klimaat. In totaal waren er meer dan 200 kandidaten, waarvan thuishulpplatform Helpper in de top tien belandde. De titel ‘Radicale Vernieuwer van 2019’ is voor Lichtwerk, een bedrijf dat innovatieve begeleiding biedt in maatwerkbedrijven, maar het brede publiek gaf haar erkenning aan Helpper, een start-up die ondersteund wordt door Start it @KBC.

De winnaars van de wedstrijd krijgen de kans om hun initiatief in de media onder de aandacht te brengen en hun boodschap verder te verspreiden. Daarenboven winnen alle Radicale Vernieuwers begeleiding op maat voor hun project, en krijgen ze een plek op de Acceleratiedag van de Sociale InnovatieFabriek.

“We zijn heel blij met deze erkenning voor ons werk”, aldus oprichter en CEO François Gerard. “Sinds de oprichting van Helpper in 2017, hebben al meer dan 5.500 mensen uit Gent, groot Antwerpen, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de Vlaamse randgemeenten rond Brussel hun weg gevonden naar onze digitale ontmoetingsplaats voor mensen die niet-medische hulp zoeken of buren die die hulp willen bieden. En dat is nodig, want momenteel is de hulpvraag groter dan het aanbod. Bovendien kunnen klassieke zorginstanties niet in iedere specifieke nood van iedere zorgbehoevende voorzien. Maar laat een ding duidelijk zijn: wij willen het klassieke zorgsysteem aanvullen, niet ontwrichten. Helpper wil op een flexibele, betrouwbare en veilige manier aan de niet-medische zorglacunes in het systeem tegemoetkomen”, aldus Gerard. “Deze prijs toont aan dat ons idee ook effectief aansluiting vindt bij het brede publiek. Ook motiveert het ons om samen met onze partners hard te blijven werken aan de verdere uitbreiding van Helpper in België, zodat nog meer mensen met een hulpvraag op ons kunnen rekenen.”

/////////

Over Helpper

De online ontmoetingsplaats Helpper verbindt ‘helppies’, mensen die nood hebben aan ondersteuning, met ‘helppers’ uit de buurt. Zo biedt Helpper een betaalbare, kwaliteitsvolle en flexibele oplossing voor iedereen die hulp kan gebruiken bij dagelijkse taken, zoals kleine klusjes, koken, boodschappen doen, vervoer,...De helpper ontvangt hiervoor een kleine vergoeding. De innovatieve thuishulp van Helpper werkt volgens de principes van de deeleconomie, waarbij mensen tot 6.250 euro per jaar onbelast kunnen bijverdienen (Belgisch Staatsblad, 26 juli 2018). Helpper werd in 2017 opgericht door François Gerard en is actief in de 19 Brusselse gemeenten, de 19 Vlaamse randgemeenten rond Brussel en hun deelgemeenten, groot Antwerpen en groot Gent. Helpper is een onafhankelijk initiatief, gesteund door ziekenfondsen Partenamut, Partena Ziekenfonds en OZ, en accelerator Start it @KBC. Het bedrijf is winnaar van de award ‘Zorgondernemer van het jaar’ en dus nu ook van de publieksprijs van de ‘Radicale Vernieuwers’ 2019.

Start it @KBC ondersteunt en promoot ondernemers met een innovatief idee en schaalbaar businessmodel en is de grootste start-up community in België met meer dan 750 start-ups en scale-ups. Als founder-centric start-up pionier in België heeft Start it @KBC een positieve impact op de maatschappij, onder andere op vlak van diversiteit en vrouwelijk ondernemerschap.

Start-ups kunnen zich het hele jaar door kandidaat stellen via www.startit.be. Twee keer per jaar pitchen de geselecteerde founders voor een professionele jury. Dan begint de nieuwe lichting start-ups aan het één jaar durende acceleratieprogramma op maat, met mentorship, expertise, een uitgebreid netwerk en co-working space.

Start it @KBC werkt internationaal met, naast Antwerpen, Brussel, Gent, Hasselt, Leuven en Kortrijk, hubs in Budapest, Gyor en Praag én pied à terres in New York, San Francisco en Londen. Sinds 2017 maakt Start it @KBC deel uit van Global Accelerator Network (GAN), een netwerk van 120 acceleratoren, wat start-ups in de community extra kansen biedt in het buitenland, en tot meer dan 1 miljoen dollar aan voordelen bij technologiepartners.

Start it @KBC werd opgericht in 2014. Vandaag heeft de accelerator partnerships met Accenture, DPG Media, KBC, en Telenet. Met Start it X lanceerde Start it @KBC een zusterbedrijf om intrapreneurs bij grote bedrijven te ondersteunen.