Helpper-zorglijn schakelt buren in om zorgverleners te helpen bij dagdagelijkse taken

Helpper regelt via digitale ontmoetingsplaats 7 dagen op 7 boodschappen, maaltijden en andere ondersteuning voor zorghelden

Antwerpen. Zorgverleners in Vlaanderen en Brussel kunnen tijdens de coronacrisisgratis beroep doen op de zorglijn van thuishulpplatform Helpper. Vrijwillige buurtbewoners springen dan bij voor dagdagelijkse taken - boodschappen doen, maaltijd brengen, de hond uitlaten, naar de apotheek gaan, de was gaan halen en terugbrengen, e-buddy voor thuisleerlingen,… - waar zorgverleners in deze hectische tijden niet meer aan toekomen. Helpper brengt de zorgverleners en de vrijwilligers met elkaar in contact en regelt ook meteen de gratis verzekering.

Helpper verbindt op zijn digitale ontmoetingsplaats mensen die een helpende hand kunnen gebruiken bij dagdagelijkse taken met hulpvaardige mensen uit hun buurt. Het thuishulpplatform zet zijn technologie en zijn ervaring nu in om de zorgverleners uit de nood te helpen. Ze kunnen gratis beroep doen op de Helpper-zorglijn (02-272.08.10), 7 dagen op 7, van 6 uur ’s ochtends tot 22 uur ’s avonds. Helpper wordt ondersteund door Start it @KBC, de grootste start-up accelerator in België.

“We willen in deze coronatijden absoluut iets terugdoen voor de zorgverleners”, legt Helpper-oprichter François Gerard uit. “Ze werken zich elke dag te pletter om dit virus het hoofd te bieden. Na hun loodzware dagtaak moeten ze dan nog boodschappen doen (in een supermarkt waar net een horde hamsteraars is gepasseerd), koken of de hond uitlaten. Er zijn ontzettend veel mensen die de zorgverleners in hun buurt willen helpen met die dagdagelijkse taken. Samen met onze ondertussen meer dan 2.500 vrijwiliigers willen we die hulp snel en efficiënt helpen regelen, zodat de zorghelden zich tenminste al geen zorgen moeten maken over een lege koelkast of een lege maag.”

Vertrouwenspersoon in de buurt
Helpper zet de zorglijn op in samenwerking met zorgcentrale Mutas. Iedereen uit de zorgsector kan gratis het nummer 02-272.08.10 bellen: ziekenhuispersoneel (artsen, verpleegkundigen,…), medewerkers in woonzorgcentra, thuisverpleegkundigen, cipiers,… De mensen aan de andere kant van de lijn registreren de hulpvraag op Helpper.be zodat deze zichtbaar is voor de vrijwilligers uit de buurt. Wie als vrijwilliger geregistreerd staat op het platform, kan reageren op de hulpvraag. De medewerkers  die de zorglijn beheren, nemen ook actief contact op met vrijwilligers die in de buurt wonen van de zorgverleners die hulp kunnen gebruiken.

“We willen ervoor zorgen dat de zorgverleners zo snel mogelijk op hulp kunnen rekenen, maar Helpper bouwt ook altijd duurzame vertrouwensrelaties op”, verduidelijkt François Gerard. “Het ziet er jammer genoeg naar uit dat deze gezondheidscrisis nog een tijdje zal aanhouden. Dan is het fijn voor de zorgverleners als ze iemand in hun buurt hebben waar ze op kunnen rekenen om hen van een aantal dagdagelijkse taken te ontlasten.”

De digitale ontmoetingsplaats is tijdens deze coronacrisis al gratis toegankelijk voor alle mensen die hulp zoeken, voor alle vrijwilligers en voor alle steden en gemeenten. Helpper zorgt voor een identiteitscontrole en zorgt ervoor dat iedereen – zowel vrijwilligers als de mensen die ze helpen in hun buurt – gratis verzekerd is. Dat zal uiteraard ook voor alle zorgverleners en hun hulpvaardige buren gebeuren.

Alle zorgverleners kunnen terecht op de Helpper-zorglijn op het nummer 02-272.08.10, 7 dagen op 7, van 6 uur ’s ochtends tot 22 uur ’s avonds.

/////

Over Helpper
De online ontmoetingsplaats Helpper verbindt ‘helppies’, mensen die nood hebben aan ondersteuning, met hulpvaardige buurtbewoners. Zo biedt Helpper een betaalbare, kwaliteitsvolle en flexibele oplossing voor iedereen die hulp kan gebruiken bij dagelijkse taken, zoals kleine klusjes, koken, boodschappen doen, vervoer,...

Helpper werd in 2017 opgericht door François Gerard  en is een onafhankelijk initiatief, gesteund door ziekenfondsen PartenamutPartena Ziekenfonds en OZ, en accelerator Start it @KBC. Het bedrijf is winnaar van de award ‘Zorgondernemer van het jaar’, werd in 2019 bekroond tot Radicale Vernieuwer en is genomineerden als ‘Start-up van het Jaar 2020’.

www.helpper.be
Persdossier Helpper