Hippe tweedehands geboortelijsten nemen het op tegen dure babywinkels

Lancering Mic Mac Minuscule

Gent - Steeds meer aanstaande ouders stellen zich vragen bij het commerciële gewin aan de geboorte van hun kleine spruit. "6.500 euro uitgeven aan babyspullen die drie tot zes maanden gebruikt worden, kan dat niet anders? Tweedehands krijgt steeds minder het etiket 'oubollig' opgekleefd, en het hippe Gentse Mic Mac Minuscule speelt daar handig op in: de start-up biedt tweedehands geboortelijsten met hetzelfde comfort en gemak als traditionele geboortewinkels. Je krijgt er een geboortelijst met trendy babyspullen tegen 50% van de nieuwprijs.

Een geboortelijst nodig? Als ouder-in-spé maak je gewoon een afspraak bij de Mic Mac Madam of Meneer in je buurt. Hij/zij geeft advies bij wat je wel én niet nodig hebt en gaat op zoek naar een baby-uitzet die past bij jouw persoonlijke stijl. Alle artikelen krijgen bovendien een grondige controle. Net als bij een traditionele babywinkel komt alles op een online cadeaulijst. Zo geven familie en vrienden een duurzaam cadeautje dat je zeker kan gebruiken.

Franchisemodel met Mic Mac Madammen en Meneren
Het gaat hard voor de Gentse start-up. Mic Mac Minuscule lanceerde begin 2017 en maakt deel uit van accelerator Start it @KBC. Amper negen maanden later heeft de start-up een franchisenetwerk met negen Mic Mac Madammen en Meneren verspreid over Vlaanderen en Brussel. 'Nabijheid' is de grote troef. De Mic Mac Madammen en Meneren zijn ondernemende ouders die de baby-artikelen lokaal zoeken en klanten uit hun eigen regio bedienen. Ze wisselen kennis en ervaring uit en leggen de nadruk op eerlijk advies en een persoonlijke ervaring.

Volgens recente cijfers van marktonderzoeksbureau Qwibl overweegt twee op drie Vlamingen tussen 18 en 34 jaar een geboortelijst met tweedehands artikelen. “Dit hoge cijfer verbaast me niet”, zegt professor Maggie Geuens (UGent), expert in consumentengedrag: “Consumenten zijn op zoek naar producten met een goede prijs-kwaliteitsverhouding. Ze willen vaak wel duurzamer consumeren, maar veranderen pas hun gedrag wanneer dit betaalbaar is én geen extra moeite kost.”

Ook voor wie zijn babyuitzet wil verkopen, biedt Mic Mac Minuscule een eenvoudige oplossing. Gedaan met rommelmarkten, facebookgroepjes en tweedehandssites. De start-up neemt je babyspullen in één keer over, controleert op kwaliteit en geeft ze een tweede leven.

Eigen baby-artikelen uit overschotten
Mic Mac Minuscule wil dit jaar nog in alle Vlaamse centrumsteden aanwezig zijn, en in 2018 doorgroeien naar heel België en Nederland. Op termijn wil de start-up starten met de eigen productie van baby-artikelen uit materiaaloverschotten, zoals textiel en hout.

//////

Kerncijfers

• 2 op 3 Vlamingen tussen 18 en 34 jaar overweegt een tweedehands geboortelijst (bron: marktonderzoek van marktonderzoeksbureau Qwibl bij 1.600 Vlamingen in 2017)
  • Jaarlijks geven Belgen naar schatting 500 miljoen euro uit aan babyspullen (FOD Economie)
  • Jaarlijks worden in België 110.000 baby’s geboren (STATBEL)
  • Gemiddeld spenderen ouders het eerste jaar 6.500EUR aan kinderspullen
  • Een tweedehands geboortelijst heeft een 90% lagere voetafdruk in vergelijking met een nieuwe
  • 10% van de lijstwaarde bij Mic Mac Minuscule gaat naar een goede doel naar keuze, intussen werden al 23 goede doelen gesteund

Quotes van de founders
“Tweedehands is al lang geen niche meer. Dat kunnen ouders hun kinderen nu met de paplepel meegeven.”
Jona Mukabalisa, co-founder Mic Mac Minuscule

“Met Mic Mac Minuscule willen we de cradle-to-cradle filosofie letterlijk waarmaken, van wieg tot wieg dus.”
Gert Linthout, co-founder Mic Mac Minuscule

Over Mic Mac Minuscule
Mic Mac Minuscule stelt geboortelijsten met herbruikte, faire én gepimpte kinderspullen samen voor stijl- en milieubewuste ouders die fan zijn van hip, tweedehands en eco, maar geen zin of tijd hebben om zelf alles bij elkaar te snuisteren. Mic Mac Minuscule startte begin 2017 in Gent, maar heeft ondertussen negen Mic Mac Madammen/Meneren en afhaalpunten in Oost-Vlaanderen, Antwerpen, Vlaams-Brabant en de Brusselse rand. De start-up maakt deel uit van accelerator Start it @KBC die innovatief en schaalbaar ondernemerschap ondersteunt.

Jona Mukabalisa Co-founder at Mic Mac Minuscule

Start-ups genieten bij Start it @KBC gedurende drie maanden van een sterk acceleratieprogramma op maat en mogen anderhalf jaar rekenen op mentorship, expertise, een uitgebreid netwerk en co-working space. Start it @KBC optimaliseert haar aanbod voortdurend in co-creatie met de start-ups.

Start it @KBC stimuleert (internationale) kruisbestuivingen: tussen de meer dan 650 start-ups en scale-ups, maar ook met investeerders, ervaren mentoren, met experts in uiteenlopende domeinen (technologie, sales, juridisch, marketing, communicatie,…) en andere acceleratoren en incubatoren wereldwijd. De community speelt een voortrekkersrol op het vlak van diversiteit en vrouwelijk ondernemerschap.

Start it @KBC ontstond in 2014 als een partnership tussen Accenture, Cronos Groep, Flanders DC, imec, joyn, KBC, Mobile Vikings, Telenet & lokale academische partners.